2017-01-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Det är många är som verkar veta exakt vad som kommer hända, och jag köper att alla lägger fram sin åsikt, men ditt tjat om "ruckel" blir ganska tröttsamt i längden, speciellt när det verkar som att du inte kan sluta tjata om det i varje inlägg.

Det ger ett ganska korkat intryck tillslut, du verkar inte vara kapabel till att förstå att människor faktiskt kan tycka annorlunda än dig, det går faktiskt att verkligen tycka om att bo i sekelskifteslägenheter och vilja betala för det, oavsett om fönstren är av englastyp eller om det är lyhört och man får betala högre elkostnader osv. Större delen av dom som köper dessa bostäder gör det faktiskt för att bo där.

Du läser lite slarvigt. Jag har "tjatat" om dessa ruckel i tre inlägg, inte alla inlägg, tack så mycket.

F.ö. så missar du mina centrala poänger helt och hållet, och jag fattar inte varför du diskuterar med mig, eftersom du är helt ointresserad av mina problematiseringar och frågor.

Vad människor har för smak och vad jag tycker om mångfald och fria val (jag älskar mångfald och fria val ska jag också tillägga) har inte med diskussionen att göra ...

Det är priserna och spekulationen jag vänder mig emot.

När priserna på jättegamla och generellt sett medelmåttiga lägenheter skjuter i höjden blixtsnabbt måste man kunna problematisera detta, och man måste fråga vad detta säger om ekonomin och var vi är på väg ...

Vi betraktar jättegamla, halvdana hus som jättevärdefulla och solida (innerstadens hus stiger alltid i värde och bla bla), och betalar sjuka överpriser, bla pga "läget" och "statusen" ... och samtidigt eldar man på en sanslös spekulation med hjälp av superlåg ränta ...

Helt plötsligt har en dragig, antik, dåligt isolerad, energislukande innerstadslya blivit en viktig del av ekonomin, ett hett investeringsobjekt ... det är ganska suspekt.

Rucklen jag tjatar om kommer fö inte att stiga i värde för evigt.

En dag ska de ju alla rivas.

Det finns en gräns för hur många uttjänta kåkar en innerstad rymmer.

Man kan inte sminka över och dra in nya kök och golv och tapeter hur länge som helst ...

Den påvra standarden (vad gäller energi, isolering osv) beror fö på föreningarna själva, som helt enkelt är sparsamma ... det finns många fashionabla gator som har galet asketiska föreningar ... och så blir ju standarden därefter också.

Men skit samma ...

Jag anser alltjämt att rucklens övervärdering är bubbelsymptom ...

Tiden får utvisa vem som har rätt.

Hej då.
2017-01-10, 21:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Jag tror highbanker har helt rätt i sin analys. Alla borde köpa minst två fastigheter och vara på jakt efter fler samtidigt som man investerar i börsen. Är det inte bajsmannen som enligt utsago gör något liknande och båda är väl dessutom hyresvärdar.

Detta verkar vara standard bland bubbelbabblarna. Bör folk lyssna på vad de säger eller följa deras exempel i praktiken?
2017-01-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Nu ligger iofs Etuna på södra sidan av mälaren...Men Enköping eller vås kan väl räknas som motsvarande på norra sidan
Enköping är inte så tokigt heller.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-s-t-ilian-enkopings-kommun-langgatan-10-c-10646578
2400/mån låter väl ganska överkomligt.
2017-01-10, 21:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Jag fattar inte vad som finns att diskutera. När räntan går upp några procentenheter så kraschar det, och den har precis börjat ticka upp.
Jahapp, det har vi ju hört x antal gånger sedan den här tråden startades men ok...

Citat:
För en familj med 3 mille i bostadslån innebär en ökning på 4 procentenheter 120,000 kr extra per år i kostnader, alltså pengar rakt ner i sjön.
Jaha så när ska det bli så höga räntor tänkte du?

Citat:
Stört många hushåll kommer tvingas sälja, vilket gör att det helt plötsligt finns många fler objekt ute på marknaden.
jahapp men var ska de bo då tänkte du? I tält?

Citat:
Samtidigt kommer folk inte ha råd att ta lika höga lån pga ökad ränta. Dessutom slutar man köpa lägenhet på spekulation.
Jaha, jag trodde man köpte lgh för bo i jag?

Citat:
Resultatet blir en rejäl prissänkning och tiotusentals eller hundratusentals människor som blir skuldsatta för resten av livet och får flytta till områden de inte riktigt hade tänkt sig.
Jahapp så vem ska bo där de bodde från början då?

Citat:
Lägg dessutom till alla som klarar av att bo kvar men som måste sluta konsumera allt annat än det nödvändigaste. Det kommer bli en skaplig lågkonjuktur av detta, vilket innebär att folk förlorar jobb, osv osv.
men vad betyder lågkonjunktur egentligen rent räntemässigt?

Citat:
Om du har en bostadsrätt - SÄLJ FÖR HELVETE, innan det är för sent. Du kommer säkert göra en rejäl vinst. Hyr än lägenhet, må så vara ett andrahandskontrakt, och vänta tills det kraschar.
Jaha så man ska alltså hyra en etta i andrahand i sthlm city istället för att köpa den och vänta på krasch?

Låter väldigt dyrt du...
2017-01-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tror highbanker har helt rätt i sin analys. Alla borde köpa minst två fastigheter och vara på jakt efter fler samtidigt som man investerar i börsen. Är det inte bajsmannen som enligt utsago gör något liknande och båda är väl dessutom hyresvärdar.

Detta verkar vara standard bland bubbelbabblarna. Bör folk lyssna på vad de säger eller följa deras exempel i praktiken?

Vart är gamle bosse förresten? Har inte sett honom på ett tag, bannad permanent eller är han strandad på någon oljerigg?
2017-01-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ska vi titta tillbaka i tiden så är det väl snarare observationen att realränta (iaf för korta bindningstider) har legat och fladdrat runt 0%. Och då borde resonemanget vara att den fortsätter ligga däromkring.

Ska nominell ränta stiga så bör man då förklara hur man ser att KPI-ökning kommer att dra iväg.
Tittar man i konjunkturinstitutets senaste prognos så ser dom följande reporänta framöver:

Kod:
2017		–0,50
2018		–0,25
2019		 0,50
2020		 1,75
2021		 2,75
Så det låga ränteläget kommer enligt deras prognos att bestå i tre år till. 2020 landar 3 mån boränta på gissningsvis 2.75%. Men det ska kanske ses som lågt det också.
Ingen ide att binda på 2-3 år mao. Antagligen inte 5 år heller.
2017-01-10, 21:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Först och främst, ett "landställe" är en plats där flygplan landar, eller möjligtvis en kreativ benämning på hjulen som flygplanen landar på. Om du menar stället där man äter sill, klär midsommarstången och spelar krocket så heter det lantställe.

Måste landa mina drönare någonstans vettu....

Citat:
För det andra så tar du en dubbel risk med att låna pengar till aktier, eller vad du nu investerar i.
Hur mycket risk man tar beror väl på hur man är belånad i övrigt. Själv har jag inte så mycket av mitt bolån kvar, men jag kan inte se vad som skulle motivera mig att sälja av min portfölj i syfte att amortera av resten av bolånet.

Citat:
Dels kan låneräntan stiga så att den överstiger avkastningen på investeringen, och dels kan investeringen visa sig vara värdelös. Om man bara använder sig av egna pengar så kan man bara förlora det man en gång redan hade. Surt, men man får bo kvar i kåken. Hur löser du din situation om du får en peak i bolåneräntan och en dipp i avkastningen samtidigt?

Det beror ju helt på vilken typ av aktier du köper. Själv föredrar jag stabila utdelare som har en god historik av stabila utdelningar.

Citat:
Glöm inte att börsen backade 30 % (eller någonting liknande) bara i höstas!
Nej det gjorde den inte. Men det är korrekt att den dippade på brexit och trump initialt. Och vad tror du att jag gjorde då?

Man måste inte sälja aktier bara för det går ner. Själv älskar jag reor och passar såklart på att köpa!

Citat:
Tänk på att det sitter tusentals blivande och nuvarande bolånetorskar och smygläser i tråden. Har du samvete att sitta här och övertygat förklara att det bästa man kan göra är att ta mångmiljonlån för de skitbostäder som finns att köpa nu (12 kvadrat med 150 cm takhöjd för 2,5 miljoner, 20 kvadrat utan dusch för 2 miljoner eller din etta i Husby för 1,5 miljoner) och sedan lägga pengarna man får över på börsen?

Nej det jag säger är att man ska sprida sina risker. Och att ha en obelånad bostad är i sig att lägga alla ägg i samma korg. Det är bättre att sprida ut sina risker över flera olika tillgångsslag och inte bara lägga allt i bostaden.

Det är snarare du själv som har ett irrationellt tänk kring privatekonomi..
2017-01-10, 21:30
Medlem
Citat:
Jag fattar inte vad som finns att diskutera. När räntan går upp några procentenheter så kraschar det, och den har precis börjat ticka upp.
För en familj med 3 mille i bostadslån innebär en ökning på 4 procentenheter 120,000 kr extra per år i kostnader, alltså pengar rakt ner i sjön. Stört många hushåll kommer tvingas sälja, vilket gör att det helt plötsligt finns många fler objekt ute på marknaden. Samtidigt kommer folk inte ha råd att ta lika höga lån pga ökad ränta. Dessutom slutar man köpa lägenhet på spekulation. Resultatet blir en rejäl prissänkning och tiotusentals eller hundratusentals människor som blir skuldsatta för resten av livet och får flytta till områden de inte riktigt hade tänkt sig.
Lägg dessutom till alla som klarar av att bo kvar men som måste sluta konsumera allt annat än det nödvändigaste. Det kommer bli en skaplig lågkonjuktur av detta, vilket innebär att folk förlorar jobb, osv osv.

Om du har en bostadsrätt - SÄLJ FÖR HELVETE, innan det är för sent. Du kommer säkert göra en rejäl vinst. Hyr än lägenhet, må så vara ett andrahandskontrakt, och vänta tills det kraschar.
Hade väl passat bra med någon slags ironi-indikator i slutet. Folk kan ju tro att det är på allvar.

För de som nu tror att det är på allvar får jag väl peka på Finansinspektionens analys förra året som indikerade att om räntan kryper upp i 7% så fick ca 5% av bolåntagarna lite svettigt. Inte så att det inte gick runt för dom. Men dom fick leva mindre utsvävande. 5% är en på tjugo för de som inte grejar det där med %.

Ungefär samma ifall arbetslösheten drog iväg.

Tror folk att det är på skoj när bankerna säkrar att man ska klara 7% ränta?
2017-01-10, 21:32
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."
det var då väldigt vad du svamlar utan att läsa vad du kopierar in. Vi tar det igen.
"bestämningsfaktor för inflationen" Notera att det står INTE räntan.

Du missar faktumet att ingenstans står det att räntan baseras på konjunkturen. Kan du hitta något sådant påstående från RB så ger jag dig rätt i detta hårklyveri.
Herregud, du väljer alltså att totalt ignorera det långa inlägg jag skrev där jag visar att du jagar halmgubbar och väljer att återigen jaga ytterligare en halmgubbe. Svaret på ditt objektiva fel har du i mitt tidigare inlägg, läs det igen, du verkar inte ha förstått det:

"Du skrev: "Konjunkturen är inte en parameter som ingår i beräkningen som styr räntan". Bilden är ett av alla exempel från Riksbanken, Ekonomifakta mfl källor som tydligt visar att du har fel, oavsett om du har förmåga att förstå det eller ej. Eller tror du bara att slutvärden ingår i en beräkning? Varför tror du att Riksbanken uttryckligen bland annat skriver följande i källan som du själv angav (men omöjligt kan ha läst igenom innan du postade):

"Riksbanken börjar med att göra en bedömning av den internationella konjunktur- och inflationsutvecklingen"

och:

"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...t-rantebeslut/

Tror du att det är för att de inte använder konjunkturutvecklingen i deras beräkningar?

Du är sällsynt faktaresistent, eller så vet du innerst att du har fel men ditt ego låter dig inte erkänna det. Jag visar bara på att du har fel i det du påstod och då går du in i ett egodrivet faktaförnekande som är svårslaget. Du försöker helt plötsligt byta ämne och nu prata om "det relevanta i rapporten", efter att tidigare försökt med "de tar inte med allt i beräkningen" (fastän de själva säger det), och sedan påstå att jag har åsikter jag inte har som tex "inbiten på att konjunkturen är det styrande". Ingen går på ditt svammel och ditt halmgubbsjagande i ett desperat försök att inte behöva erkänna inför andra och dig själv att du har objektivt fel."
Senast redigerad av Blissummer 2017-01-10 kl. 21:35.
2017-01-10, 21:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Glöm inte att börsen backade 30 % (eller någonting liknande) bara i höstas!

I vilket land då?
2017-01-10, 21:40
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
I vilket land då?
I Sverige.
2017-01-10, 21:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat: