2017-01-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Om det bara är någon dl, så låt det vara.

Det beror ju på. Är det propylen och etylen som blandas kommer man få riktiga problem. Om han inte vet, byt.
Citera
2017-01-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muntii
Yes, något tips på hur jag får ut allt?
Töm hela systemet och skölj igenom. Fyll på nytt.
Citera
2017-01-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Spolarvätska är nog det enda jag brukar ha med mig om jag ska åka lite längre.
Men en kanonbra sak att ha med sig är några filtar.
Köpt några billiga på IKEA och har alltid med i bilen. ca 30kr/st. Eller på något annat billigt ställe.
Bra om man ska transportera något ömtåligt eller om det kan repa bilen, bra om man kommer till en olycksplats och ge till behövande eller om man blir sittande i en kall bil att värma sig med.
Lite OT men ändå ett bra tips.

Ett giftigt tips kan man säga.
Citera
2017-01-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det beror ju på. Är det propylen och etylen som blandas kommer man få riktiga problem. Om han inte vet, byt.

Kylarvätska är i princip alltid etylenglykol såvida men inte köpt någon udda "miljöglykol" som inte rekommenderas av biltillverkarna.

Det som däremot skiljer är vilka additiv som används i kylvätskan för att erhålla korrosionsskyddet. Nu är inte färgerna standardiserade på något sätt, men en vanlig förekommande "röd" glykol i affärerna är VW TL 744 F.
Citera
2017-01-14, 20:09
Medlem
Swe1227s avatar
Det går antagligen att blanda propylen och etylen också, det dåliga är bara att man får nackdelarna från båda men inga fördelar.
Citera
2017-01-15, 17:10
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Kylarvätska är i princip alltid etylenglykol såvida men inte köpt någon udda "miljöglykol" som inte rekommenderas av biltillverkarna.

Det som däremot skiljer är vilka additiv som används i kylvätskan för att erhålla korrosionsskyddet. Nu är inte färgerna standardiserade på något sätt, men en vanlig förekommande "röd" glykol i affärerna är VW TL 744 F.
Båda glykolsorterna är färglösa. Finns det någon risk med att blanda olika korrosionsskyddande medel förresten, om vi nu antar att TS har blandat två kylarvätskor av samma glykolsort? Färgen kan ju bli mysko men rent funktionellt?

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det går antagligen att blanda propylen och etylen också, det dåliga är bara att man får nackdelarna från båda men inga fördelar.
Vilka är nackdelarna då? Jag har fått lära mig att blandar man propylen- och etylenglykol så blir det proppar och en brun (?) sörja.
Citera
2017-01-15, 21:11
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Vilka är nackdelarna då? Jag har fått lära mig att blandar man propylen- och etylenglykol så blir det proppar och en brun (?) sörja.
Du kan inte mäta vilken fryspunkt vätskan har om du blandar, sen blir vätskan lite mer trögflytande och framförallt brun som du säger, så det är ingen höjdare.

Varför inte ta och och tömma hela systemet och blanda i ny glykol? Det ska endå göras med jämna mellanrum.
Citera
2017-01-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Båda glykolsorterna är färglösa. Finns det någon risk med att blanda olika korrosionsskyddande medel förresten, om vi nu antar att TS har blandat två kylarvätskor av samma glykolsort? Färgen kan ju bli mysko men rent funktionellt?

Blandar man olika kylarvätskor så är det inte säkert att man får rätt korrosionsskydd. Finns också risk för att man med tiden får problem med läckage då vissa additiv kan skada vissa tätningsmaterial i motorer som inte är anpassade.

Propylenglykol rekommenderas som sagt inte av biltillverkarna så om man köper de kylarvätskor som har tillverkarnas godkännande så är det bara etylenglykol man får.
Citera
2017-01-16, 07:43
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Ett giftigt tips kan man säga.

Så Ikea säljer giftiga filtar?
Citera
2017-01-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Så Ikea säljer giftiga filtar?

Haha jag läste fel, första stycket om glykol och sen att det är bra att ha med och värma sig med(dricka).
Citera
2017-01-20, 18:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Är det bara behållaren du ska tömma kan du antingen lossa slangen från den och tappar ur, eller suga ur det som finns i med t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Sugpump-for-fordonsoljor-2000033701/ eller http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/oljebytarpump-650207/ eller något liknande.

Går väl ta en slang och suga också, då helst genomskinlig så du inte får glykol i munnen. Glykol är ju direkta motsatsen till nyttigt.

Lycka till.

Dummaste tipset jag har hört på länge!
Så här ska man göra: Töm ut kylarvattnet, genom att skruva på ventilen "längst ner i systemet". Allt rinner ut. Fyll på med vanligt kranvatten, kör motorn på tomgång så trycket byggs upp. Låt motorn svalna lite, töm ut, fyll på med kranvatten igen och gör om proceduren. Därefter är motorn "renspolad", och TS fyller på med den glykol och vattenblandningen som är rätt för bilen i fråga.
TS kör upp värmen i systemet och luftar därefter (när det finns tryck) genom luftningsnippeln.

Har TS en gammal bil, som ändå nästan "ska till skroten", kan TS ha kvar sin felblandade kylvätska. Det som händer är att det börjar ärga/rosta i systemet. Men är bilen gammal ändå, spelar det inte så jättestor roll. Blandningen skyddar mot frostsprängning och isproppar hyfsat ändå. (Den akuta faran).
Citera
2017-01-21, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dummaste tipset jag har hört på länge!
Så här ska man göra: Töm ut kylarvattnet, genom att skruva på ventilen "längst ner i systemet". Allt rinner ut. Fyll på med vanligt kranvatten, kör motorn på tomgång så trycket byggs upp. Låt motorn svalna lite, töm ut, fyll på med kranvatten igen och gör om proceduren. Därefter är motorn "renspolad", och TS fyller på med den glykol och vattenblandningen som är rätt för bilen i fråga.
TS kör upp värmen i systemet och luftar därefter (när det finns tryck) genom luftningsnippeln.

Har TS en gammal bil, som ändå nästan "ska till skroten", kan TS ha kvar sin felblandade kylvätska. Det som händer är att det börjar ärga/rosta i systemet. Men är bilen gammal ändå, spelar det inte så jättestor roll. Blandningen skyddar mot frostsprängning och isproppar hyfsat ändå. (Den akuta faran).

Om man bara ska tappa ur expansionskärlet för att man hällt i lite glykol av fel typ och inte ens startat bilen så låter ju din procedur bra mycket dummare. Kan ju spinna vidare så är det ju rätt dumt att tipsa om att lufta genom luftningsnippeln. Nu kanske du är synsk eller så missade jag inlägget där det nämndes, men jag ser inte vad det är för bil det handlar om. Och många bilar har ingen luftningsnippel. Vissa bilar kan det vara ett rent helvete att få bort all luft och då är en maskin som fyller på och tappar ur samtidgt att föredra.

Ska man däremot byta glykol/kylvätska så skulle jag hålla med dig om att det var det dummaste jag sett att någon rekommenderar att suga ur glykolen/kylvätskan. Men har för mig att tråden inte handlade om det.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in