2017-01-13, 06:39
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm

En bra fråga!

Jag är helt ointresserad av personen som dömts i detta ärende. Mitt bekymmer har hela tiden varit att varken förundersökningen eller rättegångarna innehållit någon information om vad som faktiskt hände. Det saknas information om hur, när och var offret avled. Det händelseförlopp som åklagaren presenterat saknar gediget stöd i förundersökningen (jag vet att den dömdes DNA hittats på kläder, att ett hårstrå från offret hittats etc, men det är inte det saken gäller. Frågan är ju hur dessa spår hamnat där de finns.). Något svar som har stöd i samtliga andra fakta i förundersökningen har ännu inte presenterats. Samtidigt innehåller förundersökningen - fram till dess att den dömde grips - en mängd uppslag, uppgifter och spår som aldrig följdes upp.

Tyvärr skulle bara ett erkännande från den dömde övertyga mig. Detta beror främst på att det är tydligt att varken åklagarens huvudhypotes eller andra hypoteser blivit utredda i botten i detta ärende.
Sexuella sadister erkänner mycket sällan sina dåd, det är alldeles för skamfyllt det de gjort. Nekandet blir en överlevnadsstragi. Tänk dig själv, har NB något att vinna på att erkänna?

Polisen följde upp tusen tips som kom in från allmänheten. Alla tips som följs upp som inte har med fallet att göra, som inte påverkar utredningen, sånt hamnar ju i slasken. Nerijus advokater har gått igenom den. Åklagarens beskrivning av händelseförloppet är det närmaste sanningen man kan komma så länge inte Nerijus själv börjar prata och berättar exakt hur allt gick till. Den tekniska bevisningen berättar det som behövs, man behöver inte veta mer exakt än så. +4 är alltid +4.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-01-13 kl. 07:06.
2017-01-13, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundrik
Den här tråden tar alla möjliga olika svängar ser jag.

Bara rent hypotetiskt nu - utan att jag lägger några värderingar för eller emot N.B.
Ni som nu är övertygade om N:B:s skuld; Vad skulle behövas för att ni ändrade uppfattning och började se honom som oskyldig?

Och ni som redan ser N.B som oskyldig; vad skulle behövas för att ni ändrade uppfattning och börja se honom som skyldig?

Dessa frågor borde nog ge debatten lite mer intressanta diskussioner.

Det enda som skulle kunna få mig å ändra uppfattning är att någon
annan erkänner samt kan bevisa sin skuld.
2017-01-13, 07:18
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Bara om jag inte hade läst fup kunde jag tänka att han kanske är skyldig.
Men efter jag har läst fup ( inte en gång) och lyssnat på inspelningar
förstod att han är syndabock.

Va bra att du förstod att Nerijus är syndabock, äntligen.

Citat:
Det finns inte tid för mord i hans tidsramar den 7/6.

Klart att det finns tid, han var ju inte hemma mellan 18:00-20:00.
Hinner han skruva upp ett fönsterbleck på 1,5 timme så hinner han med mycket mer från 18:00 till 20:00. Han har ju bevisligen ingen alibi för den tiden.

Citat:
Det kan se varje tänkande person som är opartisk och objektiv.
Ingen kan ändra min uppfattning eftersom det går inte att ändra vad står i fup.

Du är varken opartisk eller objektiv, du försöker skydda en kallblodig mördare, Nerijus.
2017-01-13, 08:37
Medlem
[quote=Pilsnerfilm|59582937]
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
En bra fråga!

Jag är helt ointresserad av personen som dömts i detta ärende. Mitt bekymmer har hela tiden varit att varken förundersökningen eller rättegångarna innehållit någon information om vad som faktiskt hände. Det saknas information om hur, när och var offret avled. Det händelseförlopp som åklagaren presenterat saknar gediget stöd i förundersökningen (jag vet att den dömdes DNA hittats på kläder, att ett hårstrå från offret hittats etc, men det är inte det saken gäller. Frågan är ju hur dessa spår hamnat där de finns.). Något svar som har stöd i samtliga andra fakta i förundersökningen har ännu inte presenterats. Samtidigt innehåller förundersökningen - fram till dess att den dömde grips - en mängd uppslag, uppgifter och spår som aldrig följdes upp.

Tyvärr skulle bara ett erkännande från den dömde övertyga mig. Detta beror främst på att det är tydligt att varken åklagarens huvudhypotes eller andra hypoteser blivit utredda i botten i detta ärende.

Tyvärr det finns inte svår - när exakt L avled.
Hennes dödsdatum är anpassat till åklagarens teori.
Jag skulle lägga en fråga till - vem mördade Lisa?
2017-01-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Va bra att du för. stod att Nerijus är syndabock, äntligen.
Klart att det finns tid, han var ju inte hemma mellan 18:00-20:00.
Hinner han skruva upp ett fönsterbleck på 1,5 timme så hinner han med mycket mer från 18:00 till 20:00. Han har ju bevisligen ingen alibi för den tiden.
Du är varken opartisk eller objektiv, du försöker skydda en kallblodig mördare, Nerijus.

Tidsram är c a en halv timme. 18:38- 19:10-15.
Senast redigerad av Sudharma 2017-01-13 kl. 08:44.
2017-01-13, 08:51
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Tidsram är c a en halv timme. 18:38- 19:10-15.

Nu svamlar du igen som vanligt pojk.

HR-dom sid 17:

"Nerijus Bilevicius saknar ett tillförlitligt alibi för tiden mellan kl. 18.26
och 20.00 den 7 juni.
"
2017-01-13, 08:53
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Tyvärr det finns inte svår - när exakt L avled.
Hennes dödsdatum är anpassat till åklagarens teori.
Jag skulle lägga en fråga till - vem mördade Lisa?

Nerijus mördade Lisa. Det är ju känt sen över ett år tillbaka. Har du missat det?
2017-01-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Nu svamlar du igen som vanligt pojk.

HR-dom sid 17:

"Nerijus Bilevicius saknar ett tillförlitligt alibi för tiden mellan kl. 18.26
och 20.00 den 7 juni.
"

Det finns ju folk som saknar alibi, men behöver inte därför vara skyldig.

I fup talas man om NB, inte några andra som rörde sig i området, eller bor eller jobbar där. Har tex alla i herrgården alibi?
2017-01-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

I fup talas man om NB, inte några andra som rörde sig i området, eller bor eller jobbar där. Har tex alla i herrgården alibi?

Är det någon på herrgården som avsatt DNA på 13 ställen på Lisas kläder och på balsnöret? Eller som varje dag under sökveckan kollat av Martorp? Eller försökt förmå MP att leta nån annanstans? Eller som försökt tubba sin familj att korrigera sitt vittnesmål till sin fördel? Varenda en av dem på herrgården som passar in på detta borde naturligtvis kollas upp närmare. Hur många blir det i familjen på säteriet? Räcker handens fem fingrar?
2017-01-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

I området rörde sig många personer.
Alla i herrgårde beskriver denna kvällen väldigt suddigt och det deras vittnesmål stämmer inte med varandra. Väldigt misstänksamt, men inte för utredarna.
2017-01-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundrik
Den här tråden tar alla möjliga olika svängar ser jag.

Bara rent hypotetiskt nu - utan att jag lägger några värderingar för eller emot N.B.
Ni som nu är övertygade om N:B:s skuld; Vad skulle behövas för att ni ändrade uppfattning och började se honom som oskyldig?

Och ni som redan ser N.B som oskyldig; vad skulle behövas för att ni ändrade uppfattning och börja se honom som skyldig?

Dessa frågor borde nog ge debatten lite mer intressanta diskussioner.

Vad kan ändra domstolens beslut?
En vittne kan ändra sin vittnesmål. Sanningen kan påverka en vittne som kan ta tillbaka vad han sagt under förhör.
2017-01-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Stämmer bra in på mig, fast nu va det ju inte mitt DNA som va där, sicken
tur, men "otursmannen" han toskade han

DNA spår från en person på offrets kläder tyder inte att personen har utfört brott.
Detta vet alla.
Därför var så viktigt att förstöra NB's alibi.
De har lagt mycket arbete för att förbereda sig innan förhör (i Litauen) med AB och IB och hade syftet att övertyga dem att det var NB som mördade Lisa.
Bror och fru visste att NB var hemma men efter fl ljugit att:
NB sågs vid ladan kl. 18:38,
att hans sperma hittats i mordplats,
att hans bil sågs vid ladan i aktuell tid av vittnen,
blev bror övertygad. När han hörde att NB's sperman hittats på mordplats, blev han helt övertygat att det kunde vara NB.
Det är normal reaktion. Är man under förhör, är man rädd så är det lätt att bli påverkad av lögner.
Man får inte glömma vilka lögner har skrivit i litauisk press och hans bror säkert har läst tidningar- att det har hittats sperma på L kläder,
att det har hittats NB's dna på L kropp,
att det har hittats L tillhörigheter i litauernas bostad.
Varifrån har tagit denna information är det inte svårt att räkna ut.

Det verkar att utredarna hade inte syftet att hitta en riktig L mördare utan
att NB passade väldigt bra för att bli mördare i deras tänkande (NB's sperma och bajs hittades i ladan). Allt annat kan man fantisera ihop och med lite manipulationer dit och hit att göra det som sanningen i andras ögon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in