2017-01-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här tror jag det gått till.
En polis sa till en journalist att han inte fick lämna bilen för
att han skulle då kunna hamna i skottvinkeln eller något liknande,
han sa inte inom skotthåll som man skulle kunna tro.

Och nej, jag tänker inte leta idag

Ja, så kan det vara. Jag försökte leta, kände att det var min tur , jag hittar inte just det ordet men liknande tycker jag - Det är inte säkert här nu.
Citera
2017-01-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, så kan det vara. Jag försökte leta, kände att det var min tur , jag hittar inte just det ordet men liknande tycker jag - Det är inte säkert här nu.

Jag måste dra nu så jag hinner inte leta.
Skulle dock gissa på en lokaltidning.
Citera
2017-01-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Ids inte söka artiklar så här dags, men min uppfattning var redan från början att polisen anlänt till ett fruktansvärt blodbad som fick dem att dra slutsatsen att en komplett dåre var ute och rände i skogen.

Den självklara åtgärden då blir väl att evakuera dels för att sagde dåre inte ska ta död på några fler - men också för att det var stor risk för att polisen skulle behöva avlossa verkanseld. Om någon kommer rusande med ett vapen vill man troligen slippa fundera på kulfång och liknande.

Jag håller med dig och jag fick också redan från början samma uppfattning som dig.
Citera
2017-01-12, 00:39
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här tror jag det gått till.
En polis sa till en journalist att han inte fick lämna bilen för
att han skulle då kunna hamna i skottvinkeln eller något liknande,
han sa inte inom skotthåll som man skulle kunna tro.

Och nej, jag tänker inte leta idag

Jag känner igen formuleringen från artikeln. Man ville undvika att oskyldiga skulle hamna i skottlinjen om en situation skulle uppstå.
Citera
2017-01-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Tror också att han efter dådet tog sig till inbrotts-huset, slog sönder rutan men hörde och ev såg utryckningsfordon som kan varit både ambulans, brandkår och polisen. Borde ligga rätt i tiden. Yxan tog han med sig om det nu var mordvapnet. Kan ha kastats i sjö eller i skogen. Skadorna på offren kan ha framgått av t ex yxhugg, därav polisen information till de boende på kvällen/natten.

När KL från sin bostad hör höga ljud/bråk från granngården och förstår att något inte är rätt hos grannen VN, ringer han polis och springer över. Fick han med sig en yxa så kan den ha varit mordvapnet som dödade VN och KL som sedan MGM tar med sig och har sönder fönsterrutan med.

Frågan är om det är klarlagt att offret VN och KL blev dödade vid samma tillfälle. Kan KL kommit in efteråt när VN blivit dödad? Kan VN ringt SOS ensam och nämnt om GM och minnesförlust. SOS har då begärt få tala med den person det gäller och då har GM dödat VN.
Kommer KL in just då, därav kan hans röst höras på det inspelade samtalet om nu hans röst finns med.

Om man ser på tiden bör KL finnas i sitt eget hem, mest troligt om man ser till klockslaget på kvällen när han hör oroligheter i granngården. Ringer han då till polisen och springer sen över så hinner tid gå då VN och GM är ensamma.
Tycker mig läst i tidning eller svt:s sidor de första rapporter direkt efter dådet skett att grannen ringt polis och sedan sprungit över.

Detta med GM och medicinering, kan det finnas möjlighet att GM haft medicin sedan han varit inlagd men slutat på eget bevåg nyligen för att han ska resa bort eller för han känner sig må bra.

"Efter att ha fått kontakt med operatören tog den 62-årige grannen över luren. Då ska den misstänkte 20-åringen ha varit inne i huset – och redan inlett sin våldsamma attack med ett stickvapen."

Stod på expressen sen om de var nån fördröjning isamtalet vet jag inte, hade de gått att få ut larmsamtalet så vi kunde lyssna på den skulle vi få bättre information, fast de lär ju dröja innan fupen är ute
Citera
2017-01-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
"Efter att ha fått kontakt med operatören tog den 62-årige grannen över luren. Då ska den misstänkte 20-åringen ha varit inne i huset – och redan inlett sin våldsamma attack med ett stickvapen."

Stod på expressen sen om de var nån fördröjning isamtalet vet jag inte, hade de gått att få ut larmsamtalet så vi kunde lyssna på den skulle vi få bättre information, fast de lär ju dröja innan fupen är ute

OK. Ovisshet till mer fakta kommer. Samtidigt lite underligt att VN lämnar över luren eftersom hon var sjukvårdsutbildad, sjuksköterska enligt tråden.
Citera
2017-01-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Närmare än så här kommer jag inte, tror det är en plustjänst.
Har nog ingen praktisk betydelse för skjutvapen har knappast förekommit.

(FB) Dubbelmord på Kjell List och Vanja Nilsson vid Råbosjön Hudiksvall kommun 2016-12-22
Citera
2017-01-12, 09:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jaja det är din gissning.
För övrigt har du lika ofta fel som du har rätt....

Jag refererar bara till Sammens uttalande.

"Men det kommer med all säkerhet att bli tal om en större rättspsykiatrisk undersökning, säger han."
Jag gissade inte, jag citerade lagen.
Citera
2017-01-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea
Någon som vet om KL hade vapen?

Annars har jag en teori, kl e ute på sin tradionsenliga jakt innan jul (mest för att komma bort från julstressen)

När han senare under eftermiddagen är Påväg hem så ser V detta genom fönstret, ensam som hon är så frågar hon Kl om han vill komma in och äta mat med honom.

Kl tycker detta är en bra ide då hans fru ligger och sover då hon skall jobba sent (ngn som nämnde det har jag för mig).

De kanske drar ut på timmarna då de druckit kaffe/glögg kanske tagit ngn julsnaps. V inser att hon måste slå in julklappar och Kl sitter kvar och tjötar.

När Kl kom till stugan så ställde han (vad jag tror) hagelbössan innanför dörren, skotten sitter kvar i och det är endast säkringen som sitter i. Tyvärr vanligt att många slarvar med detta.

S e påväg hem och han har fått medicin mot sömnsvårigheter (zolpidem) denna skall man ENDAST ta strax innan man går och lägger sig

. Men S tycker man får ett gott rus av denna medicin, möjligt att han överdoserar denna oxå. Gör man på detta vis så är det mycket vanligt att man får hallucinationer, även att du kan ha en stor minneslucka dagen efter.

(Mycket lömska dessa mediciner om man ej använder de på rätt sätt, har själv tagit dem långt innan läggdags och detta har inte blivit bra)

S sitter lullig på bussen och får en briljant ide om att råna den ensamma tanten vid sjön (han har varit vid sjön och fiskat så han vet att hon bor själv)

Men när han knackar på/öppnar stugan så är KL där, han hittar på något med att han tappat minnet.

V ringer SOS ( vilket inte S räknat med och han vill inte ha dit ambulans eller polis då han är påverkad och inte vill bli inlagd på Psyk, han skall ju till Skottland)

I hallen där S står får han syn på Kl:s hagelbössa, han tar denna och osäkrar ( vet hur man hanterar vapen via sin pappa som jagar )
Siktar på V som har tel och pratar med SOS för att hon skall lägga på.

Kl ser inte detta då han sitter med ryggen mot hallen, V blir rädd och lämnar över luren till KL.
Kl börjar förklara för SOS hur S sagt att han tappat minnet etc.

Då flippar S och skjuter först V och då Kl hör detta börjar de slåss om vapnet varav ett skott går av i närheten av S hand varav han får några hagel i handen.

S lyckas på något sett övermanna Kl och skjuter oxå honom, avslutar med ett ansiktsskott (var tydligen mycket svårt att identifiera Kl)

S springer till den andra stugan för att lägga om sitt sår, men det går dock inte så bra då han är stressad. Tar med sig hagelbössan och springer till skogs innan polis kommer.

Just därför som polisen är så nojig med skottlinjer och att alla ska hålla sig undan.

Ang hagelbössan så finns det halvautomater som lagligt får ha tre skott i sig, olagligt så kan man plocka bort denna spärr relativt enkelt på vissa skitmärken.

Detta är en av många teorier som sagt och det är en av mina.
Denna bygger iofs på om Kl har tillgång till vapen och varit ute för att jaga

😊

Polisen hörde skrik och tumult, men inga skott vad jag läst. Istället pratas det om stickvapen.

Där sprack din teori på flera punkter.
Citera
2017-01-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Jag känner igen formuleringen från artikeln. Man ville undvika att oskyldiga skulle hamna i skottlinjen om en situation skulle uppstå.

Där blev det rätt ja.
Men som sagt skjutvapen användes sannolikt inte.
Citera
2017-01-12, 12:48
Medlem
5549s avatar
"Runt 4.30 på morgonen blev våra reportrar bortkörda från platsen då det, enligt polis på plats, fanns fara för att hamna i skottläge. Man ville även undvika att polisens sökhundar påverkas av andra människor på området."

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/dubbelmordet-i-hudiksvall-detta-har-hant

Det berodde alltså på att polisen helt enkelt inte ville råka skjuta en journalist vid en eventuell konfrontation med GM i skogen.
Citera
2017-01-12, 12:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie

Nej, det var i normal samtalston KL uppgav att de hade en man där som säger sig ha tappat minnet. Attacken var inte inledd då, den inleddes precis efter detta var uttalat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in