Citat:
Ursprungligen postat av
Budare123
Bipolär sjukdom är det man förr kallade manodepressiv. Man har pendlande stämningsläge, ibland deprimerad och ibland intensiv. Vid maniska perioder är man uppvarvad, har svårt att sova, gör impulsiva saker utan att tänka på konsekvenser. Då handlar det ofta om att slösa bort pengar, vara promiskuös, tro att man klarar allt. Man blir sällan aggresiv, bara om nån närstående ifrågasätter ditt handlande och vill att man ska söka hjälp. Det är inte vanligt att bli våldsam mot andra, mer mot sig själv. Kraftiga manier kan leda till psykos, där man behöver läggas in.
Självmorden förekommer oftast när man är på väg ner från mani, till deppression. Då förstår man konsekvensernaav det man gjort, och kan ha svårt att acceptera dem.
Att höra röster och ha tvångstankar, hör oftast inte ihop med Bipolär sjukdom.
Att höra en röst som säger att du ska gå och döda två personer, hör till andra diagnoser.
Men psykoser är väl ganska ovanligt för bipolära,, den bristande verklighetsuppfattningen som bipolära drabbas av ligger snarare mer åt omdömeslöshet, unde skatta risker, övertro på sin förmåga etc snarare än psykoser vad jag förstår.
Tvångstankar är jag lite oklar på vad det hör till och kanske även till vad det är till fullo, kolla att kaffebryggaren är avstängd 40gånger innan man är nöjd, när jag jobbade på MÖS för länge sedan fanns en patient som gick i sjukhusparken som man inte skulle störa så han tappade räkningen på hur många steg han tog.
Höra röster är väl psykosartat? Nu pratar jag inte om "röster" man kan tänka på/minnas vid olika igenkänningssituationer, särskilt gällande någorlunda närstående personer som gått bort relativt nyligt.
Principiellt krävs det väl i regel påpsykosartat tillstånd för att rättspsyk ska bli aktuellt, jag är lite oklar med tvångstankar och rösthörningar.