2017-01-09, 11:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du tror på krasch, varför säljer du inte fort som fan medan du har chansen?

Det enda du bidragit med hittills av "värde" är att de som lyssnat på dig och bott kvar i sina hyresrätter förlorat miljontals kronor i förlorad värdestegring.

Det är inte friskt att bubbelbabbla och hålla sig undan från risker helt och hållet. Gör man det kommer man garanterat att sluta sina dagar som fattig pensionär.

Det är dags att börja inse vad en bostad är för något. Nämligen något man behåller längst i hela livet... Och om man tvärtom hyr ett helt liv så kommer man att betala enorma summor till någon annans investering istället. Det senare alternativet är inget jag rekommenderar iaf.

Givetvis måste en person som tänker så där också ta en massa försäkringar. Om personen mot förmodan vågar resa på semester krävs förstås en reseförsäkring, även om man redan har en hemförsäkring för man kan aldrig vara säker. Köper man en pryl tackar personen förstås ja till butikens dyra försäkringar för den för tänk om den går sönder efter garantitiden när den ändå inte är värd något. HR är också en slags försäkring, man undviker risken med att äga själv och betalar för att någon annan ska ta risken och därmed också avkastningen.

Ja ett fattigt liv är garanterat för de personer som försöker undvika all risk. En mer balanserad person väljer en medelväg av risk och tar framförallt risk som har lång tidshorisont. Pensionssparande och bostaden är två mycket bra exempel på där det är sunt att ta risk just eftersom det är långsiktiga investeringar.
2017-01-09, 11:32
Medlem
Citat:

Det enda du bidragit med hittills av "värde" är att de som lyssnat på dig och bott kvar i sina hyresrätter förlorat miljontals kronor i förlorad värdestegring.

Det är inte friskt att bubbelbabbla och hålla sig undan från risker helt och hållet. Gör man det kommer man garanterat att sluta sina dagar som fattig pensionär.

Det är dags att börja inse vad en bostad är för något. Nämligen något man behåller längst i hela livet... Och om man tvärtom hyr ett helt liv så kommer man att betala enorma summor till någon annans investering istället. Det senare alternativet är inget jag rekommenderar iaf.

Så är det ju. Men en bostad kan man rimligen bara ha hela livet om den är tillräckligt stor (förutsatt att man vill skaffa familj). Belånar man sig för vad en 1a i Stockholm kostar nu och marknaden går ner så att man plötsligt står med lån som överstiger värdet blir familjepusslet plötsligt svårt när man behöver byta upp sig.

För övrigt ligger det ju en semantisk avgörande skillnad i att "tro" att bostadspriserna ska ner och att "veta" att bostadspriserna ska gå ner. Det är väl just en sådan riskkalkyl som gör att 'Highbanker' inte hedgar mot stigande räntor och fallande priser för att hen värdesätter nattsömnen högre än en potentiell ekonomisk vinst. Alla människor bryr sig ju inte om att maximera sin ekonomiska vinst. Några blir oroliga av tanken att förlora stora summor. Jag har själv köpt en BR i en större stad, men jag vet ju inte heller om marknaden ska upp, ned eller sidlängs. Av den anledningen spekulerar jag inte i andra BR som jag inte behöver (för att bo i) för att jag får ont i magen av den risken det medför.

Detta är ju ett debattforum för om det existerar en bostadsbubbla i Sverige, det måste väl vara fritt fram att anföra åsikter utan att man lägger alla sin besparingar i samma korg?
2017-01-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkyboy
Så är det ju. Men en bostad kan man rimligen bara ha hela livet om den är tillräckligt stor (förutsatt att man vill skaffa familj). Belånar man sig för vad en 1a i Stockholm kostar nu och marknaden går ner så att man plötsligt står med lån som överstiger värdet blir familjepusslet plötsligt svårt när man behöver byta upp sig.

För övrigt ligger det ju en semantisk avgörande skillnad i att "tro" att bostadspriserna ska ner och att "veta" att bostadspriserna ska gå ner. Det är väl just en sådan riskkalkyl som gör att 'Highbanker' inte hedgar mot stigande räntor och fallande priser för att hen värdesätter nattsömnen högre än en potentiell ekonomisk vinst. Alla människor bryr sig ju inte om att maximera sin ekonomiska vinst. Några blir oroliga av tanken att förlora stora summor. Jag har själv köpt en BR i en större stad, men jag vet ju inte heller om marknaden ska upp, ned eller sidlängs. Av den anledningen spekulerar jag inte i andra BR som jag inte behöver (för att bo i) för att jag får ont i magen av den risken det medför.

Detta är ju ett debattforum för om det existerar en bostadsbubbla i Sverige, det måste väl vara fritt fram att anföra åsikter utan att man lägger alla sin besparingar i samma korg?

Ja men detta förstår inte Svenne eller kurt, eftersom deras agenda är att tjäna pengar på bostadsprisernas uppgång.
2017-01-09, 11:37
Medlem
Citat:

Men vad är det för fel på dig? Var har jag sagt att jag undviker all risk?
2017-01-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Givetvis måste en person som tänker så där också ta en massa försäkringar. Om personen mot förmodan vågar resa på semester krävs förstås en reseförsäkring, även om man redan har en hemförsäkring för man kan aldrig vara säker. Köper man en pryl tackar personen förstås ja till butikens dyra försäkringar för den för tänk om den går sönder efter garantitiden när den ändå inte är värd något. HR är också en slags försäkring, man undviker risken med att äga själv och betalar för att någon annan ska ta risken och därmed också avkastningen.

Ja ett fattigt liv är garanterat för de personer som försöker undvika all risk. En mer balanserad person väljer en medelväg av risk och tar framförallt risk som har lång tidshorisont. Pensionssparande och bostaden är två mycket bra exempel på där det är sunt att ta risk just eftersom det är långsiktiga investeringar.

Sedan bad du om ett svar, vilket du fick, om inte det svaret passar kan du ju alltid dra åt helvete
2017-01-09, 11:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkyboy

Det andra sidan av myntet är att det blir ännu svårare att byta upp sig om man inte först köper en billigare bostad om marknaden fortsätter upp.

Att köpa in sig i en billig bostad och sedan byta upp sig till en större är just att sprida riskerna. Gör inte den stora investeringen vid ett tillfälle som kan vara dåligt. Investera istället i etapper, först ett mindre belopp och växla upp senare när också behovet kommer.
2017-01-09, 11:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Hela ditt inlägg andades det, du var 100% fokuserad på kortsiktig risk men inte alls fokuserad på avkastning eller den långsiktiga risken att förbli fattig om du aldrig tar risk.

Du vågade som väntat heller inte svara på min fråga om hur mycket det borde falla enligt dig. Inte ens det vågar du, det är riskabelt.
2017-01-09, 11:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är ju det du propagerar för? Det finns en bubbla så bäst att inte köpa... Då kan man få vänta länge säger jag. Kanske ett helt liv...

Och om du nu tror på en bubbla så agerar du märkligt iom att du påstår att du äger bostäder parallellt.

Jag tror nog att den där bubblan du talar om bara är ett hjärnspöke.
2017-01-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hela ditt inlägg andades det, du var 100% fokuserad på kortsiktig risk men inte alls fokuserad på avkastning eller den långsiktiga risken att förbli fattig om du aldrig tar risk.

Du vågade som väntat heller inte svara på min fråga om hur mycket det borde falla enligt dig. Inte ens det vågar du, det är riskabelt.

Det är något så förvrängt med hur du tolkar andra människor, det sker liksom genom ett "maximal vinst" filter, sedan har du en binär funktion för sortering efteråt av personerna du talar med.

Jag ställer en motfråga, du ska svara på frågan hur mycket du tycker det ska gå upp 2017, det borde du väl kunna?
2017-01-09, 11:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja men detta förstår inte Svenne eller kurt, eftersom deras agenda är att tjäna pengar på bostadsprisernas uppgång.

Jag tjänar ingenting förrän jag sålt, men däremot sparar jag åtskillga tusenlappar mot om jag skulle hyra en likvärdig bostad. Det är just denna bit du inte verkar förstå dig på.

Det är en av förklaringen till att priserna på bostäder ökat den senaste tiden. Fortfarande sparar man flera tusenlappar i månaden på att äga själv trots höga priser.

Så frågan är om priserna verkligen är så "höga" egentligen?

Och kom nu inte och säg att det är billigare att hyra, för det är det inte. Då måste man stått i bostadskön bra länge och på längre sikt kommer de hyresrätter som varit billiga att bli mycket dyrare.

Ytterligare en anledning att se till att äga sin bostad själv istället.
2017-01-09, 11:49
Medlem
Citat:
Jag tror nog att den där bubblan du talar om bara är ett hjärnspöke.

Det kan den vara, men jag erkänner att jag tror, inte att jag vet.

Du och Svennebanan skulle aldrig få för er att erkänna att ni faktiskt skulle kunna ha fel, eftersom ni inte vågar skriva det här, för då är ni rädda att folk inte vågar köpa era lägenheter till överpriserna ni hoppas på

Vad nu FB skulle spela för roll, jag tror folk generellt har en övertro till hur stor marknadspåverkan FB har....
2017-01-09, 11:51
Medlem
Citat:
Jag tjänar ingenting förrän jag sålt, men däremot sparar jag åtskillga tusenlappar mot om jag skulle hyra en likvärdig bostad. Det är just denna bit du inte verkar förstå dig på.

När har jag sagt att jag inte förstår? Ni är ju så jävla binära att ni inte ens skulle få jobb som trafikljus, eftersom det kräver tre lampor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in