2017-01-10, 10:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Ingen kan förutspå konjunkturen, ingen kan förklara om räntan kommer ligga kvar på runt 2% eller gå upp till 6-8%.

Däremot VET vi att vi pendlar i konjunkturen, så vi VET att räntan kommer gå upp, men inte när.
Ehh fel. Konjunkturen styr inte räntan.
Vill du försöka igen?
2017-01-10, 11:06
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ehh fel. Konjunkturen styr inte räntan.
Vill du försöka igen?
Så du menar att den inte har påverkan på räntan?

Försök igen.
2017-01-10, 11:34
Medlem
Citat:
Vad som är en bra eller dålig bostad är ganska irrelevant, efterfrågan styr.

Ha ha 😊 Det där är sånt där urvattnat MUF-flum som jag slutade bry mig om för evigheter sen.

Du säger rakt ut att grundläggande kvalité (energisnålhet, hälsa, buller, brandskydd osv) är ganska irrelevant för marknaden 😀

En sund, växande ekonomi skadas ju, om vi plöjer ner onödiga miljarder i uttjänta, antika objekt...

Tänk om byggarna tänker som du...

Nästa gång de bygger nytt åt dig och tiotusen andra tänker de: "Bostadens kvalité är ganska oviktig... vi bygger lite halvkasst, för folk pyntar ju galet mkt ändå..."

Du ser vart detta leder.

Maila mig om du råkar hamna i en svindyr, översminkad mögelbostad 😊 grundkvaliten är ju halvviktig, så det kan ju hända...

Vi måste ha nivå och hårda kriterier och skärpa oss för fan... Just nu köper vi konserverad gröt i silverburkar

Gammelmoderaterna vrider sig i sina gravar just nu. Skenande vulgoliberalism har de aldrig ens föreställt sig.
2017-01-10, 12:00
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ha ha 😊 Det där är sånt där urvattnat MUF-flum som jag slutade bry mig om för evigheter sen.

Du säger rakt ut att grundläggande kvalité (energisnålhet, hälsa, buller, brandskydd osv) är ganska irrelevant för marknaden 😀

En sund, växande ekonomi skadas ju, om vi plöjer ner onödiga miljarder i uttjänta, antika objekt...

Tänk om byggarna tänker som du...

Nästa gång de bygger nytt åt dig och tiotusen andra tänker de: "Bostadens kvalité är ganska oviktig... vi bygger lite halvkasst, för folk pyntar ju galet mkt ändå..."

Du ser vart detta leder.

Maila mig om du råkar hamna i en svindyr, översminkad mögelbostad 😊 grundkvaliten är ju halvviktig, så det kan ju hända...

Vi måste ha nivå och hårda kriterier och skärpa oss för fan... Just nu köper vi konserverad gröt i silverburkar

Gammelmoderaterna vrider sig i sina gravar just nu. Skenande vulgoliberalism har de aldrig ens föreställt sig.

Fast nu blandar du ihop det.

Du kan inte jämföra bevarat slitage och bristfälligheter som fanns förr i tiden med dålig kvalitet och slarv i nutid.

De som köper sekelskifteslägenheter för fantasisummor gör det inte för att få en energisnål och välbyggd fastighet.
2017-01-10, 12:10
Medlem
Ännu en kort men informativ artikel, i GP...

https://www.gp.se/nyheter/ekonomi/priserna-kan-sjunka-med-30-procent-1.4108178

Notera att de lyckas hitta en "expert" som inte tycker att den svenska bostadsspekulationen är iögonfallande.

Fantastiskt.

Nu har vi ju åxo en driven bostadsspekulant i tråden, som kan berätta från insidan, och jag hoppas att jag kan lära mig nya saker.

Ganska snart kommer det att hända jobbiga grejer, sånt som bolånetorskarna skrattat åt och avfärdat som myter ...

Räntor ska upp och priser ska pysa ihop.

Hejdå nollränta.

Nu kan det gå fort 😛
2017-01-10, 12:12
Medlem
Citat:
Fast nu blandar du ihop det.

Du kan inte jämföra bevarat slitage och bristfälligheter som fanns förr i tiden med dålig kvalitet och slarv i nutid.

De som köper sekelskifteslägenheter för fantasisummor gör det inte för att få en energisnål och välbyggd fastighet.

Jo, det kan jag. I en denna spekulationskarusell skiter man i grundvärden, och när kassa ettor i innerstäderna går för 3 mille, då får vi snart fuskbyggen åxo...
2017-01-10, 12:18
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Jo, det kan jag. I en denna spekulationskarusell skiter man i grundvärden, och när kassa ettor i innerstäderna går för 3 mille, då får vi snart fuskbyggen åxo...

Kanske inom Stockholms innerstad, där spelar endast läget roll, nyrenovering och ruckel går för samma pris. Dock utgör innerstaden endast en bråkdel av Sveriges bostadsmarknad, utanför innerstaden är kvalitet en viktig faktor.
2017-01-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja och varför bo i allt buller och trängsel? Det är ju urdålig boendemiljö....

hehe ja resonerar man som du så hamnar seglar man totalt snett i sin verklighetsbild, det är ett som är säkert.

Aldrig hört talas om uttrycket "Läget, läget och läget"?

Visst är ramsan om läget intressant, och alltid avgörande för bostadens pris i förhållande till andra bostäder.

Det som du inte förstår är att det finns den stora världen och den lilla världen.

I den stora världen talar man om finanssystemet. Det finansiella system som är grundat på bostadsobligationer, som möjliggör en god ekonomi eftersom vi fortfarande har en relativt låg statsskuld.

Än så länge springer folk runt som tättingar och får betalt för att serva varandra, konsumera för andras pengar då räntan fortfarande är låg. En verklighet som att jobben inte är säkra längre och att räntan kan gå upp, finns inte med på kartan i mångas värld. Men skillnaden mellan optimister och pessimister är faktiskt det som avgör hur man klarar av konjunktursvängningar.

Den dagen utländska investerare förlorar förtroendet för svenska bostadsobligationer, så är det över för denna gången med psydo-rikedom. Vanligt folk, bolånetorskar, hemnetknarkare och andra stackare som tvingats in på en bolånemarknad är förlorarna.

Jag har tidigare påtalat att vi är i en situation där politikerna inte vågar ta några viktiga beslut eller komma med utspel, då bostadspriserna är så känsliga för hela det finansiella systemet som till varje pris måste underhållas. Som bostadsminister i Sverige kan man eget annat göra än att hålla god min, ligga lågt, som de pokerspelare som bluffar, tills de synas av en motpart.
2017-01-10, 12:31
Medlem
Citat:
Kanske inom Stockholms innerstad, där spelar endast läget roll, nyrenovering och ruckel går för samma pris.

Dock utgör innerstaden endast en bråkdel av Sveriges bostadsmarknad, utanför innerstaden är kvalitet en viktig faktor.

Jag håller med.

Jag ser dock ruckelpriserna som intressanta symptom... De rikaste köper alltså dessa ruckel (som jag har bott i så jag vet hur de funkar) för sjuka pengar......

Det är klart att det handlar om spekulation.

Ruckel som är 110 år gamla ska inte kosta så mkt som idag.
2017-01-10, 12:45
Medlem
Är det nån som har koll på utländska investerare och hur de beter sig i Sverige?

Lockar svenska bostäder utländska köpare, har man kalla fötter, säljer man av osv.....
2017-01-10, 12:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så du menar att den inte har påverkan på räntan?

Försök igen.
Konjunkturen är inte en parameter som ingår i beräkningen som styr räntan.

Varför insisterar folk att hoppa till slutsatser i system de inte vet något om?
2017-01-10, 12:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Är det nån som har koll på utländska investerare och hur de beter sig i Sverige?

Lockar svenska bostäder utländska köpare, har man kalla fötter, säljer man av osv.....
Vad jag sett är det i ytterst begränsad omfattning. Köpa hus på spekulation är ganska meckigt eftersom de behöver underhållas. BRF tillåts vanligtvis inte av föreningarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in