2017-01-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej men du har alltså inte vågat ta en position som gör att du tjänar pengar om det går som du tror. Med ett sådant stort fall borde du inte ha något problem att hitta sådana.

Nej, jag har inte vågat ta en sådan position. Jag kan ju ha fel antingen med mitt antagande eller med timingen i tid, då nöjer jag mig med att spara på börsen vilket duger gott för mig.
2017-01-09, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja, priserna borde falla med 40% från dagens nivå för att korrelera hyffsat med historik, och då har jag ändå varit ganska snäll.

Men det gör väl inget, priserna är ju inte viktiga för er?

Inget mig emot. Jag är snart obelånad så då byter jag bara upp mig...
2017-01-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja våga skulle jag göra eftersom man får hoppa av, men jag ser inte poängen med att köpa nyproduktion längre då priserna är för höga nu.

Då är det bättre att köpa begagnade objekt i expansiva områden istället.

Hur ska du ha det ?

Citat:
Så frågan är om priserna verkligen är så "höga" egentligen?

Citat:
priserna är för höga nu.
2017-01-09, 12:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, jag har inte vågat ta en sådan position. Jag kan ju ha fel antingen med mitt antagande eller med timingen i tid, då nöjer jag mig med att spara på börsen vilket duger gott för mig.

Så du tror på ett så kraftigt fall som 40% från dagens nivå men trots det både äger du din bostad och gör dessutom investeringar i börsen. Du agerar inte direkt som du tror på det du säger, du agerar snarare precis tvärtom.

Inte ovanligt när det gäller bubbelbabblare dock, flera agerar på så sätt att de tjänar på uppgångar trots att de säger sig tro på stora ras. Ingen har hittills sagt sig ha exponerat en enda krona på att det ska gå ned.

Du ser, nu har du också bekräftat det påståendet du sa var en lögn tidigare.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-09 kl. 12:22.
2017-01-09, 12:26
Medlem
Citat:
Så du tror på ett så kraftigt fall som 40% från dagens nivå men trots det både äger du din bostad och gör dessutom investeringar i börsen. Du agerar inte direkt som du tror på det du säger, du agerar snarare precis tvärtom.

Inte ovanligt när det gäller bubbelbabblare dock, flera agerar på så sätt att de tjänar på uppgångar trots att de säger sig tro på stora ras. Ingen har hittills sagt sig ha exponerat en enda krona på att det ska gå ned.

1. Jag äger inte min bostad, idiot.

2. Jag äger en fastighet jag hyr ut, har ägt den väldigt länge och kommer eventuellt sälja under 2017, beror lite på hur det löser sig för hyresgästen ( en släkting med familj )

3. Äger ett sommarhus, som vi använder som sommarhus och för boende under skidsäsong, detta hus har vi inte för avsikt att sälja eftersom vi trivs med att vara där.

4. Jag har inte sagt när i tid denna korrigering ska ske, bara att jag anser bostadsmarknaden vara såpass övervärderad att ett prisfall på 40% skulle vara motiverat.

Hur går det med siffran du skulle få fram? Försöker du lägga en rökridå?
2017-01-09, 12:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1. Jag äger inte min bostad, idiot.

2. Jag äger en fastighet jag hyr ut, har ägt den väldigt länge och kommer eventuellt sälja under 2017, beror lite på hur det löser sig för hyresgästen ( en släkting med familj )

Din fastighet är väl en bostad så då äger du en bostad, är du en idiot som inte fattar det?

Citat:
3. Äger ett sommarhus, som vi använder som sommarhus och för boende under skidsäsong, detta hus har vi inte för avsikt att sälja eftersom vi trivs med att vara där.

Aha du äger en bostad till.

Citat:
4. Jag har inte sagt när i tid denna korrigering ska ske, bara att jag anser bostadsmarknaden vara såpass övervärderad att ett prisfall på 40% skulle vara motiverat.

Hur går det med siffran du skulle få fram? Försöker du lägga en rökridå?

Men då tar du en lång position, det är inga problem.

Istället äger du två fastigheter och har dessutom investeringar i börsen. Du agerar som sagt var precis tvärtom mot din tro.
2017-01-09, 12:35
Medlem
Citat:
Din fastighet är väl en bostad så då äger du en bostad, är du en idiot som inte fattar det?
Aha du äger en bostad till.
Men då tar du en lång position, det är inga problem.
Istället äger du två fastigheter och har dessutom investeringar i börsen. Du agerar som sagt var precis tvärtom mot din tro.

Min bostad är där jag bor, den äger jag inte.

Jag vill inte sälja sommarhuset, värdet på det är ointressant om det går upp eller ner, den jag hyr ut har jag väl börjat fundera på om det inte är dags, det ska bara ordna sig för släkting med familj först är väl tanken...

Du kanske anpassar hela ditt liv efter vad som är billigast just idag?, det låter väldigt påfrestande.
2017-01-09, 12:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Min bostad är där jag bor, den äger jag inte.

Jag vill inte sälja sommarhuset, värdet på det är ointressant om det går upp eller ner, den jag hyr ut har jag väl börjat fundera på om det inte är dags, det ska bara ordna sig för släkting med familj först är väl tanken...

Du kanske anpassar hela ditt liv efter vad som är billigast just idag?, det låter väldigt påfrestande.

Din bostad är den bostad som är din, dvs. den du äger fattar du inte det. Du borde tänka lite till innan du kallar andra för idiot.

Nej uppenbarligen vill du agera på ett sätt som går rakt emot din tro. Du äger två bostäder och den ena hyr du ut. Du agerar alltså hyresvärd och gör investeringar i börsen, och du är inte den enda bubbelbabblaren som säger sig agera på detta sätt. Tvärtemot vad ni förespråkar och det säger en del om er trovärdighet.
2017-01-09, 12:43
Medlem
Citat:
Din bostad är den bostad som är din, dvs. den du äger fattar du inte det. Du borde tänka lite till innan du kallar andra för idiot.

Nej uppenbarligen vill du agera på ett sätt som går rakt emot din tro. Du äger två bostäder och den ena hyr du ut. Du agerar alltså hyresvärd och gör investeringar i börsen, och du är inte den enda bubbelbabblaren som säger sig agera på detta sätt. Tvärtemot vad ni förespråkar och det säger en del om er trovärdighet.

Jag får väl göra precis som jag vill? Jag gillar det jag anser är balans och du gillar att runka till https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta , jag dömer dig inte för det, alla är vi olika.
2017-01-09, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag får väl göra precis som jag vill? Jag gillar det jag anser är balans och du gillar att runka till https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta , jag dömer dig inte för det, alla är vi olika.

Ja du får göra som du vill och agera på ett sånt sätt att du tjänar pengar när det stiger och förlorar när det faller. Men när du agerar så är du inte trovärdig när du säger att det borde falla 40%. Varför ska andra lyssna på dig när du inte gör det själv?
2017-01-09, 12:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur ska du ha det ?

Nyproduktion har kommit ikapp och ligger över marknadspris (i jämförelse med vad begagnade motsvarande objekt säljs för). Vissa verkar köpa det ändå i tron att man kan göra pengar på det, men den begagnade marknaden är just nu betydligt mer prisvärd.

När jag köpte gjorde jag bedömningen att priset var under marknadspris och att man istället för att köpa ett begagnade objekt kunde man då få ett nytt billigare, eller för samma pris.

Jag tror fortfarande man kan göra pengar på bostäder om man köper i rätt områden och håller sig till begagnade/lätt begagnade objekt.

Men att göra pengar på nyproduktion som jag gjort går inte längre. Därför är jag klar med den sortens affärer efter nästa flytt.
2017-01-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ja du får göra som du vill och agera på ett sånt sätt att du tjänar pengar när det stiger och förlorar när det faller. Men när du agerar så är du inte trovärdig när du säger att det borde falla 40%. Varför ska andra lyssna på dig när du inte gör det själv?

Andra får ju göra som dom vill, du frågade mig hur mycket jag tycker det borde falla och jag svarade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in