Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Hushållen är fattigare nu än 1980 -talets slut? Är det vad du vill säga? Fast egentligen är vi fattigare än 1980 -talets början? Är det så du menar? Då kan du väl lika gärna drämma till med att vi är fattigare än 70-talets början eftersom det mesta där var inflation.
Lite förklaring till de som inte råkat ut för Mertillen.
Hin har enligt egen utsago läst i Bonniers
konversationslexikon från 1940-talet att inflation är ökning i penningmängd.
Så när hushållen får mer ökning i län än vad hushållens kostnader ökar och vi andra menar att hushållen erhållit en reallöneökning. Då går Mertillen inte med på det. För hin har sett att penningmängden har ökat. Så om penningmängden ökat mer än lönerna då har det enligt hin varit reallöneminskning.
Att hushållen har råd med mer varor och tjänster biter inte på Mertillen. Observationer i verkligheten skakar hin av sig obekymrat. Det är ju Bonniers
konversationslexikon från 1940-talet som är källan till alla kunskap.
Är man nu så besvärlig som jag är och frågar vilken penningmängd som inflationen bestäms av, så får man inget svar utan möts av en trave personangrepp. Jag har försökt få Mertillen att inse det ohållbara genom att ge exempel på tre olika penningmängder som ändrats olika mycket, och fråga hur stor inflationen var. Men då repeterar hin bara vad som stod i Bonniers
konversationslexikon från 1940-talet.
Man kan ju tro att det är någon som skämtar, men detta har pågått så länge att måste vara på allvar.
(Jag ser framför mig en 85-åring som slutat ta emot information för flera decennier sedan. Som repeterar sin föreställning om och om igen).