2017-01-10, 23:07
Medlem
Har det framgått vilken diagnos Simon har? Varför han var på behandlingshemmet (uppenbarligen med frigång)?

Ursäkta om det redan har framgått i tråden.
Citera
2017-01-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Bipolär sjukdom är det man förr kallade manodepressiv. Man har pendlande stämningsläge, ibland deprimerad och ibland intensiv. Vid maniska perioder är man uppvarvad, har svårt att sova, gör impulsiva saker utan att tänka på konsekvenser. Då handlar det ofta om att slösa bort pengar, vara promiskuös, tro att man klarar allt. Man blir sällan aggresiv, bara om nån närstående ifrågasätter ditt handlande och vill att man ska söka hjälp. Det är inte vanligt att bli våldsam mot andra, mer mot sig själv. Kraftiga manier kan leda till psykos, där man behöver läggas in.
Självmorden förekommer oftast när man är på väg ner från mani, till deppression. Då förstår man konsekvensernaav det man gjort, och kan ha svårt att acceptera dem.

Att höra röster och ha tvångstankar, hör oftast inte ihop med Bipolär sjukdom.
Att höra en röst som säger att du ska gå och döda två personer, hör till andra diagnoser.

Väldigt bra sammanfattat! folk fattar inte skillnad på olika diagnoser, sitter på nätet och gissar.
Citera
2017-01-10, 23:13
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har det framgått vilken diagnos Simon har? Varför han var på behandlingshemmet (uppenbarligen med frigång)?

Ursäkta om det redan har framgått i tråden.

Svar 1. Nej, det har ännu inte framkommit om SN har någon diagnos och i så fall vilken.
Svar 2. Han var inte på något behandlingshem utan inlagd på psyk. Det var i somras/tidig höst. Vad som framgått verkar det vara en egengjord inläggning.
Citera
2017-01-10, 23:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Bipolär sjukdom är det man förr kallade manodepressiv. Man har pendlande stämningsläge, ibland deprimerad och ibland intensiv. Vid maniska perioder är man uppvarvad, har svårt att sova, gör impulsiva saker utan att tänka på konsekvenser. Då handlar det ofta om att slösa bort pengar, vara promiskuös, tro att man klarar allt. Man blir sällan aggresiv, bara om nån närstående ifrågasätter ditt handlande och vill att man ska söka hjälp. Det är inte vanligt att bli våldsam mot andra, mer mot sig själv. Kraftiga manier kan leda till psykos, där man behöver läggas in.
Självmorden förekommer oftast när man är på väg ner från mani, till deppression. Då förstår man konsekvensernaav det man gjort, och kan ha svårt att acceptera dem.

Att höra röster och ha tvångstankar, hör oftast inte ihop med Bipolär sjukdom.
Att höra en röst som säger att du ska gå och döda två personer, hör till andra diagnoser.

Men psykoser är väl ganska ovanligt för bipolära,, den bristande verklighetsuppfattningen som bipolära drabbas av ligger snarare mer åt omdömeslöshet, unde skatta risker, övertro på sin förmåga etc snarare än psykoser vad jag förstår.

Tvångstankar är jag lite oklar på vad det hör till och kanske även till vad det är till fullo, kolla att kaffebryggaren är avstängd 40gånger innan man är nöjd, när jag jobbade på MÖS för länge sedan fanns en patient som gick i sjukhusparken som man inte skulle störa så han tappade räkningen på hur många steg han tog.
Höra röster är väl psykosartat? Nu pratar jag inte om "röster" man kan tänka på/minnas vid olika igenkänningssituationer, särskilt gällande någorlunda närstående personer som gått bort relativt nyligt.

Principiellt krävs det väl i regel påpsykosartat tillstånd för att rättspsyk ska bli aktuellt, jag är lite oklar med tvångstankar och rösthörningar.
Citera
2017-01-10, 23:20
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men psykoser är väl ganska ovanligt för bipolära,, den bristande verklighetsuppfattningen som bipolära drabbas av ligger snarare mer åt omdömeslöshet, unde skatta risker, övertro på sin förmåga etc snarare än psykoser vad jag förstår.

Tvångstankar är jag lite oklar på vad det hör till och kanske även till vad det är till fullo, kolla att kaffebryggaren är avstängd 40gånger innan man är nöjd, när jag jobbade på MÖS för länge sedan fanns en patient som gick i sjukhusparken som man inte skulle störa så han tappade räkningen på hur många steg han tog.
Höra röster är väl psykosartat? Nu pratar jag inte om "röster" man kan tänka på/minnas vid olika igenkänningssituationer, särskilt gällande någorlunda närstående personer som gått bort relativt nyligt.

Principiellt krävs det väl i regel påpsykosartat tillstånd för att rättspsyk ska bli aktuellt, jag är lite oklar med tvångstankar och rösthörningar.

Ja, det är ju inte så att var och varannan bipolär får psykoser, men det händer.
Att höra röster är ju en form av hallucination och det är inte heller jättevanligt, men det sker hos en del. Det finns även dom som har visuella hallucinationer. Det kan ju också vara så att dessa människor har en samsjuklighet och egentligen flera diagnoser, det är inte helt ovanligt vid bipolär sjukdom.
Tvångstankar har, precis som jag skrivit tidigare, ingenting med bipolär sjukdom att göra. Däremot är det vanligt inom det autistiska spektrat.
Citera
2017-01-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Svar 1. Nej, det har ännu inte framkommit om SN har någon diagnos och i så fall vilken.
Svar 2. Han var inte på något behandlingshem utan inlagd på psyk. Det var i somras/tidig höst. Vad som framgått verkar det vara en egengjord inläggning.

TACK!

Så denna busstur han gjorde efter bion. Den var ENBART ämnat för just detta ändamål? Den äldre kvinnan som bodde i sitt sommarhus? Där denne, för honom okända joker (i form av grannen), också råkade befinna sig? Så då var han "tvungen" att döda båda.

I så fall tyder det på planering dvs uppsåt. När det gäller bussturen och besöket hos kvinnan.

Att denne Simon har en störning av något slag är väl tämligen uppenbart. Vilken är oklart.

Eller så är han en småtjuv som inbillade sig att han kunde pressa en äldre kvinna på smycken och pengar, sedan gick han hans planer åt fanders ... och så fick det dessa tragiska konsekvenser.

Sorgligt.
Citera
2017-01-10, 23:59
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea
Bara ett klargörande ang ovanstående

sydsvenskan.se/images/G3tsF_1f_NWNK8rypQyw3JyqhJU.jpg

Ja där ser du själv så mycket som sitter kvar i gummilisten. Ok. jag ger mig. Lite glas kanske hamnar utanför. Väldigt lite alltså. Eller kanske en del. Dvs en liten del. Fast jag kan kanske tillstå att det kan, det behöver alltså inte vara så men det kan, vara en hel del. Men bara i undantagsfall alltså och även då bara ibland. Eller... Shit.
Citera
2017-01-11, 00:03
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
TACK!

Så denna busstur han gjorde efter bion. Den var ENBART ämnat för just detta ändamål? Den äldre kvinnan som bodde i sitt sommarhus? Där denne, för honom okända joker (i form av grannen), också råkade befinna sig? Så då var han "tvungen" att döda båda.

I så fall tyder det på planering dvs uppsåt. När det gäller bussturen och besöket hos kvinnan.

Att denne Simon har en störning av något slag är väl tämligen uppenbart. Vilken är oklart.

Eller så är han en småtjuv som inbillade sig att han kunde pressa en äldre kvinna på smycken och pengar, sedan gick han hans planer åt fanders ... och så fick det dessa tragiska konsekvenser.

Sorgligt.

Men ärligt talat, smuttar Du fortfarande på nyårsgroggen???

Är det frågor Du ställer eller är det påståenden?
Citera
2017-01-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Men ärligt talat, smuttar Du fortfarande på nyårsgroggen???

Är det frågor Du ställer eller är det påståenden?

Jag dricker inte grogg alls, oavsett dag.
Citera
2017-01-11, 01:05
Medlem
Citat:
TACK!

Sorgligt.

Jag har missat lite ser jag, så det har framgått att grannen redan var på plats när SP kom fram till VN:s hus?
Citera
2017-01-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag har missat lite ser jag, så det har framgått att grannen redan var på plats när SP kom fram till VN:s hus?

Ja.

Det hade han förmodligen inte tänkt sig.

OM jag fattat saken korrekt.
Citera
2017-01-11, 01:38
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Citat:
Ja.

Det hade han förmodligen inte tänkt sig.

OM jag fattat saken korrekt.

Nej jag är också lite tveksam till var KL befann sig initialt. Kan inte dra mig till minnes att jag har läst det någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in