2017-01-11, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kg31G/aklagare-utredningen-mot-arbogakvinnan-ar-i-sitt-slutskede

Då kanske vi inte ska räkna med att få med mordet på exet i FUP.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kg31G/aklagare-utredningen-mot-arbogakvinnan-ar-i-sitt-slutskede

Citat:
Den 41-åriga kvinnan misstänks också för mordet på sin före detta make som drunknade i Hjälmaren intill sommarstugan i augusti 2015.

Åklagare Johan Fahlander vill i nuläget inte diskutera hur det ärendet ser ut i nuläget.

Kommer det att väckas åtal i det ärendet samtidigt som det andra?

– Det kan jag inte kommentera i nuläget.

Citera
2017-01-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Nej, troligtvis inte. Jag tycker också att det är klokt att man tar dom separat.
Citera
2017-01-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, troligtvis inte. Jag tycker också att det är klokt att man tar dom separat.

Det tror jag också, skulle nog bli en jäkla soppa annars.
Citera
2017-01-11, 17:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Det är långtifrån uteslutet:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/aklagaren-snart-far-ni-veta-allt
Pga den omfattande - och effektiva - sekretessen vet vi ännu inte om man hittat några beröringspunkter mellan brotten. - Enligt vad If tidigare gett uttryck för är det möjligt att sådana kan finnas; det kan då vara både praktiskt och processekonomiskt att allt avhandlas i en och samma rättegång. Skeendet i det ena fallet kan på olika sätt belysa och begripliggöra det andra - och vice versa, vilket också ur indiciesynpunkt kan visa sig vara av vikt. - Efter endast preliminära svar efter gravöppningen delgavs JM skälig misstanke om mord på AP + misstanke om annat grovt brott som dessförinnan ska ha begåtts. Till detta kommer misstanken om grovt bedrägeri och försök till urkundsförfalskning (livförsäkringen). - Allt synes handla om pengar.

Som sagt: Tids nog får vi veta hur allt hänger ihop - om det kan länkas till en m.g.n. - vilket mycket talar för: 2,5 milj + XX milj. - Man skulle t.o.m. kunna spekulera i om det första utgjort en förberedelse/förutsättning för det andra; t.ex. att livförsäkringspengarna öronmärkts till projektet att röja föräldrarna ur vägen, men att det sedan kom att bli en halvmesyr vad beträffar torpedens kvalifikationer.
Citera
2017-01-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är långtifrån uteslutet:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/aklagaren-snart-far-ni-veta-allt
Pga den omfattande - och effektiva - sekretessen vet vi ännu inte om man hittat några beröringspunkter mellan brotten. - Enligt vad If tidigare gett uttryck för är det möjligt att sådana kan finnas; det kan då vara både praktiskt och processekonomiskt att allt avhandlas i en och samma rättegång. Skeendet i det ena fallet kan på olika sätt belysa och begripliggöra det andra - och vice versa, vilket också ur indiciesynpunkt kan visa sig vara av vikt. - Efter endast preliminära svar efter gravöppningen delgavs JM skälig misstanke om mord på AP + misstanke om annat grovt brott som dessförinnan ska ha begåtts. Till detta kommer misstanken om grovt bedrägeri och försök till urkundsförfalskning (livförsäkringen). - Allt synes handla om pengar.

Som sagt: Tids nog får vi veta hur allt hänger ihop - om det kan länkas till en m.g.n. - vilket mycket talar för: 2,5 milj + XX milj. - Man skulle t.o.m. kunna spekulera i om det första utgjort en förberedelse/förutsättning för det andra; t.ex. att livförsäkringspengarna öronmärkts till projektet att röja föräldrarna ur vägen, men att det sedan kom att bli en halvmesyr vad beträffar torpedens kvalifikationer.
Låt mig rida på ord och fråga för klarhets skull: det för oss så förbryllande meddelandet om att JM delgivits misstanke om ytterligare ett brott, skulle det brottet ha skett före APs död?
Citera
2017-01-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Låt mig rida på ord och fråga för klarhets skull: det för oss så förbryllande meddelandet om att JM delgivits misstanke om ytterligare ett brott, skulle det brottet ha skett före APs död?

Ja. Det ska handla om någon månad eller några månader innan.
Citera
2017-01-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack!
Jag fick för mig att det kunde vara nyttigt att friska upp minnet innför det som komma skall.
Men med eftertanke undrar jag om det inte är bättre att tömma minnet så gott det går och ta till sig allt med öppna sinnen ...
Det blir inget den 18/1 - vågar man tippa på månadsskiftet?
Citera
2017-01-12, 00:20
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kan det handla om försöket till giftmord?
Citera
2017-01-12, 10:02
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Det tror jag också, skulle nog bli en jäkla soppa annars.
Allt kommer att tas i samma åtal och i en förhandling. Det är jag övertygad om.
Citera
2017-01-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Allt kommer att tas i samma åtal och i en förhandling. Det är jag övertygad om.

Kanske.
Min åsikt grundas på att om man inte ror hem det ena
åtalet(mordet på exet)så underlättar det knappast det andra.

Men å andra sidan kanske åklagaren är så säker på å dra mordet/mordförsöket
i hamn att det snarare påverkar det andra åtalet positivt.

Snart vet vi.
Citera
2017-01-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Kan det handla om försöket till giftmord?

Enligt försvararen ska det inte handla om "mordförsök i Egypten".
Citera
2017-01-14, 10:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Tack!
Jag fick för mig att det kunde vara nyttigt att friska upp minnet innför det som komma skall.
Men med eftertanke undrar jag om det inte är bättre att tömma minnet så gott det går och ta till sig allt med öppna sinnen ...
Det blir inget den 18/1 - vågar man tippa på månadsskiftet?

Mitten av Februari, tror jag.

Den hemliga brottsmisstanken synes vara känslig. Kanske rubriceringen är förmodad länk mellan exmake-mord och föräldramord/mordförsök, om det nu finns en konkret länk förutom ekonomi övergripande (Ja, jag tror liksom letsdoit att pengar är grundmotiv genomgående)?

Det är nog alltjämt inte så lätt att knyta ihop två på tidsaxeln skilda våldsbrott, som förvisso skett på samma geografiska lilla ruta, & mellan tre individer (BO) som konkret samröre bör spåras fram för att stärka ett förmodat ej samspråkigt indiciematerial.

Svårt att avläsa vad åklagarna avser göra med dom bägge utredningarna ihop, men jag tror fortfarande att exmake-utredningen kommer brytas loss från åtalet och fortsättas utredas, och då kommer vi nog få läsa en ganska glappig fup med sekretessbilagor & en slask som aktivt sekretessbehandlas mot exmake-ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in