Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Om vi ser den äldre benämningen "psykopati", så ligger frekvensen runt 1,5% hos män, 0,5% hos kvinnor, något olika i olika länder/kulturer.
Bland (självvalda) migranter är siffran mycket högre. Skälet till att fler män än kvinnor kan betecknas som psykopater är, att en manlig psykopat får fler barn i genomsnitt än en kvinnlig, som har svårare att dra när befruktning väl skett. Find them, fool them, f*** them, forget them funkar bättre för män än för kvinnor.
Suck, nej det är alldeles för enkel bild. Nu har jag ingen kunskap om just psykopati, men jag kan lova dig att de inte finns någon "psykopati-gen" som folk ärver och så poff blir man psykopat. Ok?
Utan detta är säkerligen komplexa system som involverar både arv och miljö som det mesta annat.
Citat:
Som sagt ovan har evolutionen satt en jämvikt på ungefär tre manliga psykopater/narcissistisk personlighetsstörda för varje kvinnlig.
ehh nej...
Citat:
Självklart är olika kulturer mera tillåtande/accepterande till att "ta för sig", till exempel är "skuld"kulturer där moralen sitter inuti huvudet mycket bättre på att hålla psykopater/narcissister på mattan än "skam"kulturer där man skäms för att man gjort bort sig, men inte om man kan komma undan med det.
Sverige har traditionellt varit en typisk "skuld"kultur. I princip hela den muslimska världen är en "skam"kultur. Så det finns en kulturell faktor på hur psykopater/narcissister hålls på mattan.
??? skuld och skam finns i alla kulturer. Det du har är samhällen som strukturerat sig runt mäns behov och lagt ansvaret (skulden och skamen) för vad män gör på kvinnor.
Citat:
En bra anledning att psykologiskt screena alla migranter. Åtminstone kolla att de har rena papper och goda vitsord hemifrån. Framförallt rörliga män som kommer ensamma (=dålig anknytning till andra?) från "skam"-kulturer.
Det finns tror jag ett samband mellan att "ta för sig" på grund "entitlement" av kvinnor och av allt annat här i livet, så får man bort de ena får man bort rätt mycket av de andra också.
Och hur hade du tänkt dig att man psykologiskt ska "screena" alla invandrare? Ska alla göra en psykologisk utvärdering? motsvarande vad man gör i rättsväsendet? Vad tror du det skulle kosta?
Och ska människor med asylrätt plötsligt förvägras denna pga att de är psykiskt sjuka?
Män som biologisk kön bär större förutsättningar än kvinnor att bli"extremer" av olika slag.
Vad detta beror exakt på lämnar jag över till experterna förklara...men låt mig gissa att -Y genen i kombination med hormoner är de främsta anledningarna.
Men även om man bär på en genetisk förutsättning (ett arv) så slår inte detta alltid ut. Utan det kärvs en ingrediens till ex. utsatthet, dålig miljö, stress, våld eller samhället förväntningar på en.
Här kommer epigenitik in.
Människan är ett socialt flockdjur, vi gör med andra ord nästan allt för att få lov höra till. Män är inget undantag. Lever du som man i ett samhälle där du förväntas "ta för dig" och din identitet som man ligger i att du är "entitled" till sex. Och kvinnor ses på som något som män äger...och har all makt över berättigat från hela samhället. Så är det ju verkligen itne konstigt att våldtäkter eller partnervåld sker av olika slag. En mans hela identiet kan ligga i att han kontrollerar och dominerar kvinnor och barn.
men människan är också fantastiskt anpassningsbar och om miljön ändras, förväntningarna likaså, så gör även människor detta.