2017-01-09, 11:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är något så förvrängt med hur du tolkar andra människor, det sker liksom genom ett "maximal vinst" filter, sedan har du en binär funktion för sortering efteråt av personerna du talar med.

Jag ställer en motfråga, du ska svara på frågan hur mycket du tycker det ska gå upp 2017, det borde du väl kunna?

Innan du ställer motfrågor tycker jag att du kan besvara den frågan du fått. Du är en rädd lite kanin som inte kan svara på något konkret alls. Slår alltid ifrån dig men om du mot förmodan skulle våga ge ett konkret svar ska du få ett konkret svar på din motfråga också. Vågar du, ja eller nej?

2017-01-09, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det kan den vara, men jag erkänner att jag tror, inte att jag vet.

Du och Svennebanan skulle aldrig få för er att erkänna att ni faktiskt skulle kunna ha fel, eftersom ni inte vågar skriva det här, för då är ni rädda att folk inte vågar köpa era lägenheter till överpriserna ni hoppas på

Vad nu FB skulle spela för roll, jag tror folk generellt har en övertro till hur stor marknadspåverkan FB har....

Vad du inte förstår är att priset spelar ingen roll för mig egenligen. Och förmodligen inte för svenne heller.

Det intressanta är KOSTNADEN för att äga. Om priset är lägre än jag betalat spelar ingen roll så länge kostnaden för att äga är lägre.

Och fortfarande är marginalerna stora för att det ska vara lönsamt att hyra, vilket det förmodligen bara kommer vara under kortare perioder i framtiden.

Vad tjänar jag och svenne på att priserna stiger om nästa bostad bara blir dyrare? Nej det är inget vi vinner på. Själv hoppas jag på lägre priser, men inser att som läget ser ut nu så lär det inte bli billigare.
2017-01-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Innan du ställer motfrågor tycker jag att du kan besvara den frågan du fått. Du är en rädd lite kanin som inte kan svara på något konkret alls. Slår alltid ifrån dig men om du mot förmodan skulle våga ge ett konkret svar ska du få ett konkret svar på din motfråga också. Vågar du, ja eller nej?

40% , din tur.
2017-01-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad du inte förstår är att priset spelar ingen roll för mig egenligen. Och förmodligen inte för svenne heller.

Det intressanta är KOSTNADEN för att äga. Om priset är lägre än jag betalat spelar ingen roll så länge kostnaden för att äga är lägre.

Och fortfarande är marginalerna stora för att det ska vara lönsamt att hyra, vilket det förmodligen bara kommer vara under kortare perioder i framtiden.

Vad tjänar jag och svenne på att priserna stiger om nästa bostad bara blir dyrare? Nej det är inget vi vinner på. Själv hoppas jag på lägre priser, men inser att som läget ser ut nu så lär det inte bli billigare.

Klart priset spelar roll för Svenne, han har ju två lägenheter, en han bor i och en på spekulation.
2017-01-09, 11:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
40% , din tur.

Du brukar alltid slingra dig i efterhand så bekräfta om du med det svaret menade att det borde falla 40% från dagens nivå.
2017-01-09, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
När har jag sagt att jag inte förstår? Ni är ju så jävla binära att ni inte ens skulle få jobb som trafikljus, eftersom det kräver tre lampor.

Du uppträder som du inte förstår iaf. Och tittar på priset snarare än kostnaden. Om man inte förstår den skillnaden så är det lätt att få för sig att det finns en "bubbla".

Jag förklarar bara hur jag tänker och det är ett rationellt ekonomiskt tänk precis som svennen. Det handlar inte om att göra kortsiktiga klipp, utan snarare att hålla sina långsiktiga kostnader nere.
2017-01-09, 11:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Klart priset spelar roll för Svenne, han har ju två lägenheter, en han bor i och en på spekulation.

Nu ljuger du, den andra är inte alls spekulation.
2017-01-09, 12:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

hehe det har jag med indirekt då jag påväg härifrån till en ny nyproduktion bokad för 3 år sedan. Men det ser ju inte ut att gå så dåligt direkt?

Du ser nu vad man kan göra med risk. När jag flyttar till nästa bostad kommer mina lån att sjunka och snart är jag obelånad.

Vad hade jag fått i min hyresrätt?

Men risken i nyproduktion har faktiskt varit extremt låg eftersom man får hoppa av till en låg kostnad.
2017-01-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du brukar alltid slingra dig i efterhand så bekräfta om du med det svaret menade att det borde falla 40% från dagens nivå.

Ja, priserna borde falla med 40% från dagens nivå för att korrelera hyffsat med historik, och då har jag ändå varit ganska snäll.

Men det gör väl inget, priserna är ju inte viktiga för er?
2017-01-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe det har jag med indirekt då jag påväg härifrån till en ny nyproduktion bokad för 3 år sedan. Men det ser ju inte ut att gå så dåligt direkt?

Du ser nu vad man kan göra med risk. När jag flyttar till nästa bostad kommer mina lån att sjunka och snart är jag obelånad.

Vad hade jag fått i min hyresrätt?

Men risken i nyproduktion har faktiskt varit extremt låg eftersom man får hoppa av till en låg kostnad.

Skulle du våga boka nyprod idag med inflytt om 3 år ?
2017-01-09, 12:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, priserna borde falla med 40% från dagens nivå för att korrelera hyffsat med historik, och då har jag ändå varit ganska snäll.

Men det gör väl inget, priserna är ju inte viktiga för er?

Okej men du har alltså inte vågat ta en position som gör att du tjänar pengar om det går som du tror. Med ett sådant stort fall borde du inte ha något problem att hitta sådana.
2017-01-09, 12:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skulle du våga boka nyprod idag med inflytt om 3 år ?

Ja våga skulle jag göra eftersom man får hoppa av, men jag ser inte poängen med att köpa nyproduktion längre då priserna är för höga nu.

Då är det bättre att köpa begagnade objekt i expansiva områden istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in