2017-01-08, 16:56
Medlem
"
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja det är bara titta på bilden ovanför. Den är ungefär lika lång som hans överkropp, och ser inte monteringsbar ut. Faktum är att den knappt ser brukbar ut. Något hemmasnickeri som han haft på live-event. Har han haft med sig den där hela dagen så har han haft en hockeytrunk eller liknande, inte en ryggsäck som polisen pratade om.

Kanske har han grävt ner hockeytrunken med värjan i skogen?
"

Jag köper din teori om att det måste vara mycket svårt eller omöjligt att dölja det där "svärdet" en hel dag. Särskilt om han hade ryggsäck. Vet vi att han hade ryggsäck? Hade han en stor trunk så borde det vara möjligt, men du har antagligen rätt i det. Det var förmodligen ett annat redskap.

Dock är jag inte helt överens vad gäller hallen. Jag känner inte till planlösningen i det aktuella huset eller ens om det hände i hallen. Men jag vet ett antal hus som har tillräckligt stor hall för att veva runt med en sån där.

Jag tror inte heller att han grävt ner något i skogen. Tjälen sätter nog stopp för det. Men han kan naturligtvis ha gömt grejorna under en rotvälta eller dylikt.
Citera
2017-01-08, 17:02
Medlem
Den svenska polisen bar sabel långt in på 1800-talet. Det borde finnas ganska många som ligger och samlar damm på någon vind. Kan det vara ett museivapen han poserar med och inte ett hemmabygge?
Citera
2017-01-08, 17:13
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Den svenska polisen bar sabel långt in på 1800-talet. Det borde finnas ganska många som ligger och samlar damm på någon vind. Kan det vara ett museivapen han poserar med och inte ett hemmabygge?
Dom var betydligt mindre och smalare. Jag tror inte han har haft ihjäl någon med ett svärd.
Citera
2017-01-08, 17:14
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Dock är jag inte helt överens vad gäller hallen. Jag känner inte till planlösningen i det aktuella huset eller ens om det hände i hallen. Men jag vet ett antal hus som har tillräckligt stor hall för att veva runt med en sån där.
Okej, men tänk logiskt. Vad är oddsen på att han tagit med sig ett svärd kontra en kniv, att ha ihjäl brottsoffren med.
Citera
2017-01-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Okej, men tänk logiskt. Vad är oddsen på att han tagit med sig ett svärd kontra en kniv, att ha ihjäl brottsoffren med.

Nä. Jag håller med. Förmodligen något smidigare. Jag tänkte bara på polisens varning till journalisterna, det kändes som något riktigt dramatiskt och otäckt. Dessutom gick snacket i tråden om att ena offret var väldigt illa tilltygat. Det säger ju iofs inte så mycket om vapnet.
Citera
2017-01-08, 18:06
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Nä. Jag håller med. Förmodligen något smidigare. Jag tänkte bara på polisens varning till journalisterna, det kändes som något riktigt dramatiskt och otäckt. Dessutom gick snacket i tråden om att ena offret var väldigt illa tilltygat. Det säger ju iofs inte så mycket om vapnet.
Våld mot ansikte ser alltid dramatiskt ut, uppsvullnad och väldigt mycket blod. Det var svårt att identifiera dom omedelbart, så jag tror att han tillfogat skador mest mot huvud och hals.

Vapnet tror jag är en medhavd kniv eller något han hittat där, typ en yxa eller något annat från huset.
Citera
2017-01-08, 19:01
Medlem
x&ys avatar
Det framgick tidigt enligt polisen och Sammens att någon form av stickvapen använts!
så varför spekulera om något annat?.
Citera
2017-01-08, 19:04
Medlem
Vad finns i alla kök? Jo 🔪 knivar i alla möjliga varianter, ofta sitter dom helt öppet o lättillgängligt. Bara en hake med dem om man inte ska laga mat bara, parerskyddet saknas.
Citera
2017-01-08, 19:17
Medlem
Citat:

Lite skillnad.
Tror mer på kökskniv utan parrerskyd.

http://online.auktionsverket.se/1404/243263-polissabel-svensk/
Citera
2017-01-08, 19:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Till och med långt in på 1900-talet.

På Polismuseet såg jag en text om när vi fick kvinnliga poliser (1948 tror jag det var). De fick en batong istället för sabel därför att "sabel passar inte ihop med kjol".
Citera
2017-01-08, 19:52
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x&y
Det framgick tidigt enligt polisen och Sammens att någon form av stickvapen använts!
så varför spekulera om något annat?.
Rent tekniskt så är ju en värja ett utmärkt stickvapen. Men självklart så är ju en kniv det troliga vapnet, följt av något som finns i ett hushåll typ sax och liknande. Men det är "kul" att spekulera i andra banor än dom mest logiska ibland, även fast dom mest logiska förklaringarna oftast visar sig vara dom korrekta i slutändan. Troligtvis har Simon inte drabbats av någon psykos, inte använt ett svärd, Kjells arbete i fastighetsbranschen är nog inget motiv och det finns nog ingen annan GM som undgått polisens uppmärksamhet.

Men svärdteorin är rätt "out there".
Citera
2017-01-08, 20:03
Medlem
Räknas bajonett som stickvapen måntro...🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in