2017-01-15, 21:00
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Kan man streama t. ex viaplay direkt från telefonen till en chromecast-dongel?

Jag har ingen router hemma, men jag ger både datorn och paddan internet med telefonen.
Citera
2017-01-15, 21:05
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Jag har ingen router hemma, men jag ger både datorn och paddan internet med telefonen.
Utan router blir det något krånligare.
Din telefon får dela med sig internet och du får konfigurera chromecasten att ansluta till din telefon från din padda.
Därefter kan du casta från din dator och padda.
Citera
2017-01-15, 21:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej!

Man kan streama om både telefonen och chromecasten ligger i samma wifi-nätverk. Men du använder ju telefonen som AP, så då vete 17... Det enda är väl att testa? Om du köper chromecasten på Kjell co, så kan du alltid lämna tillbaka och få pengarna åter om det inte funkar. Tänk på att streama Viaplay, Netflix etc. snabbt äter upp din surfpott.

Edit: Som splitface skriver går det nog att göra. Men då får man styra Viaplay via en app på paddan, inte på telefonen. Men glöm inte att streaming av film snabbt äter upp eventuell surfpott.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-01-15 kl. 21:09.
Citera
2017-01-15, 21:18
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man kan streama om både telefonen och chromecasten ligger i samma wifi-nätverk. Men du använder ju telefonen som AP, så då vete 17... Det enda är väl att testa? Om du köper chromecasten på Kjell co, så kan du alltid lämna tillbaka och få pengarna åter om det inte funkar. Tänk på att streama Viaplay, Netflix etc. snabbt äter upp din surfpott.

Edit: Som splitface skriver går det nog att göra. Men då får man styra Viaplay via en app på paddan, inte på telefonen. Men glöm inte att streaming av film snabbt äter upp eventuell surfpott.

Ja, precis. Det kanske går att ge chromecasten och paddan internet med telefonen och sedan använda paddan för att välja film.

Skulle vara bra om man kunde veta det säkert först bara innan man köper.
Undrar om det kommer dra mer data när cromecasten är med än om jag bara delar internet till paddan?
Citera
2017-01-15, 21:20
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Utan router blir det något krånligare.
Din telefon får dela med sig internet och du får konfigurera chromecasten att ansluta till din telefon från din padda.
Därefter kan du casta från din dator och padda.

Men går det i praktiken då? Man kan ju ge flera saker internet med telefonen, men betyder det att de ligger i samma nätvärk?
Citera
2017-01-15, 21:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men går det i praktiken då? Man kan ju ge flera saker internet med telefonen, men betyder det att de ligger i samma nätvärk?

Jadå, telefonen funkar som en AP/router, så enheterna som kopplar upp sig "tror" att telefonen är just en AP/router. Frågan är dock om telefonen kan "routa" trafiken mellan enheterna, har aldrig testat chromecast på detta sätt, och telefoner är ju trots allt inte menade att användas som routrar, det är ju bara en extrafunktion.
Citera
2017-01-15, 21:30
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jadå, telefonen funkar som en AP/router, så enheterna som kopplar upp sig "tror" att telefonen är just en AP/router. Frågan är dock om telefonen kan "routa" trafiken mellan enheterna, har aldrig testat chromecast på detta sätt, och telefoner är ju trots allt inte menade att användas som routrar, det är ju bara en extrafunktion.

Finns det någon vettig 3g/4g router man kan köpa och stoppa i simkortet i annars? Det är bra om antennen är starkare än den på min iphone. Det skulle kunna vara en lösning då man numera kan få flera simkort/surfkort på samma nummer.
Citera
2017-01-15, 21:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Finns det någon vettig 3g/4g router man kan köpa och stoppa i simkortet i annars? Det är bra om antennen är starkare än den på min iphone. Det skulle kunna vara en lösning då man numera kan få flera simkort/surfkort på samma nummer.

Den här dök upp på Ebay: http://www.ebay.com/itm/Telecom-Spee...kAAOSwvzRX0mB9

Billig, men begagnad och "refurbished". Kostar dryga 500-ingen. Huawei.
Citera
2017-01-16, 14:44
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ja, precis. Det kanske går att ge chromecasten och paddan internet med telefonen och sedan använda paddan för att välja film.

Skulle vara bra om man kunde veta det säkert först bara innan man köper.
Undrar om det kommer dra mer data när cromecasten är med än om jag bara delar internet till paddan?

Citat:

Ja, det funkar.
Det drar nog ungefär lika mycket som om du skulle titta på viaplay via paddan. Det sker viss kommunikation i bakgrunden men den är i jämförelse med streaming relativt liten.

Har för mig att om anslutningen mellan telefonen och chromecasten är avstängd tillräckligt länge så behöver man göra om konfigurationen(inte helt hundra på detta, ej heller hur länge det det behöver gå) vilket skulle göra det rätt irriterande att behöva återkonfigurera chromecasten varje gång man varit iväg med telefonen tillräckligt länge...
Jag har bara kört detta temporärt och ej permanent så jag skulle väl inte riktigt rekommendera detta som en permanent lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in