2017-01-09, 14:26
Medlem
Jag tänker inte på bilens värde i första hand. Utan att köper jag en bil dag ett kanske krocken e framme dag 2.
Tyvärr vet man ju aldrig hur den andra dagen blir. Som jag skrev köpte jag en bil för 7år sen för 30.000kr. 3v senare hamnade ut för en jätte krock. Vatten planing. Ner i dike sen rakt in i ett berg.och då körde jag bara i 50km per timma. Väldigt hemsk krock. Enda som fanns kvar var 70%av bilen. Skulle jag nu haft halv försäkring skulle jag ju inte fått en krona. Nu fick jag ut 40.000kr. Så jag tänker mycket på det där...Därför jag undrade det hela.
Senast redigerad av Msevl 2017-01-09 kl. 14:29. Anledning: Kom på nytt
Citera
2017-01-09, 17:36
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Msevl
Jag tänker inte på bilens värde i första hand. Utan att köper jag en bil dag ett kanske krocken e framme dag 2.
Tyvärr vet man ju aldrig hur den andra dagen blir. Som jag skrev köpte jag en bil för 7år sen för 30.000kr. 3v senare hamnade ut för en jätte krock. Vattenplaning. Ner i dike sen rakt in i ett berg.och då körde jag bara i 50km per timma. Väldigt hemsk krock. Enda som fanns kvar var 70%av bilen. Skulle jag nu haft halv försäkring skulle jag ju inte fått en krona. Nu fick jag ut 40.000kr. Så jag tänker mycket på det där...Därför jag undrade det hela.

Om det är sådana olyckor du menar inte vara ditt fel ska du nog hålla dig till helförsäkring.

För egen del brukar jag ändra från hel till halv när mina bilar sjunkit under 30kkr, det är så mycket pengar jag är beredd på att förlora om jag skulle ställa till det så pass illa för mig att jag orsakar en olycka.
Citera
2017-01-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Om det är sådana olyckor du menar inte vara ditt fel ska du nog hålla dig till helförsäkring.

För egen del brukar jag ändra från hel till halv när mina bilar sjunkit under 30kkr, det är så mycket pengar jag är beredd på att förlora om jag skulle ställa till det så pass illa för mig att jag orsakar en olycka.

Att sätta en gräns på värdet när det är dags att växla ned till delkasko låter sig inte göras. Mycket beror först och främst på premien, är den låg så kan helkasko bli kvar länge, men även hur bilen används och av vem eller vilka. Har haft 15 år gamla bilar med helkasko mest för att det är smidigt den gången skada inträffar, men förstås också för att premien har varit väldigt låg.
Senast redigerad av Nordiad 2017-01-09 kl. 20:08.
Citera
2017-01-09, 20:06
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att sätta en gräns på värdet när det är dags att växla ned till delkasko låter sig inte göras. Mycket beror först och främst på premien, är den låg så kan helkasko bli kvar länge, men även hur bilen används och av vem eller vilka. Har haft 158 år gamla bilar med helkasko mest för att det är smidigt den gången skada inträffar, men förstås också för att premien har varit väldigt låg.

Givetvis spelar prisskillnaden mellan hel och halv också en roll i den totala riskanalysen.

Vad var det för 158 år gammla bilar du hade?
Citera
2017-01-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Givetvis spelar prisskillnaden mellan hel och halv också en roll i den totala riskanalysen.

Vad var det för 158 år gammla bilar du hade?

En förlupen 8:a är nu demonterad!
Citera
2017-01-09, 20:14
Medlem
Ej att förglömma är de ofta förekommande möjligheterna att välja självrisk på vagnskadedelen, ofta är merkostnaden för en låg självrisk orimligt hög, att välja en sådan som ligger kring 5000 är oftast vettigast. För företagsbilar kan det ibland gå att välja en självrisk på över 17000 både för trafikdelen och vagnskadan, det är istället väl mycket, åtminstone för småföretag med någon eller några bilar.
Citera
2017-01-09, 20:45
Medlem
Nej. Ta alltid fullförsäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem