• 1
  • 2
2017-01-14, 10:09
Medlem
muntiis avatar
Hej, jag skulle fylla på kylarvätska i igårkväll när det var kolsvart ute. Jag hällde i min färdigblandade flaska med blå glykol som jag hade i bagaget men när behållaren fylldes upp så såg jag att det var röd glykol i bilen!!! Vad ska jag göra nu? Tappa ur behållaren? Har ej startat bilen.
Citera
2017-01-14, 10:20
Medlem
Sunimods avatar
Ja är den bara i behållaren så bör du tömma ur behållaren och fylla på med rätt.

Har den gått in i motorns kylsystem så bör du byta allt.
Citera
2017-01-14, 10:50
Medlem
muntiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja är den bara i behållaren så bör du tömma ur behållaren och fylla på med rätt.

Har den gått in i motorns kylsystem så bör du byta allt.
Den borde väl inte gått ut i systemet om jag varken startat bilen eller rört om i behållaren?
Citera
2017-01-14, 11:14
Medlem
Swe1227s avatar
I vissa fall går det bra att blanda blå och röd, det du inte ska göra är att blanda propylen med etylen-glykol
Citera
2017-01-14, 11:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muntii
Den borde väl inte gått ut i systemet om jag varken startat bilen eller rört om i behållaren?
Nej knappast troligt. Tycker det är bra att du ändå reagerade. Vissa struntar i sådana missar och får senare massa problem.

Som de som av misstag tankar bensin i sin dieselbil.

Men fundering om varför du har med glykol i bilen. Läcker systemet så du får fylla på?
Citera
2017-01-14, 11:37
Medlem
Om det bara är någon dl, så låt det vara.
Citera
2017-01-14, 11:40
Medlem
muntiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej knappast troligt. Tycker det är bra att du ändå reagerade. Vissa struntar i sådana missar och får senare massa problem.

Som de som av misstag tankar bensin i sin dieselbil.

Men fundering om varför du har med glykol i bilen. Läcker systemet så du får fylla på?
Nej den läcker inte, har bara haft en färdigblandad flaska med mig jämt. Har aldrit behövt fylla på förut.
Citera
2017-01-14, 11:41
Medlem
muntiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Om det bara är någon dl, så låt det vara.
Hällde i ungefär 1,5 liter
Citera
2017-01-14, 11:43
Medlem
Citat:
Hällde i ungefär 1,5 liter

Ja då måste det bort.
Citera
2017-01-14, 11:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nej den läcker inte, har bara haft en färdigblandad flaska med mig jämt. Har aldrit behövt fylla på förut.

Spolarvätska är nog det enda jag brukar ha med mig om jag ska åka lite längre.
Men en kanonbra sak att ha med sig är några filtar.
Köpt några billiga på IKEA och har alltid med i bilen. ca 30kr/st. Eller på något annat billigt ställe.
Bra om man ska transportera något ömtåligt eller om det kan repa bilen, bra om man kommer till en olycksplats och ge till behövande eller om man blir sittande i en kall bil att värma sig med.
Lite OT men ändå ett bra tips.
Citera
2017-01-14, 11:58
Medlem
muntiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Ja då måste det bort.
Yes, något tips på hur jag får ut allt?
Citera
2017-01-14, 14:23
Medlem
Citat:
Yes, något tips på hur jag får ut allt?

Är det bara behållaren du ska tömma kan du antingen lossa slangen från den och tappar ur, eller suga ur det som finns i med t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...or-2000033701/ eller http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...arpump-650207/ eller något liknande.

Går väl ta en slang och suga också, då helst genomskinlig så du inte får glykol i munnen. Glykol är ju direkta motsatsen till nyttigt.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in