Citat:
Det är många är som verkar veta exakt vad som kommer hända, och jag köper att alla lägger fram sin åsikt, men ditt tjat om "ruckel" blir ganska tröttsamt i längden, speciellt när det verkar som att du inte kan sluta tjata om det i varje inlägg.
Det ger ett ganska korkat intryck tillslut, du verkar inte vara kapabel till att förstå att människor faktiskt kan tycka annorlunda än dig, det går faktiskt att verkligen tycka om att bo i sekelskifteslägenheter och vilja betala för det, oavsett om fönstren är av englastyp eller om det är lyhört och man får betala högre elkostnader osv. Större delen av dom som köper dessa bostäder gör det faktiskt för att bo där.
Det ger ett ganska korkat intryck tillslut, du verkar inte vara kapabel till att förstå att människor faktiskt kan tycka annorlunda än dig, det går faktiskt att verkligen tycka om att bo i sekelskifteslägenheter och vilja betala för det, oavsett om fönstren är av englastyp eller om det är lyhört och man får betala högre elkostnader osv. Större delen av dom som köper dessa bostäder gör det faktiskt för att bo där.
Du läser lite slarvigt. Jag har "tjatat" om dessa ruckel i tre inlägg, inte alla inlägg, tack så mycket.
F.ö. så missar du mina centrala poänger helt och hållet, och jag fattar inte varför du diskuterar med mig, eftersom du är helt ointresserad av mina problematiseringar och frågor.
Vad människor har för smak och vad jag tycker om mångfald och fria val (jag älskar mångfald och fria val ska jag också tillägga) har inte med diskussionen att göra ...
Det är priserna och spekulationen jag vänder mig emot.
När priserna på jättegamla och generellt sett medelmåttiga lägenheter skjuter i höjden blixtsnabbt måste man kunna problematisera detta, och man måste fråga vad detta säger om ekonomin och var vi är på väg ...
Vi betraktar jättegamla, halvdana hus som jättevärdefulla och solida (innerstadens hus stiger alltid i värde och bla bla), och betalar sjuka överpriser, bla pga "läget" och "statusen" ... och samtidigt eldar man på en sanslös spekulation med hjälp av superlåg ränta ...
Helt plötsligt har en dragig, antik, dåligt isolerad, energislukande innerstadslya blivit en viktig del av ekonomin, ett hett investeringsobjekt ... det är ganska suspekt.
Rucklen jag tjatar om kommer fö inte att stiga i värde för evigt.
En dag ska de ju alla rivas.
Det finns en gräns för hur många uttjänta kåkar en innerstad rymmer.
Man kan inte sminka över och dra in nya kök och golv och tapeter hur länge som helst ...
Den påvra standarden (vad gäller energi, isolering osv) beror fö på föreningarna själva, som helt enkelt är sparsamma ... det finns många fashionabla gator som har galet asketiska föreningar ... och så blir ju standarden därefter också.
Men skit samma ...
Jag anser alltjämt att rucklens övervärdering är bubbelsymptom ...
Tiden får utvisa vem som har rätt.
Hej då.