Citat:
Ursprungligen postat av
Budare123
Bra beskrivet. Psykoser förekommer hos de som har Bipolär 1, som är den kraftigaste formen av sjukdomen. Då är det relativt vanligt. Psykoserna uppstår ofta av sömnlöshet och att man är så uppvarvad att kroppen inte får nån vila.
De andra formerna har inte manier utan något som kallas hypomani och är en mildare form av mani, typ gladare, mer energi mm. Där är psykoser väldigt ovanligt.
Att MGM skulle ha fått en psykos pga bipolär sjukdom, låter långsökt eftersom det borde ha märkts redan på bion att det var nåt på gång. En med mani kan förmodligen inte sitta still en hel film, utan måste vidare.
Helt korrekt info gällande bipolära psykoser. Och risken att MGM utfört detta pga sin eventuella bipolära sjukdom ser jag som minimal. Jag har överhuvudtaget svårt att tänka mig att han haft en psykos vid tillfället utan att någon uppmärksammat detta. Han träffade ju många människor bara timmen/timmarna innan morden; kompisen, biobesökare, busschaufför, bussresenärer, taxichaufför. Även om man inte misstänkt psykos borde han ha utmärkt sig. Men vem vet, det kanske han har gjort.
Mina gissningar rör sig mest kring att han faktiskt levt ut de tankar han haft kring dödandet av en människa. Att han kanske redan i förväg tagit reda på att här bor en ensam dam men att han blev överraskad när han kom dit av att hon hade sällskap av sin manlige granne. Därav "nödlösningen" att säga att han tappat minnet. SOS rings och kanske ser han då tillfället att döda dem båda när dom vänder ryggen till en stund, alternativt blir han rädd att polisen ska komma och hämta honom och dödar dem av rädsla i något slags ologisk logik.
Edit: Tog bort citat som kom med av misstag.