2017-01-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
a) Då antar jag att denna nedgång på 40% inte bara är en tillfällig dipp, utan är en mer bestående nivåsänkning?

b) Tänker du dig så att ingen nyproduktion utförs de efterföljande decennierna?

c) Eller kommer produktionskostnaden att minska? Hur ska det i så fall ske?
Markpriser kan ju falla men marken lär väl inte bli helt värdelös heller?
Och fallande markpris räcker inte för den minskningen. Är det en drastisk sänkning av byggjobbarnas och hantverkarnas löner du ser kommer?

Jag har frågat detta tidigare men minns inte något svar.

Svaren här är ju väldigt intressanta för förutsättningarna för prisfall.

Hur menar du nu? Din frågeställning har ingenting med vad jag svarade till Svenne att göra utan du bara tar det ur luften och sätter in det i ditt eget sammanhang och gör ett nummer av det.

Jag hävdade att priserna skulle ner 40% för att matcha det som långsiktigt verkar vara riktvärde, det kräver såklart att något förändrar förutsättningarna, vilket jag också sade. Du verkar tro att jag menar att det ska rasa 40% imorgon, ta och lugna ner sig nu lite grann
2017-01-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Vem pratar om att sek ska "kollapsa"? Jag pratar om en nedgång. När kronan går ner i värde så drabbas bankerna direkt eftersom de har stora lån i utländsk valuta som ska betalas tillbaka och stor utlåning i sek (till bolånetorskarna). Svenska banker blir då tvungna att höja räntan för att få det att gå ihop.
Det låter som du ser kraftig inflation (i betydelsen KPI-ökning) framöver. Vad skall orsaka den? Ingves är nog intresserad av att prova lite av den trollformeln.

Men är du säker på att Bankernas upplåning i utländsk valuta inte matchas av utlåning i samma valuta?

Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Din och Alphas optimism är dock uppiggande. Går räntan upp vinner ni, går räntan ner vinner ni, går sek upp vinner ni, går sek ner vinner ni, går inflationen upp vinner ni, går inflationen ner vinner ni, införs marknadshyror vinner ni, behåller vi nuvarande system med reglerad hyresmarknad vinner ni, går bostäder ner i värde vinner ni, går de upp i värde vinner ni. Win-win-win.
Det kan ju handla om att anpassa sig.

Men det du skriver stämmer inte med min postningshistorik. Jag har tvärtom sagt att jag netto bara haft negativa konsekvenser av prisuppgångarna.
Och hyresregleringen är jag väldigt negativ till. Den skadar Sverige (och därmed mig).
2017-01-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Hur menar du nu? Din frågeställning har ingenting med vad jag svarade till Svenne att göra utan du bara tar det ur luften och sätter in det i ditt eget sammanhang och gör ett nummer av det.
Tvärtom så uttalar du en potentiell prisreduktion på 40%. Och det har du gjort i mer än ett inlägg. Jag tar inte det ur luften på något sätt. Jag tar det från det du skriver. (Eller är det luft?)

Citat:
Jag hävdade att priserna skulle ner 40% för att matcha det som långsiktigt verkar vara riktvärde,
Ja, och det stämmer väl väldigt bra med mina frågor.

Citat:
det kräver såklart att något förändrar förutsättningarna, vilket jag också sade.
Och de är??

Det är fantastiskt svårt att få något som helst svar på detta.
Det är väl inte så att du och Schering och andra som hävdat prisnedgångar inte har tänkt igenom förutsättningarna för att det ska kunna ske???

Citat:
Du verkar tro att jag menar att det ska rasa 40% imorgon, ta och lugna ner sig nu lite grann
Finns inte en stavelse om det i vad jag skrev. Här fantiserar du friskt.

Notera att du nu skrev inlägget ovan, utan att ge något som helst svar på de relevanta frågor som jag ställde. Kommer du att kunna ge svar?
2017-01-09, 19:54
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fler svenskar har fått det sämre. Annars hade BNP/capita verkligen stigit.

BNP/capita stiger tvärtom.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inflation av en enhet mätes med ökningen av denna enhet. KPI är istället index som dessutom missleder. Det visar helt fel, alldeles för lågt men används därför med framgång i propagandan uppifrån.

KPI står för Konsumentprisindex, dess definition och hur det sätts ihop är ingen hemlig konspiration. Ingen har tvingat dig använda det till någonting.
2017-01-09, 20:19
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete

KPI står för Konsumentprisindex, dess definition och hur det sätts ihop är ingen hemlig konspiration. Ingen har tvingat dig använda det till någonting.
BNP/capita kommer att ha svagare tillväxt de närmaste åren.
https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/svag-utveckling-av-bnp-per-capita_bakgrundpdf_632869.html/BINARY/Svag%20utveckling%20av%20BNP%20per%20capita_bakgru nd.pdf
2017-01-09, 20:42
Medlem
Övervärdering

Att Sveriges bostäder ofta är övervärderade är ett rimligt antagande, men finns det synliga, hårda fakta att stödja antagandet på?

Ja, iaf om man håller sig till de mkt övervärderade storstadskärnorna, där man kan köpa konserverad från 20-talet för 1000 kr/kg. Jag vet lite om detta, för jag har bott i flera charmiga, urgamla kåkar, i S-holm och Göteborg.

Charm finns, jovisst, och fina lägen, men isolering, energitänk, brandsäkerhet och inbrottsskydd köper man också i begagnat skick...

Det finns nytänk och upprustning, men tro inte att du köper en kvalitativ bostad bara för att du köper i centrala stan....

Det finns tunna ytterdörrar av trä (som varken motstår rök eller brand och som kan brytas med en hammare), det finns kass isolering (så all värme läcker genom kåken), och lyhördheten är fantastisk.

Är det tyst hemma hör man grannen röra i sitt kaffe, i lyan bredvid...

Fönstren i trappuppgångarna kan vara tunna englasfönster, så i trappuppgången eldar man åxo för kråkorna.....

Och det säger sig självt att ingen lyfter hundraåriga hus till dagens nivåer.... Man kan lappa lite, men grunden är alltid extremt mossig.....

Och när halvisolerade ettor utan ventilation (man var inte bra på det för 100 år sen) säljs för 3 miljoner styck, då ser vi inte tecken på tillväxt. Vi ser bubbelsymptom.

Många av de urgamla lägenheterna i innerstäderna har charm, läge och historik, ja, men nån borde säga vad de är -

de är dåliga bostäder.

De var bra 1915. Det var ett tag sen.

Jag antar att många har velat riva dem....
2017-01-09, 20:43
Medlem
Övervärdering

Att Sveriges bostäder ofta är övervärderade är ett rimligt antagande, men finns det synliga, hårda fakta att stödja antagandet på?

Ja, iaf om man håller sig till de mkt övervärderade storstadskärnorna, där man kan köpa konserverad gröt från 1910-talet för 1000 kr/kg. Jag vet lite om detta, för jag har bott i flera charmiga, gamla, halvkassa kåkar, i S-holm och Göteborg.

Charm finns, jovisst, och fina lägen, men isolering, energitänk, brandsäkerhet och inbrottsskydd köper man också i begagnat skick...

Det finns nytänk och upprustning, men tro inte att du köper en kvalitativ bostad bara för att du köper i centrala stan....

Det finns tunna ytterdörrar av trä (som varken motstår rök eller brand och som kan brytas med en hammare), det finns kass isolering (så all värme läcker genom kåken), och lyhördheten är fantastisk.

Är det tyst hemma hör man grannen röra i sitt kaffe, i lyan bredvid...

Fönstren i trappuppgångarna kan vara tunna englasfönster, så i trappuppgången eldar man åxo för kråkorna.....

Och det säger sig självt att ingen lyfter hundraåriga hus till dagens nivåer.... Man kan lappa lite, men grunden är alltid extremt mossig.....

Och när halvisolerade ettor utan ventilation (man var inte bra på det för 100 år sen) säljs för 3 miljoner styck, då ser vi inte tecken på tillväxt. Vi ser bubbelsymptom.

Många av de urgamla lägenheterna i innerstäderna har charm, läge och historik, ja, men nån borde säga vad de är -

de är påfallande ofta dåliga bostäder.

De var skitbra för 100 år sen. Det var ett tag sen.

Jag antar att många har velat riva dem....
Senast redigerad av Eremona2.0 2017-01-09 kl. 20:47.
2017-01-09, 20:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ha ha

Bananen, Analpha och Fjärtsune har kanske såna där blaskiga finansjobb, som går ut på att luncha, ta en tupplur, knappa på datorn i två timmar och luncha lite till ... jobbdagen börjar 10.00 och slutar 14.30

Det finns ju en arbetsbefriad men rik samhällsgrupp, som vi vet ... det är den sk finanseliten

Nåväl, för att återknyta till trådämnet ... vad tror du om den "partiella inflationen"?

Jag tror att Ingves & Co har fått sin j-a inflation, men den slår helt fel, eftersom varenda jävel bara vill satsa på bostäder ... vi har helt enkelt fått en "partiell inflation", som är våldsam ...

Man har både skjutit bredvid målet (nationell inflation) och över målet (man har grundlagt en monsterinflation som bara syns på bomarknaden).

Vad tror du?

Den här sjuka prisutvecklingen är inte tillväxt. Den är inflation.

Kommentarer?
Ja, om nu priserna ökat i Södermanland med 30 % på ett år och bolånetorskarna inte ens kan tänka på lånen utan att få psykoser så kan man inte tala om "tillväxt" eller "inflation" längre. Jag vet inte vad vi ska kalla det. Alfahannarna i tråden förbjuder ju oss att titta på priserna, utan det är kostnaderna vi ska fokusera på. Fan, det är helt galet. Man slänger med miljoner som om det vore växelmynt. Tre miljoner, fyra miljoner eller fem miljoner. Skit samma när räntorna är mikroskopiska och amorteringskraven patetiska. Bolånetorskarna har uppenbarligen blivit fartblinda, och Ingves kan inte göra någonting annat än att trycka räntorna neråt.

Vad jag dock inte förstår är var pengarna till kontantinsatsen kommer ifrån. Vi vet ju från tidigare diskussioner i tråden att 50 % av bolånetorskarna inte är kreditvärdiga för bolånen längre utan att föräldrarna går in och sätter sin kåk i pant. Men kontantinsatserna är ju snart uppe i en miljon nu. En halvmiljon i kontantinsats är ju normalt för ett första boende. Inte konstigt att storstadsmänniskorna käkar psykofarmaka som smågodis.
2017-01-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och de är??

Jag har ju redan sagt att jag inte vet vad som ska förändras, bara att om förutsättningarna förändras så kan det finnas 40% utrymme neråt innan vi når något som kan antas vara en rimlig väg framåt.

Jag säger att du bör ha bilbälte, du hävdar att jag måste berätta exakt vad som kommer hända, för att du ska ta min varning på allvar.
2017-01-09, 20:59
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Men kontantinsatserna är ju snart uppe i en miljon nu. En halvmiljon i kontantinsats är ju normalt för ett första boende. Inte konstigt att storstadsmänniskorna käkar psykofarmaka som smågodis.
Jag tror faktiskt de skyhöga kontantinsatserna kan vara det som smäller en eventuell bubbla. För 6-7 år sedan fanns det nyproduktion på 1or i en kommun i Stockholmslän för 1 miljon, idag kostar nyproduktionerna på samma ställe 2 miljoner. Förut var det 10% av 1 miljon och nu är det 15% av 2 miljoner. Det är en jävla massa pengar som främst småbarnsföräldrar inte får ihop och lika svårt för ensamstående.

Halvera kravet på kontantinsats nu när amorteringskravet ändå är infört.
2017-01-09, 21:11
Bannlyst
Citat:

Nej, inte när du räknar på inflationen på korrekt sätt. Du däremot, är inte ensam av att använda dig av KPI. Det blir inte mer rätt för det. Tips: gå tillbaka när jag beskriver i princip hur inflation i en enhet mätes. I princip används inga index.

Citat:

Jag använder det heller inte till någonting. Det är du som gör.
2017-01-09, 21:14
Medlem
Scherings avatar
Har byggkostnaderna ökat med 30% i Södermanland nu också? Otroligt vad byggjobbarnas löner stiger hela tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in