http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dEwvj/bild-togs-pa-ahmed-efter-skjutningen-polisen-ar-katastrofalt
Citat:
Strax efter mordet på Ahmed Obaid, 16, togs en bild på honom.
Nu cirkulerar den bland ungdomarna i Malmö.
– Det är förfärligt katastrofalt. Riktigt illa vill jag påstå, säger spaningsledare J-B Cederholm.
Samtidigt får bilden viktiga vittnen att hålla tyst.
Citat:
– Så ser verkligheten ut. När man ser en sådan allvarlig bild så vill man inte prata med oss, säger han och lägger till att han själv sett bilderna.
– Men det är ingenting vi kan göra någonting åt.
Jaså?
1. Malmöpolisen röjer sina källor. De som lämnar uppgifter anonymt pissar man på. Förbrukningsvara som kasseras. Vad tror han att det skickar för signaler? Vem vill tipsa anonymt när de vet att polisen efterforskar och sen säljer ut en källa.
http://www.sydsvenskan.se/2015-06-05/polisen-rojde-misstankt-kalla-i-bombutredningen--smygkontrollerade-polismans-te
Citat:
Malmös polischef Stefan Sintéus känner inte till händelsen. Men säger att en polisman aldrig kan lova en uppgiftslämnare anonymitet. Det tillåter inte lagen.
Åklagare Neela Frisell vill inte berätta vilka överväganden som gjordes när man beslutade att efterforska källan.
– Att följa upp varifrån informationen kommer och kunna höra den personen bedömde vi som viktigt, det är inget konstigt alls, eftersom det är i en offentlig handling i och med att det kommer in till polisens ledningscentral.
Samtalet från polismannen ja. Källan hamnar i en farlig situation, hur ser du på det?
– Man [polisen] kunde kanske ha hanterat situationen initialt annorlunda, men det är ju inget som vi nu kan ändra på. Det är vår skyldighet att gå till botten med de uppgifterna. Vi kan inte lämna saker outredda i det läget.
Då spelar det ingen roll att polismannen lovat källan anonymitet?
– Det är inget som jag kan svara på. Det ska du fråga den personen om.
Men du efterforskar ju källan, det är ju inte polismannen.
– Jag förstår inte vart du vill komma.
Du som förundersökningsledare ser inget ansvar för att en poliskälla inte röjs?
– Jag har svarat på frågan - vi följer upp de saker som kommer till min kännedom som hamnar i en offentlig handling, det är vår skyldighet att följa de spåren till botten, ur objektivitetssyn.
2. Ställa upp offentligt som vittne. Det snackas om civilkurage mm. Att medborgarna måste göra sin plikt och vittna. Ska en medborgare ställa upp för samhället så måste samhället sen ställa upp för medborgaren. Polisen kommer att ge vittnesskydd fram till rättegången. Sen är är det ointressant. Vittnet kastas på soptippen. Har vittnet tur... Så blir det flytt till någon norrländsk byhåla och satt i en sunkig 1:a med socialbidrag som försörjning. Jättekul framtid som så många ser fram emot!
Hade jag varit i samma situation som vittnen i detta fallet.... Så hade jag nog också hållit truten stängd.
PS. Fyndiga kommentarer om "medborgare" behövs inte...