2017-01-10, 20:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Förstår du att det du citerar motsäger det du skriver?

"Den samlade informationen från alla dessa modeller och annan information vägs till slut samman till en konjunktur- och inflationsprognos."

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Vad-paverkar-ett-rantebeslut/
"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."
det var då väldigt vad du svamlar utan att läsa vad du kopierar in. Vi tar det igen.
"bestämningsfaktor för inflationen" Notera att det står INTE räntan.

Du missar faktumet att ingenstans står det att räntan baseras på konjunkturen. Kan du hitta något sådant påstående från RB så ger jag dig rätt i detta hårklyveri.
2017-01-10, 20:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ponera att jag har en lgh värd 5 miljoner som är obelånad

Vad får jag mest avkastning på om räntan för bolån är under 1%?

Att ha en obelånad bostad?

Eller använda en del av pengarna till en stabil utdelningsportfölj?

Eller ett landställe?
Först och främst, ett "landställe" är en plats där flygplan landar, eller möjligtvis en kreativ benämning på hjulen som flygplanen landar på. Om du menar stället där man äter sill, klär midsommarstången och spelar krocket så heter det lantställe.

För det andra så tar du en dubbel risk med att låna pengar till aktier, eller vad du nu investerar i. Dels kan låneräntan stiga så att den överstiger avkastningen på investeringen, och dels kan investeringen visa sig vara värdelös. Om man bara använder sig av egna pengar så kan man bara förlora det man en gång redan hade. Surt, men man får bo kvar i kåken. Hur löser du din situation om du får en peak i bolåneräntan och en dipp i avkastningen samtidigt? Glöm inte att börsen backade 30 % (eller någonting liknande) bara i höstas!

Tänk på att det sitter tusentals blivande och nuvarande bolånetorskar och smygläser i tråden. Har du samvete att sitta här och övertygat förklara att det bästa man kan göra är att ta mångmiljonlån för de skitbostäder som finns att köpa nu (12 kvadrat med 150 cm takhöjd för 2,5 miljoner, 20 kvadrat utan dusch för 2 miljoner eller din etta i Husby för 1,5 miljoner) och sedan lägga pengarna man får över på börsen?
2017-01-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det tog mig ca 35 min att åka från centrala Tyresö till mitt TC när jag bodde där. På den tiden (antagligen fortfarande) fanns det direktbuss. De flesta jobb är dock inte runt plattan så man behöver ta sig vidare också.

Jobbar man i Kista eller något annat rejält på norr sidan så blir det dock betydligt kortare för en Eskilstuna bo att ta sig till jobbet än om de behöver ta sig hela vägen in till city.

Skulle jag haft över 1h till jobbet så skulle jag flyttat eller bytt jobb.

Nu ligger iofs Etuna på södra sidan av mälaren...Men Enköping eller vås kan väl räknas som motsvarande på norra sidan
2017-01-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Ingen kan förutspå konjunkturen, ingen kan förklara om räntan kommer ligga kvar på runt 2% eller gå upp till 6-8%.

Däremot VET vi att vi pendlar i konjunkturen, så vi VET att räntan kommer gå upp, men inte när.
Ska vi titta tillbaka i tiden så är det väl snarare observationen att realränta (iaf för korta bindningstider) har legat och fladdrat runt 0%. Och då borde resonemanget vara att den fortsätter ligga däromkring.

Ska nominell ränta stiga så bör man då förklara hur man ser att KPI-ökning kommer att dra iväg.
2017-01-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Först och främst, ett "landställe" är en plats där flygplan landar, eller möjligtvis en kreativ benämning på hjulen som flygplanen landar på. Om du menar stället där man äter sill, klär midsommarstången och spelar krocket så heter det lantställe.

För det andra så tar du en dubbel risk med att låna pengar till aktier, eller vad du nu investerar i. Dels kan låneräntan stiga så att den överstiger avkastningen på investeringen, och dels kan investeringen visa sig vara värdelös. Om man bara använder sig av egna pengar så kan man bara förlora det man en gång redan hade. Surt, men man får bo kvar i kåken. Hur löser du din situation om du får en peak i bolåneräntan och en dipp i avkastningen samtidigt? Glöm inte att börsen backade 30 % (eller någonting liknande) bara i höstas!

Tänk på att det sitter tusentals blivande och nuvarande bolånetorskar och smygläser i tråden. Har du samvete att sitta här och övertygat förklara att det bästa man kan göra är att ta mångmiljonlån för de skitbostäder som finns att köpa nu (12 kvadrat med 150 cm takhöjd för 2,5 miljoner, 20 kvadrat utan dusch för 2 miljoner eller din etta i Husby för 1,5 miljoner) och sedan lägga pengarna man får över på börsen?

Självklart beror det väl på hur man är funtad angående risk, det finns dom som gräver egna skyddsrum och köper på sig proviant för att klara ett år under jord om det skulle bli ett kärnvapenanfall från ryssland oxå.

Men i min värld och många med mig, så skulle det nog anses som ganska tokigt tänkt att binda upp allt sitt kapital i en bostad. speciellt i dessa tider när det är så billigt att låna pengar till bostäder. en belåningsgrad runt 50% anses väl som hälsosam.

jag har förstått att du i din värld anser att alla som har lånat en enda krona på sin bostad är dårar, men det finns nog otroligt många som anser att det är idiotiskt att inte ha ett sunt bostadslån och istället låta pengarna para sig i någon annan investering. Men som sagt, om du är livrädd för risk så ska du nog passa på att köpa på dig konserver, bullens pilsnerkorv är fin!
2017-01-10, 20:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Nu ligger iofs Etuna på södra sidan av mälaren...Men Enköping eller vås kan väl räknas som motsvarande på norra sidan
Du har helt rätt. Jag blandade ihop dem Etuna och Enköping.
2017-01-10, 20:31
Medlem
HannaStjaernes avatar
Jag fattar inte vad som finns att diskutera. När räntan går upp några procentenheter så kraschar det, och den har precis börjat ticka upp.
För en familj med 3 mille i bostadslån innebär en ökning på 4 procentenheter 120,000 kr extra per år i kostnader, alltså pengar rakt ner i sjön. Stört många hushåll kommer tvingas sälja, vilket gör att det helt plötsligt finns många fler objekt ute på marknaden. Samtidigt kommer folk inte ha råd att ta lika höga lån pga ökad ränta. Dessutom slutar man köpa lägenhet på spekulation. Resultatet blir en rejäl prissänkning och tiotusentals eller hundratusentals människor som blir skuldsatta för resten av livet och får flytta till områden de inte riktigt hade tänkt sig.
Lägg dessutom till alla som klarar av att bo kvar men som måste sluta konsumera allt annat än det nödvändigaste. Det kommer bli en skaplig lågkonjuktur av detta, vilket innebär att folk förlorar jobb, osv osv.

Om du har en bostadsrätt - SÄLJ FÖR HELVETE, innan det är för sent. Du kommer säkert göra en rejäl vinst. Hyr än lägenhet, må så vara ett andrahandskontrakt, och vänta tills det kraschar.
2017-01-10, 20:33
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ännu en kort men informativ artikel, i GP...

https://www.gp.se/nyheter/ekonomi/priserna-kan-sjunka-med-30-procent-1.4108178

Notera att de lyckas hitta en "expert" som inte tycker att den svenska bostadsspekulationen är iögonfallande.

Fantastiskt.

Nu har vi ju åxo en driven bostadsspekulant i tråden, som kan berätta från insidan, och jag hoppas att jag kan lära mig nya saker.

Ganska snart kommer det att hända jobbiga grejer, sånt som bolånetorskarna skrattat åt och avfärdat som myter ...

Räntor ska upp och priser ska pysa ihop.

Hejdå nollränta.

Nu kan det gå fort 😛
Det var en artikel med en del obehagliga inslag, t ex att det uppenbarligen finns bubbelbabblare som jobbar som analytiker på Boverket. Se bara vad den här bubbelbabblaren säger:

Jag ser 2 konstigheter i hans resonemang. Dels säger han att räntorna ska stiga men det finns såvitt jag har förstått ingen anledning för räntorna att stiga igen, någonsin. Dels säger han något konstigt om relationen mellan bostadspriserna och kostnaden för nybyggnation som inte verkar stämma. Alpha har ju sagt att det är kostnaden för nybyggnation som driver upp priserna. Jag får huvudvärk och yrsel av alla de här olika beskeden. Varför ljuger Boverket?
2017-01-10, 20:41
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det var en artikel med en del obehagliga inslag, t ex att det uppenbarligen finns bubbelbabblare som jobbar som analytiker på Boverket. Se bara vad den här bubbelbabblaren säger:

Jag ser 2 konstigheter i hans resonemang. Dels säger han att räntorna ska stiga men det finns såvitt jag har förstått ingen anledning för räntorna att stiga igen, någonsin. Dels säger han något konstigt om relationen mellan bostadspriserna och kostnaden för nybyggnation som inte verkar stämma. Alpha har ju sagt att det är kostnaden för nybyggnation som driver upp priserna. Jag får huvudvärk och yrsel av alla de här olika beskeden. Varför ljuger Boverket?
http://www.svd.se/borantorna-upp-pa-bred-front-ser-ut-att-ha-bottnat/om/naringsliv
2017-01-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Varför ljuger Boverket?

Äsch, skit i Boverket. Alla som varnar är bara trendiga bubbelbabblare, och det är farligt att lita på IMF, Borg, Ingves och alla andra som varnar ... man ska nämligen inte falla i auktoritetsfällan, enligt trådens marknadskramare

Jag förmodar att Alpha, Bananskallen och Sune gör likadant när de blir sjuka ...

Det är inte konstigt att det har skapats en bolånebubbla ... och att de som älskar marknaden (eller säger att de gör det) resonerar lika svajigt som mellanstadieelever, det visste jag redan ...
2017-01-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inga problem att hitta köpare som har råd att betala för sig...

Villaägare exempelvis betalar minst av alla i förhållande till sin inkomst för sitt boende...

http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/

Du är som vanligt fel ute och tror att marknaden bara består av förstagångsköpare. Men så ser inte verkligheten ut.

Men för i helvete jag svarade bortamatchen i en helt annan kontext, kan du lära dig att förstå sammanhang innan du kastar ur dig saker?
2017-01-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Därför att du säger att nyproduktion inte skall ske förrän priserna kommer tillbaka till bubbelnivån[/b].

NEJ det säger jag inte, nu fantiserar du fritt igen.
Senast redigerad av highbanker 2017-01-10 kl. 21:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in