• 1
  • 2
2017-01-09, 19:56
Medlem
kollat igenom detta forum lite och sett att folk inte verkar ha koll på att det finns olika sorters feminism, och ofta kallar hen-förespråkare för radikalfeminister.

radikalfeminister är notoriskt anti-trans, har du stött på någon som kallar sig radikalfeminist och samtidigt är för "hen" som personligt pronomen/identitet, då har personen i fråga missförstått vad radikalfeminism är. ordet "radikal" i radikalfeminist är inte synonymt med revolutionär, det är synonymt med "rot", som i att hitta roten till problemet med att kvinnor och män inte är jämställda i samhället.

de feminister som är för hen/trans är liberalfeminister och/eller queer-aktivister/annat trams de själva hittat på som inte är "problematiskt".
Citera
2017-01-09, 20:32
Medlem
Japhys avatar
Jag tror inte många bryr sig om att hålla koll på alla avarter av er sjuka politiska filosofi. Tycker feminazis passar bra på de flesta.
Citera
2017-01-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag tror inte många bryr sig om att hålla koll på alla avarter av er sjuka politiska filosofi. Tycker feminazis passar bra på de flesta.

är inte det det handlar om, jag tillskriver mig ingendera av filosofierna, jag bara stör mig på när folk har fel. hade man ständigt kallat äpple för apelsin hade jag upplyst om skillnaden mellan dem också, trots att båda tillfaller kategorin frukt.
Citera
2017-01-09, 20:56
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
och ofta kallar hen-förespråkare för radikalfeminister.

Att förespråka ordet hen är ganska extremt. Har full förståelse för dem som tror att dessa människor är radikalfeminister. Det är samma avsaknad av logik bakom.
Citera
2017-01-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rftg
är inte det det handlar om, jag tillskriver mig ingendera av filosofierna, jag bara stör mig på när folk har fel. hade man ständigt kallat äpple för apelsin hade jag upplyst om skillnaden mellan dem också, trots att båda tillfaller kategorin frukt.

ordet "radikal" i radikalfeminist är inte synonymt med revolutionär, det är synonymt med "rot"

Så jävla störande, instämmer. Kanske är det anledningen till varför de mindre vetande använder ordet som ett skällsord? Av erfarenhet vet jag att denna fakta inte går in i vissa trögkepsar ändå, hur många gånger man än förklarar det för dem.
Citera
2017-01-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
ordet "radikal" i radikalfeminist är inte synonymt med revolutionär, det är synonymt med "rot"

Så jävla störande, instämmer. Kanske är det anledningen till varför de mindre vetande använder ordet som ett skällsord? Av erfarenhet vet jag att denna fakta inte går in i vissa trögkepsar ändå, hur många gånger man än förklarar det för dem.

Ok, kålrotsfeminism dårå
Citera
2017-01-09, 23:26
Medlem
CelenoIIs avatar
Helt vanlig bild på ett helt vanligt möte för helt vanlig feminism:

http://sodertalje.vansterpartiet.se/...12102261_o.jpg

Någon likhet med denna bild är säkert bara ett rent sammanträffande.

Bara ett rent sammanträffande...
Citera
2017-01-10, 01:32
Medlem
CelenoIIs avatar
En helt vanlig feminist twittrar:

“All I Want for Christmas is White Genocide.”

http://m.washingtontimes.com/news/20...ssor-calls-fo/

Inga konstigheter.
Citera
2017-01-10, 02:41
Medlem
Pansarveckets avatar
Haha, en sån oerhört produktiv ickediskussion detta kommer bli.
Vi är väl för fan inte som de dääääääär galna feministerna! Vi är den bra sorten!

Sorry, men kolla i slutet av de där orden. Det står feminism och överallt i hela världen är det ett fult ord, utom i Sverige. Tjockskallarna här får bara hållas tills de tröttnar själva.
Är man riktigt noga slutar ordet till och med med en "ism", vilket brukar betyda ideologi.
Kvasivetenskapen som dikterar hur rörelsen ska agera bygger på en påhittad överordnad "religionlik" sanning om det så kallade patriarkatet som ingen ännu lyckats peka ut.
Citera
2017-01-10, 06:58
Medlem
ja, nu skrev jag ju aldrig vad jag tycker om ovanstående ideologier, vilket också är helt ointressant i sammanhanget eftersom tråden var till för att upplysa er om nåt ni ofta har fel om (då menar jag alltså rent faktafel).
Citera
2017-01-10, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rftg
ja, nu skrev jag ju aldrig vad jag tycker om ovanstående ideologier, vilket också är helt ointressant i sammanhanget eftersom tråden var till för att upplysa er om nåt ni ofta har fel om (då menar jag alltså rent faktafel).
Radixa mig hit och radixa mig dit!

Jo fast du utgår ju från en specifik bokstavlig definition och utesluter allt annat, vilket kanske inte är helt fakta-baserat. radikal kan också innebära omdaning av samhälle, reformism och vänstersinnad vilket funkar alldeles utmärkt för att beskriva radikalfeminism.

Att ta utgångspunkt i det latinska ursprungliga ordet gör ju bara att du låter som en gymnasial messerschmitter.
Citera
2017-01-10, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Radixa mig hit och radixa mig dit!

Jo fast du utgår ju från en specifik bokstavlig definition och utesluter allt annat, vilket kanske inte är helt fakta-baserat. radikal kan också innebära omdaning av samhälle, reformism och vänstersinnad vilket funkar alldeles utmärkt för att beskriva radikalfeminism.

Att ta utgångspunkt i det latinska ursprungliga ordet gör ju bara att du låter som en gymnasial messerschmitter.

det KAN betyda det, men i det här specifika fallet gör det inte det, utan "radikal" åsyftar "rot". det är ju inte jag som kommit på det, det är de som uppfann konceptet radikalfeminism som kom på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in