2015-08-01, 22:25
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Du vet verkligen inte vad du pratar om.
Både ryds o Carglass har verktygen och målbilderna för att callibrera efter bytet. Det har dock inte många av småverkstäderna.
Sen att många märkesverkstäder skickar rutbytet vidare till glasmästaren har du säkert missat ....

Okej.

Jag skrev att rutbyten var så mycket mer än bara rutbyten idag. Men det kanske ni missade.
Fristående glasfirmor har inte råd eller utrymmet att ha den utrustning som krävs efter ett rutbyte.
Byta själva rutan är ingen raketforskning och skiljer sig inte så förbannat. Det är efter rutbytet det jobbiga börjar...
Citera
2015-08-01, 22:36
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
...
Det är efter rutbytet det jobbiga börjar...

Och vad är det som är så jobbigt?
Att putsa bort alla fingeravtrycken?
Citera
2015-08-01, 22:39
Moderator
Citat:
Okej.

Jag skrev att rutbyten var så mycket mer än bara rutbyten idag. Men det kanske ni missade.
Fristående glasfirmor har inte råd eller utrymmet att ha den utrustning som krävs efter ett rutbyte.
Byta själva rutan är ingen raketforskning och skiljer sig inte så förbannat. Det är efter rutbytet det jobbiga börjar...
Fast det är ju det stora bilglasverkstäder klarar. Som du kan läsa i tidigare inlägg så är det ju t.o.m. så att märkesverkstäder själva anlitar dem för dylik jobb. De har alltså utrustning och kunskap för att göra jobbet färdigt. Jag vet att mindre glasmästare kan ha problem med det, men knappast Ryds eller Car-Glass.
Citera
2015-08-01, 23:21
Medlem
Citat:
Okej.

Som jag skrev tidigare, du har inte en aning vad du pratar om.
I mitt inlägg du svarade på skrev jag just om callibrering och målbilder. Du kanske inte förstod???
Citera
2015-08-01, 23:24
Medlem
Citat:
Okej.

Som jag skrev tidigare, du har inte en aning vad du pratar om.
I mitt inlägg du svarade på skrev jag just om callibrering och målbilder. Du kanske inte förstod???
Både Carglass o ryds har tillgång till all data som behövs, likaså tillverkarens anvisningar ang rutbyte.
Detta har även andra lite större bilglasverkstäder, kanske inte en liten skutt ute på landet men byter man 10-15 vindrutor/ dag ser man nog sjutton till att ha rätt utrustning för HELA arbetet.
Citera
2015-08-02, 00:14
Medlem
sucuks avatar
Har alltid lämnat mina rutor till ryds eller carglass, eller motsvarande tidigare innan dessa två giganter tog över. I de allra flesta fallen betvivlar jag att märkesverkstäderna ens har kapacitet att göra bytet själva utan skickar av dem till någon lokal stor glasmästare.

Då är det snabbare och enklare att gå direkt dit själv istället.
Citera
2017-01-07, 15:48
Medlem
Citat:
Idag handlar det om så mycket mer än ett rutbyte, vid just ett rutbyte.
Något som Ryds, Carglass etc. inte klarar av.
Rutbyten på bilar från ett par år tillbaka och framåt skall göras av märkesverkstaden.
Punkt.

Vet att det är en gammal tråd detta.
Men ganska roligt att läsa sådana här inlägg när JAG vet a det handlar om. (19 år i branschen)
Tycker du fortfarande samma sak?

En märkesverkstad är bilmekaniker, glasmästare mm, dom kan alltså lite av varje.
En bilglasmäster sysslar BARA med glaset. Allts har dom mycket större expertis än vad en märkesverkstad har.

Varför tycker du att man ska ta sig till en märkesverkstad och byta?? Garantier??

/ Fredrik
Citera
2017-01-07, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Du vet verkligen inte vad du pratar om.
Både ryds o Carglass har verktygen och målbilderna för att callibrera efter bytet. Det har dock inte många av småverkstäderna.
Sen att många märkesverkstäder skickar rutbytet vidare till glasmästaren har du säkert missat ....

Nejdå!! Jag jobbar på märkesverkstad, jag får bilar för kalibrering från Ryds eller om det är Carglas. Jag jobbar inte i ngn småstad. Så det ser olika ut i landet verkar det som.

Edit: Såg inte att det var en gammal tråd, men.....
Senast redigerad av alfamats 2017-01-07 kl. 16:25.
Citera
2017-01-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Nejdå!! Jag jobbar på märkesverkstad, jag får bilar för kalibrering från Ryds eller om det är Carglas. Jag jobbar inte i ngn småstad. Så det ser olika ut i landet verkar det som.

Edit: Såg inte att det var en gammal tråd, men.....

ALLA Carglass verkstäder har kalibrerings utrustning. Så det e knappast från dom.
Citera
2017-01-10, 11:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddyolsson1177
ALLA Carglass verkstäder har kalibrerings utrustning. Så det e knappast från dom.
Vad är det för kalibrering ni talar om? Är det något med regnsensorn, andra sensorer fästa mot rutan?
Citera
2017-01-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för kalibrering ni talar om? Är det något med regnsensorn, andra sensorer fästa mot rutan?

Sensorer så som löser av hastighetsskyltar mm
Citera
2018-07-13, 00:13
Medlem
novolettes avatar
lyfter denna tråd lite...

Jag har en passat 2015 med bokad tid på Ryds för byte av vindruta.
Anledningen till Ryds var att de hade tid för byte under min semester, vilket passar bra.
Men nu till min fråga.
När jag bokade så lovade dom att rutan (Pilkington) ser helt ut som originalet. Det enda som ska skilja är texten där det står vw, där står det istället pilkington.

Nu är jag lite av ett originalfreak så jag vill att trycket på rutan ska vara helt lika (d.v.s. de svarta punkterna nertill och vid backspegeln). Är dom inte helt lika så blir jag missnöjd.

Hur är era erfarenheter kring detta? Har ni bytt glas (ej original) och det sett likadant ut som originalet?

Har ju fortfarande möjligheten att boka av tiden och ta det via min märkesverkstad. Lite längre väntetid bara, men ändå samma självrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in