2017-01-10, 19:16
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om köpeskilling på nyproducerade BR börjar bli i högsta laget så kan byggfirman naturligtvis lägga mer av lånet på föreningen. Då kan köpeskillingen bli ganska lite. Men månadsavgiften blir då desto större. Och boendeutgiften blir större, eftersom staten beskattar detta hårdare.

En lägenhet med produktionskostnad på 50 KSEK/kvm som är på 30 kvm, skulle du kanske kunna köpa för 200 KSEK då.

Men skulle detta bli vanligt skulle bubbelbabblarna och alarmisterna här högljutt oja sig över hur folk blir lurade med låga priser, och gigantiska stora dolda lån.
(I grunden handlar det om att dom inte vill betala byggjobbarna för deras arbete. Man vill ha det gratis).
Nu tittar jag inte så mycket på nyproducerat men jag förstår din poäng. I ett område ca 2 mil utanför Stockholms innerstad kostade för 6-7 år sedan en nyproducerad etta 1 miljon på ett område jag tittade på. Delvis en kontantinsats på 100.000. Idag på samma gata bygger man nytt igen där priset är det dubbla bara några år senare och då är kontantinsatsen på 300.000. Är inte det en sjuk utveckling tycker du? Är det rimligt att tro att nyproducerade lägenheter på samma kommer fördubblas igen där ettor kostar 4 miljoner då? Då är insatsen 600.000 för en etta.

Detta kan ju inte hålla på i all evighet då kommer ju ingen ha råd att köpa till slut förutom barnen till adeln.

Jag föredrar det gamla systemet där man kunde köpa en etta för en halv miljon fast med 7% ränta.
2017-01-10, 19:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inga problem att hitta köpare som har råd att betala för sig...

Villaägare exempelvis betalar minst av alla i förhållande till sin inkomst för sitt boende...

http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/

Du är som vanligt fel ute och tror att marknaden bara består av förstagångsköpare. Men så ser inte verkligheten ut.
Det är orättvist att bara de med mycket pengar ska kunna köpa sig ett dyrt boende.
2017-01-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Hahahahahahahahaha

Hahahahahahaha
Som jag brukar konstatera; det är inte mycket saklighet och logik man ser från dig. Känsloutsvävningarna förekommer desto mer.

Citat:
man vet liksom inte var man ska börja eftersom det inte går att kommunicera ...
Det var tämligen triviala frågor. Som rimligen har ganska enkla svar.
Att du inte klarar de, handlar inte om att du saknar förmåga att kommunicera. Det handlar om att du inte tänkt.

Citat:
Jag skrev detta....

Hur i hela fridens namn får du det till en "dipp", var istiden också en "dipp" eller?
Därför att du säger att nyproduktion inte skall ske förrän priserna kommer tillbaka till bubbelnivån. Hur länge menar du att folk kommer att förtäta sig med inneboende mm så att BR/villor står tomma och är svårsålda och det är massor med tomma HR.

Jag säger att det kommer inte att pågå länge.
Om du menar att jag har fel här får du gärna förklara var du ser något spår av detta idag.

Citat:
Jag gav dig klart och tydligt ett svar som låg i linje med din punkt 1, sedan börjar du öppna dammluckorna som om jag valde punkt 2, med FI-tanter och annat häxkonstblabb du ägnar dig åt när du inte förstår sammanhanget.

En nedgång på 40% med åtföljande stillastående marknad pågår en längre tid, det är knappast en dipp, och det är sannerligen något som måste ha startats av någonting, vad detta någonting är går ju inte att spekulera i ( eller fritt fantisera som du ber mig om ) och därmed kan vi ju inte heller förklara klimatet som uppstår efter fallet.

Siffran 40% ner är inte tagen ur luften, sätt dig en stund och räkna (jag vet att det gör dig lugn) med kulramen, lite bostadspris kontra KPI grafer, lägg en tidslinje framåt med trendlinje över lång tid, sedan är ju detta MIN uppfattning, du behöver inte bli så känslosam när jag ger dig MIN uppfattning.
Nej, du har inte gett något klart och tydligt svar.

Men om du nu säger 1. och att det inte blir någon nyproduktion på decennier. Folk kommer att dra ihop sig, bo två familjer i villor, hyra ut rum till inneboende etc. Och HR kommer att stå vakanta. Ja, då skulle jag säga att du gett ett svar.

Men jag anser inte att jag riktigt sett detta.

Jag uppfatta det mer som att du säger 40%, och fullkomligt ignorerar vad som får köparna att stanna hemma och konsekvenser av ditt påstående.

-------------------------
Fö så har jag räknat. Jag normerade mot BNP/Capita. Såg inte att jag fick några kommentarer på det från bubbelpratare.
Det skulle kunna betyda att ni insåg att dagens nivåer inte var mycket att orda om. Dvs att vi låg under 1978 års priser.
2017-01-10, 19:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det är orättvist att bara de med mycket pengar ska kunna köpa sig ett dyrt boende.

Fast det är ju tydligen inte dyrt...

Men visst skulle man satsa på ett system som stöttar eget ägande istället för svindyra subventioner till den dyraste boendeformen av alla: hyresrätten

Då kan fler få komma in i värmen...
2017-01-10, 19:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Fast det är ju tydligen inte dyrt...

Men visst skulle man satsa på ett system som stöttar eget ägande istället för svindyra subventioner till den dyraste boendeformen av alla: hyresrätten

Då kan fler få komma in i värmen...
Den billigaste bostadsformen är väl ändå att bo i en egen ägandes betald fastighet? Men om man tittar i länken i min signatur så verkar nästan alla svenskar hela tiden ha något slags sjukligt tvång att betala för att bo. Tycker inte du också att det är konstigt?
2017-01-10, 19:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Den billigaste bostadsformen är väl ändå att bo i en egen ägandes betald fastighet? Men om man tittar i länken i min signatur så verkar nästan alla svenskar hela tiden ha något slags sjukligt tvång att betala för att bo. Tycker inte du också att det är konstigt?

Nej inte alls, jag förstår inte varför man ska binda upp alla pengar man har i en bostad.

Med tanke på produktionskostnaderna som Alpha var inne på så är det inte realistiskt att folk ens ska vara skuldfria.

Och bor man i hyres är man inte skuldfri heller för den delen. Man betalar bara någon annans skulder.

Och vad skulle jag själv spara på att betala av mina redan ganska modesta lån? Inte många kronor i månaden...

Då bygger jag hellre vidare på min utdelningsportfölj...
2017-01-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Nu tittar jag inte så mycket på nyproducerat men jag förstår din poäng. I ett område ca 2 mil utanför Stockholms innerstad kostade för 6-7 år sedan en nyproducerad etta 1 miljon på ett område jag tittade på. Delvis en kontantinsats på 100.000. Idag på samma gata bygger man nytt igen där priset är det dubbla bara några år senare och då är kontantinsatsen på 300.000. Är inte det en sjuk utveckling tycker du? Är det rimligt att tro att nyproducerade lägenheter på samma kommer fördubblas igen där ettor kostar 4 miljoner då? Då är insatsen 600.000 för en etta.

Detta kan ju inte hålla på i all evighet då kommer ju ingen ha råd att köpa till slut förutom barnen till adeln.

Jag föredrar det gamla systemet där man kunde köpa en etta för en halv miljon fast med 7% ränta.
Du kan få dig en etta för 65 KSEK idag. Men då kommer du att knorra över att läget inte var det rätta.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-fagersta-centrum-fagersta-kommun-sveavagen-11e-10318416

Nu vet inte jag hur mycket lån som ligger i föreningen där. Men vi kan nog konstatera att där går det knappast att nyproducera. Det är rena REA-priserna.

Men där du vill bo är läget bättre och folk betalar mer för att få bo där.

Tittar du på sid 18 i den här http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2015/marknadsrapport-mars-20151.pdf
så ser du hur betalviljan såg ut 2012 i Stockholmsområdet. Desto högre Q-värde desto mer vill folk betala. Och vill man bo där Q-värdet är högt så betalar man mycket. Och saknar man betalförmåga eller vilja så håller man sig vid lägre Q-värde. Inget konstigt egentligen.

(Notera att där det är mörkblått går en byggfirma inte runt på att bygga ens om dom får marken gratis. Betalviljan för att bo där är så svag. Den allmänna prisnivån för bostäder måste upp betydligt innan man går runt på att bygga där).

EDIT:
Så finns andra prisläget http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-19-lgh-03,1401-10610915
och det är lite dyrare. Men det beror mest på att det är just ett annat läge. Fler vill bo där.
(Avgiften var lite lägre också så det hjälper ju till).
Senast redigerad av Alpha101 2017-01-10 kl. 19:57.
2017-01-10, 19:48
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Nej inte alls, jag förstår inte varför man ska binda upp alla pengar man har i en bostad.

Med tanke på produktionskostnaderna som Alpha var inne på så är det inte realistiskt att folk ens ska vara skuldfria.

Och bor man i hyres är man inte skuldfri heller för den delen. Man betalar bara någon annans skulder.

Och vad skulle jag själv spara på att betala av mina redan ganska modesta lån? Inte många kronor i månaden...

Då bygger jag hellre vidare på min utdelningsportfölj...
Jo, men om man bor gratis så har man ju pengar över ändå till den lilla "utdelningsportföljen". Utan att behöva gå omvägen via bostadslån och ränteavdrag. Hur fan tänker ni bolånedårar egentligen? Tänker ni överhuvud taget?
2017-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi har redan toppat, och under 2017 kommer vi att se kräftgång, enstaka lokala dippar (som ingen orkar analysera på allvar), ett allmänt ljummet spekulationsläge, massor av nya larmrapporter (som ingen orkar analysera på allvar) och intresset för uppsminkade, svindyra ruckel (släng in ett dyrt kök, vit färg och nytt badrum i en gisten lya vars grund skapades 1903 och kalla objektet "unikt" så är allt klappat och klart) kommer att krympa ...

Det är många är som verkar veta exakt vad som kommer hända, och jag köper att alla lägger fram sin åsikt, men ditt tjat om "ruckel" blir ganska tröttsamt i längden, speciellt när det verkar som att du inte kan sluta tjata om det i varje inlägg. Det ger ett ganska korkat intryck tillslut, du verkar inte vara kapabel till att förstå att människor faktiskt kan tycka annorlunda än dig, det går faktiskt att verkligen tycka om att bo i sekelskifteteslägenheter och vilja betala för det, oavsett om fönstren är av englastyp eller om det är lyhört och man får betala högre elkostnader osv. Större delen av dom som köper dessa bostäder gör det faktiskt för att bo där.

om du lider av aspbergers eller autism så ber jag om ursäkt, för då kan du säkert inte rå för ditt beteende.

Jag kan däremot hålla med dig om att det finns fog för att spekmarkanden kommer kallna, men det tror jag beror mest på att byggbolagen har höjt priserna på nyproduktion till en nivå som gör investeringen mer osäker.
2017-01-10, 19:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo, men om man bor gratis så har man ju pengar över ändå till den lilla "utdelningsportföljen". Utan att behöva gå omvägen via bostadslån och ränteavdrag. Hur fan tänker ni bolånedårar egentligen? Tänker ni överhuvud taget?

Ponera att jag har en lgh värd 5 miljoner som är obelånad

Vad får jag mest avkastning på om räntan för bolån är under 1%?

Att ha en obelånad bostad?

Eller använda en del av pengarna till en stabil utdelningsportfölj?

Eller ett landställe?
2017-01-10, 20:04
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tittar du på sid 18 i den här http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2015/marknadsrapport-mars-20151.pdf
så ser du hur betalviljan såg ut 2012 i Stockholmsområdet. Desto högre Q-värde desto mer vill folk betala. Och vill man bo där Q-värdet är högt så betalar man mycket. Och saknar man betalförmåga eller vilja så håller man sig vid lägre Q-värde. Inget konstigt egentligen.

(Notera att där det är mörkblått går en byggfirma inte runt på att bygga ens om dom får marken gratis. Betalviljan för att bo där är så svag. Den allmänna prisnivån för bostäder måste upp betydligt innan man går runt på att bygga där).

EDIT:
Så finns andra prisläget http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-19-lgh-03,1401-10610915
och det är lite dyrare. Men det beror mest på att det är just ett annat läge. Fler vill bo där.
(Avgiften var lite lägre också så det hjälper ju till).
Ja dom där färgerna visar ganska bra om hur populära vissa delar av Stockholm är. Det är ändå ganska tragiskt att det är så sjukt mycket olönsamma ställen att bygga på när människor behöver någonstans att bo. Då måste man ju subventionera dessa på något vis så att man kan gå runt på att bygga där också. Eller ska byggbolagen sluta bygga när de rödmarkerade områdena har slut på anvisad mark att bygga på?
2017-01-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det tog mig ca 35 min att åka från centrala Tyresö till mitt TC när jag bodde där. På den tiden (antagligen fortfarande) fanns det direktbuss. De flesta jobb är dock inte runt plattan så man behöver ta sig vidare också.

Jobbar man i Kista eller något annat rejält på norr sidan så blir det dock betydligt kortare för en Eskilstuna bo att ta sig till jobbet än om de behöver ta sig hela vägen in till city.

Skulle jag haft över 1h till jobbet så skulle jag flyttat eller bytt jobb.
Folk har lite olika preferenser.
Jag känner en som flyttade till en villa utanför Norrtälje. Och som då fick långt till jobbet.
Men han var väldigt nöjd med det och ångrade att han inte flyttat tidigare.

För någon kan det vara bättre med 13.5 KSEK/kvm i Eskilstuna än 70 KSEK/kvm i centrala Stockholm. Och för någon annan är det tvärtom.

Därav att det uppstår prisskillnader och prisgradienter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in