2017-01-08, 20:31
Medlem
Soda Popinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Räknas bajonett som stickvapen måntro...🤔

Bajonett är väl själva definitionen av ett stickvapen så ja...
Citera
2017-01-08, 20:33
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Räknas bajonett som stickvapen måntro...🤔
Ja det gör det, men varför ens spekulera kring en bajonett? Min sherlockholmsiska uppskattning kring vilket vapen som använts är typ:
Kniv (95%), Sax (3%), Yxa, spade, eller annat han hittat på plats (1%), händer (1%).
Citera
2017-01-08, 21:01
Medlem
Angående SP:s motiv så lite funderingar baserat på vad vi vet. Det vi vet är att både åklagare och advokat pratat ikring att han nyligen gått i psykiatrisk vård. Det är inte så vanligt att de pratar om detta i det här skedet och jag tolkar det som att det måste vara något allvarligare han behandlats för. Om det vore något mindre allvarligt skulle dom inte nämna det. Dessutom finns vännen som talar ut i expressen om SP:s fantasier om att döda. Förvisso alltid osäkert med den typen av uttalanden men det torde betyda något. Säger inte att övriga spekulationer är fel men jag kan inte logiskt baserat på det vi vet se något annat motiv än att det är ett vansinnesdåd där SP släppt på spärrarna och gjort verklighet av sina fantasier. Det som möjligen talar emot är åklagarens uttalande i ett senare skede att det kan finnas motiv. Men det uttalandet känns luddigt till och med för att komma från vår pratglade åklagare och jag finner det inte omöjligt att det inte lett någonstans.

Om man antar att det är ett vansinnesdåd, varför just i Råbo och varför just VN och KL? Vad finns gemensamt mellan dem och SP? För att använda samma logik dvs gå på det vi vet så tänker jag platsen. Han åker ofta 21.10 mellan Hudik och Bergsjö och har passerat Råbo massor av gånger. Jag roade mig att åka Bergsjövägen förbi Råbo idag. Råbovägen är i början rak i ett antal hundrameter och det gör att man från Bergsjövägen ser några brevlådor innan ett vägskäl/kurva tar vid. Han kan vid massor av tillfällen ha suttit på bussen och fantiserat hur han ska kunna ha ihjäl någon och komma undan med det (eftersom han smet iväg efter dådet och att han nu nekar så antar jag att han är tillräckligt klar i knoppen att han på förhand tänker att han inte vill åka fast). Han klurar ut att i Råbo bor det folk men det ligger ändå så ensligt att risken för upptäck är låg. Kanske har han till och med klivit av någon gång och rekat för att sedan ta en senare buss (22.10) till Bergsjö. Det gemensamma mellan BO och GM skulle alltså vara platsen.

Något som talar emot detta är att han troligen inte gick av på hållplatsen i Råbo. Om man sitter på en buss och förmodligen kan hållplatserna utantill och tänker slå ihjäl någon på ett visst ställe så kliver man rimligen inte av på fel hållplats. Möjligen kliver man av för sent för att man tvekar, men man kliver inte av för tidigt. Finns information från någon trovärdig källa om var han klev av samt åt vilket håll och hur långt han fick skjuts med taxin? Om han klev av innan Råbo så måste han som konstaterats här tidigare klivit av vid hållplats Bromsvallen. Därifrån är det 1,6 km till Råbovägen (jag mätte med trippmätaren). Råbo hållplats ligger givetvis precis vid avfarten till Råbo. Hållplatsen efter Råbo ligger 1,9 km från Råbovägen, tror den hette Sörbytjärnen eller nåt sånt. Är det uteslutet att han fick taxiskjutsen in på Råbovägen? Även om det inte är sannolikt så skulle en taxichaufför kunna gena över Råbo om han ska till t e x Silja eller till Via/Strömsbruk.

Att han bara tänkte göra inbrott känns inte troligt. Vad skulle han sno och hur skulle han få det med sig därifrån. Dessutom är steget från inbrott till slå ihjäl två personer oerhört långt. Kanske har han rekat vid några tillfällen och konstaterat att i Råbo bor en äldre kvinna som han kan hantera och ha ihjäl och sedan kunna smita därifrån. Kanske tänkte han till och med ta nästa buss och komma hem och låtsas som om inget hänt. Hemma hos VN så ser han att KL är där, han kör en lögn om att han tappat minnet. När KL vänder ryggen till under samtalet till 112 så beslutar han sig för att slå till ändå. Därefter blir inget som han tänkt och från och med dagen efter vet vi vad som hänt.

Eller så är det bara en slump. Han tar sig mot Råbo sen sker det som sker. Men av någon anledning så tror jag inte att det är så enkelt.
Citera
2017-01-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-bobber

Något som talar emot detta är att han troligen inte gick av på hållplatsen i Råbo. Om man sitter på en buss och förmodligen kan hållplatserna utantill och tänker slå ihjäl någon på ett visst ställe så kliver man rimligen inte av på fel hållplats. Möjligen kliver man av för sent för att man tvekar, men man kliver inte av för tidigt. Finns information från någon trovärdig källa om var han klev av samt åt vilket håll och hur långt han fick skjuts med taxin? Om han klev av innan Råbo så måste han som konstaterats här tidigare klivit av vid hållplats Bromsvallen. Därifrån är det 1,6 km till Råbovägen (jag mätte med trippmätaren). Råbo hållplats ligger givetvis precis vid avfarten till Råbo. Hållplatsen efter Råbo ligger 1,9 km från Råbovägen, tror den hette Sörbytjärnen eller nåt sånt. Är det uteslutet att han fick taxiskjutsen in på Råbovägen? Även om det inte är sannolikt så skulle en taxichaufför kunna gena över Råbo om han ska till t e x Silja eller till Via/Strömsbruk.
.

Taxichauffören var på väg till bergsjö, och han har skjutsat MGM ca 5-600 meter. Så vid bromsvallen har den MGM garanterat hoppat av bussen.
Citera
2017-01-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Taxichauffören var på väg till bergsjö, och han har skjutsat MGM ca 5-600 meter. Så vid bromsvallen har den MGM garanterat hoppat av bussen.

Är det helt klarlagt att taxin inte va på väg mot Hudik.
Citera
2017-01-08, 22:52
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azasa
Vad finns i alla kök? Jo 🔪 knivar i alla möjliga varianter, ofta sitter dom helt öppet o lättillgängligt. Bara en hake med dem om man inte ska laga mat bara, parerskyddet saknas.

Du är en klok människa
Citera
2017-01-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är det helt klarlagt att taxin inte va på väg mot Hudik.

Japp, pratat med en nära kollega till Chauffören.
Citera
2017-01-09, 00:09
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Japp, pratat med en nära kollega till Chauffören.

Känner du eller din kollega till om det är denna chaufför som ska ta linje 34 vidare till Hassela? Det skulle förklara att Simon kunde kliva ombord vid taxin.
Citera
2017-01-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Känner du eller din kollega till om det är denna chaufför som ska ta linje 34 vidare till Hassela? Det skulle förklara att Simon kunde kliva ombord vid taxin.

Enligt uppgift så var taxichauffören på väg till bergsjö och hade sett en person som gick i kolsvarta mörkret, var då schysst och erbjöd han skjuts. Dock så åkte han bara kring 5-600meter. Inte hört någonting om att han skulle åka vidare mot Hassela 😊
Citera
2017-01-09, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lite skillnad.
Tror mer på kökskniv utan parrerskyd.

http://online.auktionsverket.se/1404/243263-polissabel-svensk/

Ja en kniv är väl mest sannolik. I sånna fall tror jag på medhavd.
Skulle det saknas en i Vanjas uppsättning så får det väl vara så då men det vore konstigt att Simon först blir konstig och beger sig till Råbo helt planlöst, sedan under larmsamtalet blir jättekonstig och griper tag i en av Vanjas köksknivar.
Beger mn sig till Råbo den här kvällen så är det inte helt planlöst.
Det finns en logik i galenskapen.
Citera
2017-01-09, 05:00
Medlem
Hammaren har ju nämnts och det har diskuterats kring om den kunde vara vapnet, vilket bl.a. Jag avfärdade.. men.. bakändan på en hammare? Vad det nu kallas? Borde inte det kunna räknas som stickvapen??
Citera
2017-01-09, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Hammaren har ju nämnts och det har diskuterats kring om den kunde vara vapnet, vilket bl.a. Jag avfärdade.. men.. bakändan på en hammare? Vad det nu kallas? Borde inte det kunna räknas som stickvapen??

Det finns en uppsjö av olika hammare, en del ganska "fula".

https://www.google.se/search?q=pikhammare&hl=sv&rlz=1T4GGHP_svSE719SE719 &source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjO79Sxo7TRAh WBBSwKHQhwCcAQ_AUICSgC&biw=1043&bih=480
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in