2017-01-16, 00:37
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Man kan inte gola ner en ovän. Man kan inte heller gola ner en man inte är bekant med. Gola är att sätta dit sina målskamrater. Att ange sina vänner i tron att rädda sitt eget skinn. Det finns dock inget sådant system där man kan komma undan om man säljer sina vänner som det exempelvis finns i USA, så kriminella har ingen direkt vinning att göra det i Sverige.

Sluta slänga med den termen här, så att e.v vittnen får för sig att de är golare om de tipsar. Det är ett stort problem i dessa områden att brottsoffer och andra inte vågar säga vad de blivit utsatta för för att få stämpeln på sig. Det finns ingen som har mycket till övers för golare som sätter sina vänner. Det är vad det är. Brottsoffer och anhöriga till offren ska inte bli anklagade för att vara golare. Man kan inte gola ner en fiende.

Förstår vad du menar och håller delvis med dig men den åsikten delas inte av kriminella. Vän eller ovän - den som pratar har de facto golat enligt dem.
Citera
2017-01-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Vet du vad som händer om ingen snackar så att det inte grips någon GM? Jo, att mördare går fria och sådant här fortsätter hända. Och hur skulle du veta att det inte behövs?
Du behöver inte bekymra dig för denna GM.
Nog för att polisen är inkompetenta, men detta fall tror jag man kommer lösa ganska snabbt.
Tämligen säker på att polisen har ett hym om vem som är GM.
Annars är det väldigt illa ställt med myndigheten.
Citera
2017-01-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime.News.Goinge
Jag tror att problemet kan bli brottsrubricering. Svinigt gjort. Men vad ska han åtalas för?

Rent tekniskt sett är det nog möjligt. "Daniel Pale" kontot registrerades Aug 2016. Det räcker att han en enda gång loggat in med sitt riktiga ip eller loggat in på tillhörande e-post konto med sin riktiga ip så är det kört för honom.

Största problemet jag ser är att polisen anser att det är inte är ett brott eller ett ringa brott. Då kommer de inte lägga ner resurser.

Ofredande/hot eller förtal möjligtvis.
Citera
2017-01-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Respekt? Belöning?

All heder åt dem som vågar stå upp mot varenda kriminellt as som inte förtjänar annat än ett långt straff bakom lås och bom.

Bara synd att vi inte privatiserar kriminalvården och låter avskrädet sitta av tiden i Ukraina eller Uzbekistan istället. Skulle staten tjäna 5000kr per "kund" och dygn.

Förresten, Uzbekistan skulle säkert - mot en mindre ersättning - kunna övertalas att ta emot alla de här som är statslösa och inte kan utvisas idag...
Jag hade gärna sett alla blattar som fyller våra fängelser få sitta av sina straff i andra länder.

Men denna GM kommer sitta i Sverige. Möjligen kan åldern spela in på straff för denna GM.
Citera
2017-01-16, 00:41
Medlem
reedtowers avatar
Jag funderar på de två som väntade på BO som sedan sköt i två omgångar.
Sättet att först skjuta x antal skott i ben och bål, och som det verkar lungt gå iväg för att sedan vända om igen och sätta tre i huvudet. Så gör man inte som nybörjare eller småbus med vapen. Man sprejar och sticker fort till väntande moppe elle bil. De här två var som det verkar riktigt systematiska och tog det relativt lungt. Skjuter på allmän plats i två omgångar med flera vittnen och försvinner sedan från platsen.
Beteendet tyder helt klart på att de två personerna är vana att ta livet av folk.
Det verkar som om de inte var maskerade, om nu så är fallet så hade de nog ingen anledning att bli igenkända i närområdet, eller kanske ens i Sverige (inhyrda?)
Själva brutaliteten i utförandet och att man helt klart skulle döda tyder inte direkt på att BO höll på med någon typ av småbrott, skyldig någon pengar. Då får man på sin höjd ett par kulor i benet.
Så någon några har blivit rejält kränkta på ett mycket personligt plan, om det handlar om hedersrelaterat eller, rejält med drogpengar, eller kanske att man sköt fel person.
Jag kan tänka mig att de två som var ansvariga för skjutandet troligen hamnar på någon vägkamera utefter någon flyktväg. Hittar man där några kända ansikten och registreringsnummer så borde de varit inne relativt omgående på förhör. Så det är kanske okända gärningsmän för svensk polis vilket gör det svårt att hitta bland vägkameror. I veckan så blir det nog klarare vad som har hänt.
Citera
2017-01-16, 00:42
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
OK, lämnar detta nu men är det inte samma med den här nya pedofilhärvan - också Darknet!

Den härvan är tagen via en bugg vad jag vet i ett system som några lyckades exponera, en IT kille från NRK tror jag det var som fick tag på en logg med användare, ip och vad dom hade laddat ner för något, den listan har sedan korskörts mot andra listor på andra forum varpå det lagts pussel.
Citera
2017-01-16, 00:42
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Förstår vad du menar och håller delvis med dig men den åsikten delas inte av kriminella. Vän eller ovän - den som pratar har de facto golat enligt dem.

Det vet jag men det är inte den korrekta definitionen av ordet och vi borde inte använda det här för att befästa definitionen mer. Tjuvhedern måste komma tillbaka och de grovt kriminella ska inte tro de kan komma undan med såna här fula brott.
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2017-01-16 kl. 00:44.
Citera
2017-01-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
Om jag var kaozblatte skulle jag inte sagt för mycket varken med Tor eller genom skolans wifi.

Typ reggat här med sitt eget namn eller eposten hit. Så åkte silkroadägaren dit.
Så om du är kaozaktigt kriminell och vet vem the killer är så ligg lååågt

Väldigt OT nu men....

Skaparen av Silk-Road åkte inte dit genom användandet av TOR. Han åkte dit för att han blandat dom "vita kulorna" med dom "svarta kulorna". Han hade använt sig av sina Darknet alias även på vanliga oskyddade webbplatser.

Isolering är nyckelordet: Svarta kulorna i den svarta burken och vita kulorna i den vita burken.
Citera
2017-01-16, 00:45
Medlem
Kylixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime.News.Goinge
Väldigt OT nu men....

Skaparen av Silk-Road åkte inte dit genom användandet av TOR. Han åkte dit för att han blandat dom "vita kulorna" med dom "svarta kulorna". Han hade använt sig av sina Darknet alias även på vanliga oskyddade webbplatser.

Isolering är nyckelordet: Svarta kulorna i den svarta burken och vita kulorna i den vita burken.

Oftopic

Citat:

Used His Real Email Account

Ulbricht posted a request to hire an IT professional for a Bitcoin-backed venture, then encouraged forum users to email him at his real address. This is so amateur night that it is, quite frankly, astonishing Ulbricht would even attempt it.
http://motherboard.vice.com/blog/everything-the-silk-road-founder-did-to-get-caught
Citera
2017-01-16, 00:46
Medlem
DonLatinos avatar
Skummade igenom tråden, och värst vad många personee här har en skev syn på inte bara folkgrupper utan samhället överlag. Ahmed Obaid sägs ha varit en godhjärtad person från vad jag hört. Han gick naturvetenskap sitt första år. Folk tyckte det var bra mycket imponerande men bara för att han gick på en linje där medelvärdet för att komma in på linjen var 220p så betyder det inte att folk ska dra den slutsats att han var en välskött grabb med goda kunskaper. Visst, jag lär ha fel men jag spekulerar endast.

Herregud, det gymnasium han gick på tog dessutom emot alla elever som sökte för samhällsprogrammet. Varning på det. Nog om skolan. Detta brott måste utredas och jag tycker att den svenska polisstyrkan har gjort ett usel jobb de senate åren.

Jag hoppas hans familj får sörja ifred utan att folk skall flåsa de i nacken.
Vila i frid.
Citera
2017-01-16, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Skitenkelt brott att lösa. Plocka fram alla telefonnummer i BO:s mobil och avlyssna samtliga.

Finns ingen åklagare som hade fått gehör för det i domstolen.

Däremot lyckas de säkert få HÖK/HAK på några av dem.
Citera
2017-01-16, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ni som vill se bilden av den skjutna killen ska veta att ni inte vill det. Tillför inget. Bilder är oerhört kraftfulla och till skillnad från text kan de etsa sig fast så att man minns dem för resten av livet. När man vill, och rätt vad det är, när man inte vill. Samtidigt väcker de starka känslor.
Ivo Jima, nine eleven, dött barn i Ghaza. Ser ni bilden? Minns ni texten?

Avstå! Ödmjukast. Ni väljer själva.

Tycker du ja. Det är din åsikt.
Andra väljer att titta på sådana bilder/filmer på Liveleak hela dagarna.
Varken du eller jag ska döma någon för det ena eller det andra.
För egen del är det inte hemskare för mig att se den döde Ahmed än att se plågsamma djurtransporter i Rapport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in