Citat:
Ursprungligen postat av
MrAccountant
Jag ska bestämma följande sannolikheter
P(X+Y ≤ 1/2)
P(X·Y ≤ 1/4)
Vi har att f(x,y) = 1/16 när -2 < x < 2 och -2 < y < 2 och f(x,y) är 0 utanför dessa intervall.
Jag är medveten om att det kommer bli en dubbelintegral. Det jag har problem med är hur man bestämmer integralgränserna. För den översta sannolikheten så vet jag att den ena integralen ska gå från -3/2 till 2 och den andra ska gå ifrån 1/2-y till 2.
För det undre alternativet så vet jag att en av integralerna skall gå från 1/8 till 2 och den andra integralen ska gå från 1/4y till 2. Hur kommer jag fram till dessa värden på integralerna?
/Mr
Det är inte riktigt rätt som du har skrivit för den första uppgiften. Själva täthetsfunktionen är ju bara nollskild för x och y mellan -2 och 2, och sannolikheten som ska beräknas är att X + Y ska vara mindre än eller lika med 1/2. För att få övre gränsen så sätter man alltså X + Y = 1/2, vilket är samma sak som X = 1/2 - Y. Det är alltså den
övre gränsen för x, och den nedre gränsen är -2 eftersom det är det lägsta x för vilket täthetsfunktionen inte är 0. För y blir gränserna -2 till 2. Man kan även lika gärna lösa ut y = 1/2 - x som övre gräns för y och istället låta x gå mellan -2 och 2. Ritar du upp området så kan man se att det blir samma sak.
På den andra uppgiften så hittar man på liknande sätt övre gränsen ur x*y = 1/4, dvs x = 1/4y. Här måste man dock tänka på att om x och y har samma tecken så kommer x*y att bli positivt, oavsett om både x och y är positiva eller negativa. Om x och y har olika tecken så blir x*y negativt, och således mindre än 1/4. Man kan alltså dela upp området i fyra delar:
x mellan 0 och 2 och y mellan -2 och 0
x mellan -2 och 0 och y mellan 0 och 2
x mellan 0 och 1/4y och y mellan 0 och 2
x mellan -1/4y och 0 och y mellan -2 och 0
Detta kan i sin tur slås samman till två delar:
x mellan -1/4y och 2 och y mellan -2 och 0
x mellan -2 och 1/4y och y mellan 0 och 2
Det bästa sättet att se detta är att rita upp området och tänka igenom vad värdet av x*y är i de olika delarna.