2009-03-03, 23:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Är tacksam för all info du kan lägga händerna på.
Dollar babiesarna? Nu tror jag inte att jag förstår alls.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_Baby

Kortfattat: Stephen King säljer filmrättigheterna för hans (oftast) kortare verk till olika filmstudenter för en dollar styck.
Citera
2009-03-04, 02:49
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
http://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_Baby

Kortfattat: Stephen King säljer filmrättigheterna för hans (oftast) kortare verk till olika filmstudenter för en dollar styck.

Ah, Nä inget sådant alls utan Den ingår i en serie som kallas Nightmares and Dreamscapes: From the Stories of Stephen King
Tror dom kan vara bra.
Citera
2009-03-06, 02:58
Medlem
funeralmasters avatar
King kan va ok

Skönt att fler (som flera sagt) uppskattat King.
Läste honom mest under tonåren, och då och då efter det.
Han var bäst i sina tidiga böcker ja,
skulle till och med beteckna vissa verk som litteratur... IT.. vissa passager där är underbara människoskildringar.. sentimentala ja.. men underbara.
Har inte läst om den på 10 år, men att bara läsa denna tråd fick mig att minnas massa... ett landskap, ett skrivande.

Tror jag har läst allt han skrivit fram till sent 80-tal, sen går det nedåt helt klart.
Citera
2009-03-06, 08:29
Medlem
StereoSysters avatar
Kan man läsa Duma Key utan att läsa någon annan bok innan? Jag fick den och det är tydligen hans nyaste bok
Citera
2009-03-06, 18:45
Medlem
pojoels avatar
De svenska böckerna verkar vara fruktansvärt misshandlade i översättningen i alla fall. Jag lyssnade på ljudböckerna, och jag funderade mycket över en del fraser uppläsarna använde. En del hördes direkt att de var idiotöversatta, en del fick jag förklaringen till när jag hittade alla sju böckerna på amerikanska.

Det är grym klasskillnad, både på text och uppläsning, så ni som har såpass språkkunskap och allmänbildning så ni fixar ordlekar, hänsyftningar och blinkningar till amurrikanska företeelser, läs och eller lyssna på originalen.

De svenska versionerna är långsamma mutanter.

De sista böckerna är flummigare, ja visst, sant. De är dock ändå läsvärda.
Min favorit i sviten, förutom den första boken, är ändå "Magiker & Glas". Speciellt på amerikanska. Den översatta versionen känns som ett grupparbete av de återsända tvillingarna från Culla.
Citera
2009-03-07, 09:36
Medlem
K9Devils avatar
Jag avslutade "Magiker och Glas" i natt, och jag måste säga att jag är besviken. De tre första delarna slukade jag som om livet självt berodde på det, men den här? Den börjar bra, men så kommer hela den där återblicken på hundratals sidor som känns som världens längsta transportsträcka. Jag läste några sidor, såg på andra böcker som låg nära och hade lust att ta en av dem istället ... Jag bläddrade framåt för att se NÄR det skulle ta slut och återgå till huvudstoryn. Sidan 667. Från sidan 500 och fram till 667 läste jag första och sista stycket i varje kapitel, och att det räckte för att förstå precis hela historien säger en del.

Så snart berättelsen återgick till Rolands nya ka-tet så var det fart och spänning igen. Så visst, jag avslutade boken med en god känsla, men kom igen - att hoppa över stora textstycken för att de är för tråkiga hör inte till vanligheterna när man läser Stephen King.

Hoppas Vargarna i Calla är annorlunda! (För givetvis börjar jag läsa den idag, King-junkie som jag är)

EDIT: lite slarvfel
Citera
2009-03-07, 10:18
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
De svenska böckerna verkar vara fruktansvärt misshandlade i översättningen i alla fall. Jag lyssnade på ljudböckerna, och jag funderade mycket över en del fraser uppläsarna använde. En del hördes direkt att de var idiotöversatta, en del fick jag förklaringen till när jag hittade alla sju böckerna på amerikanska.

Det är grym klasskillnad, både på text och uppläsning, så ni som har såpass språkkunskap och allmänbildning så ni fixar ordlekar, hänsyftningar och blinkningar till amurrikanska företeelser, läs och eller lyssna på originalen.

De svenska versionerna är långsamma mutanter.

De sista böckerna är flummigare, ja visst, sant. De är dock ändå läsvärda.
Min favorit i sviten, förutom den första boken, är ändå "Magiker & Glas". Speciellt på amerikanska. Den översatta versionen känns som ett grupparbete av de återsända tvillingarna från Culla.

Böckerna ska läsas på engelska därmed basta. Böckerna är bra men känns ibland överdrivet utdragna på sina hål. Det är oxå väldigt mycket skutt mellan fantasivärlden och den verkliga vilket är kul förstås. Nu har jag bara läst dom tre första förstås.
Senast redigerad av A-H 2009-03-07 kl. 10:20.
Citera
2009-03-07, 13:41
Medlem
MaxDLs avatar
Den bygger nog inte på nån annan bok så jag antar det.

Själv vill jag slå ett slag för Dreamcatcher av Stephen King. jag läste den svenska versionen och riktigt riktigt sjukt bra är den! varenda sida är underhållande till skillnad från SK boken med vargen och det i, glömt namnet atm..
Citera
2009-03-07, 14:31
Medlem
Jensofswedens avatar
King är en författare av rang, en av de bästa in my opinion.

Han kan verkligen konsten att skriva och beskriva människor och miljöer
Citera
2009-03-07, 15:39
Medlem
Läste tre böcker och lade av under den fjärde. Det är en mycket bra historia och jag gillar verkligen den där westernvärlden. Så långdraget dock, dessa eviga beskrivningar och det långsamma tempot gör att det inte känns värt att läsa vidare.

Möjligt att jag är extrem, orkade inte heller läsa igenom dom där tre böckerna om hobbiten som vill slänga en otäck ring för att det var för långsamt.
Citera
2009-03-08, 18:54
Medlem
StereoSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Den bygger nog inte på nån annan bok så jag antar det.

Själv vill jag slå ett slag för Dreamcatcher av Stephen King. jag läste den svenska versionen och riktigt riktigt sjukt bra är den! varenda sida är underhållande till skillnad från SK boken med vargen och det i, glömt namnet atm..

Okej tack för tipset, boken är från i år så det blir intressant att se om han fortfarande håller samma höga klass i sina böcker.
Citera
2009-03-09, 03:05
Bannlyst
Har Kings bok Signal här bredvid mig. Har väl läst en två kapitel, jag gillar den inte hittills. Någon som har läst den och kan säga att det är någon idé att läsa vidare? Annars så tror jag att jag börjar med Kings Om en Buick 8, eller Kings Liseys berättelse, eller varför inte Dean Koontz Livstid?

Finns många bra böcker! Skall börja på Dean Koontz Odd Thomas trilogi snart också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in