2017-01-08, 22:24
Medlem
orrecrists avatar
Ska man bevisa att Gud finns så måste man börja med att definiera vad Gud är. Är Gud vi & allt vi ser & vet (big Bang) ja då finns Gud. Om Gud sitter utanför vårat universum & liksom sket ut oss i en big Bang, ja då kan man inte bevisa det.
Citera
2017-01-10, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är skillnad på att låta tråkigheter ske, än att själv ligga bakom tråkigheterna. Gud är direkt inblandad i många av dessa "tråkigheter", enligt bibeln.

Är dessa "tråkigheter" för dig bevis på att gud inte finns? Om så är fallet, hur kan du då beskriva hur en gud ska vara om du inte tror att det finns någon?
Citera
2017-01-10, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss
Är dessa "tråkigheter" för dig bevis på att gud inte finns? Om så är fallet, hur kan du då beskriva hur en gud ska vara om du inte tror att det finns någon?
Nä, dessa tråkigheter beskriver hur Gud är, om han finns. Gott och ont har inget med bevis att göra, enligt mig. Det konstiga är att de flesta gudstroende verkar tro på en god Gud, samtidigt som dom påstår sig tro på bibeln.
Citera
2017-01-10, 12:59
Bannlyst
Citat:
Nä, dessa tråkigheter beskriver hur Gud är, om han finns. Gott och ont har inget med bevis att göra, enligt mig. Det konstiga är att de flesta gudstroende verkar tro på en god Gud, samtidigt som dom påstår sig tro på bibeln.

Kan du försöka vara mer specifik så man slipper klura ut vad du menar? VAD finner du märkligt med att folk tror på gud och bibeln, att han går emot sina egna budord?
Citera
2017-01-10, 13:33
Medlem
Citat:
Kan du försöka vara mer specifik så man slipper klura ut vad du menar? VAD finner du märkligt med att folk tror på gud och bibeln, att han går emot sina egna budord?
Gud gör ju mycket ont i bibeln. I alla fall enligt mig. Ändå tror folk på en alltigenom god Gud.
Men detta är egentligen oviktigt i denna tråd.
Citera
2017-01-10, 14:20
Bannlyst
Citat:
Gud gör ju mycket ont i bibeln. I alla fall enligt mig. Ändå tror folk på en alltigenom god Gud.

Alla troende jag känner tror på skapelseberättelsen och det onda han gjorde. De tror också han är alligenom god gud nu, men det betyder inte(och ingen förnekar) att gud tidigare har syndat.Finner inte motsättningen du försöker få fram. Vad det nu spelar för roll då du i tidigare inlägg skrev att goda eller onda handlingar är inget bevis på att gud finns?
Citera
2017-01-10, 14:39
Medlem
Citat:
Alla troende jag känner tror på skapelseberättelsen och det onda han gjorde. De tror också han är alligenom god gud nu, men det betyder inte(och ingen förnekar) att gud tidigare har syndat.Finner inte motsättningen du försöker få fram. Vad det nu spelar för roll då du i tidigare inlägg skrev att goda eller onda handlingar är inget bevis på att gud finns?
Jag menar dom som tycker Gud är god i bibeln, inte hur dom tror Gud är nu.
Och jag sade ju själv, som även du påpekar, det spelar ingen roll. Vilken Gud som helst får bevisas.God eller ond, det får man själv avgöra.
Citera
2017-01-10, 15:36
Bannlyst
Citat:
Jag menar dom som tycker Gud är god i bibeln, inte hur dom tror Gud är nu.
Och jag sade ju själv, som även du påpekar, det spelar ingen roll. Vilken Gud som helst får bevisas.God eller ond, det får man själv avgöra.

Gud i bibeln? Folk som tror talar inte om gud i dåtid,utan nutid. Du tar diskussionen bort från ämnet men du verkar i alla fall fått tron på att gud finns. Så det är framsteg.
Citera
2017-01-10, 15:43
Medlem
Citat:
Gud i bibeln? Folk som tror talar inte om gud i dåtid,utan nutid. Du tar diskussionen bort från ämnet men du verkar i alla fall fått tron på att gud finns. Så det är framsteg.
Många hänvisar till bibeln, genom citat m.m. Du verkar inte heller gilla bibelns Gud. Så det är ett framsteg.
Citera
2017-01-10, 16:11
Medlem
Citat:
Citat och handling är skilda ting men släpper de.
Hahha "bibelns gud".. Det är samma gud och alla kan göra bot och bättring för tidigare synder
Kanske det. Men nu återgår vi till huvudämnet.
Ännu inga bevis? Någon?
Citera
2017-01-10, 23:54
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Hur Gud verkar som ond eller god i olika sammanhang hör som sagt inte till saken. Detta är vi helt överens om och behöver inte ha något mer tjat kring. Det skall ändå inte förnekas att syftet med Gud och själva definitionen av Gud är det godaste tänkbara för hela mänskligheten i nuvarande form och för all framtid. I detta avseende har all humanvetenskap redan bevisat att en någon slags minsta gemensamma tro på Gud kunnat ge avsedd god effekt åt en överväldigande majoritet som inte ens utilitarister kunnat förneka....
Citera
2017-01-11, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Hur Gud verkar som ond eller god i olika sammanhang hör som sagt inte till saken. Detta är vi helt överens om och behöver inte ha något mer tjat kring. Det skall ändå inte förnekas att syftet med Gud och själva definitionen av Gud är det godaste tänkbara för hela mänskligheten i nuvarande form och för all framtid. I detta avseende har all humanvetenskap redan bevisat att en någon slags minsta gemensamma tro på Gud kunnat ge avsedd god effekt åt en överväldigande majoritet som inte ens utilitarister kunnat förneka....
Det är väldigt svårt att jämföra för och nackdelar som en gudstro ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in