2017-01-08, 22:24
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Med vilje tog du bort den viktiga del av mitt inlägg där jag påpekade att enda sättet du kan få det till att BNP ökar är att räkna inflationen med KPI.

Så hushållen har blivit fattigare helt enkelt.

Trenden har varit negativ efter 1980-talets slut. 1980-talets goda år kan ju dessutom i hög utsträcknijg berott på de stora devalveringarna av den fasta kronkursen. Frågan är hur pass positivt 80-talet verkligen var.

Hushållen är fattigare nu än 1980 -talets slut? Är det vad du vill säga? Fast egentligen är vi fattigare än 1980 -talets början? Är det så du menar? Då kan du väl lika gärna drämma till med att vi är fattigare än 70-talets början eftersom det mesta där var inflation.
2017-01-08, 22:32
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Hushållen är fattigare nu än 1980 -talets slut? Är det vad du vill säga? Fast egentligen är vi fattigare än 1980 -talets början? Är det så du menar? Då kan du väl lika gärna drämma till med att vi är fattigare än 70-talets början eftersom det mesta där var inflation.
Om vi nu är så rika som din manipulerade statistik påstås visa, vilka saker är det vi kan köpa idag (utan kredit) som vi inte hade råd med på 80-talet?
2017-01-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur kan vi avgöra om det är korrekt att du är säker på att vi har en bubbla eller inte när du vägrar berätta vad du tror? Ska du fortsätta vara en lite rädd mus som inte vågar säga vad du tror?

Du fortsätter snärja in dig, du borde väl förstå bättre än att framstå som en lögnare?
2017-01-08, 22:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du fortsätter snärja in dig, du borde väl förstå bättre än att framstå som en lögnare?

Du påstår att jag ljuger om din åsikt om bubblans existens. Detta förutsätter dock två saker:

1. Att jag har sagt detta
2. Att påståendet inte stämmer

Hittills har du inte kunnat styrka något av detta, är det kanske du som är en lögnare?
2017-01-08, 23:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om vi nu är så rika som din manipulerade statistik påstås visa, vilka saker är det vi kan köpa idag (utan kredit) som vi inte hade råd med på 80-talet?

Mobiltelefon
2017-01-08, 23:16
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Mobiltelefon
Jag visste att du skulle ta upp sådana exempel, men nu är det ju så att mobiltelefonen inte blivit tillgänglig för en spottstyver bara för att vi fått de bättre ekonomiskt, utan för att de nu masstillverkas av robotar och inte av en snubbe med lödkolv.

Bättre kan du! Försök igen.
2017-01-08, 23:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag visste att du skulle ta upp sådana exempel, men nu är det ju så att mobiltelefonen inte blivit tillgänglig för en spottstyver bara för att vi fått de bättre ekonomiskt, utan för att de nu masstillverkas av robotar och inte av en snubbe med lödkolv.

Bättre kan du! Försök igen.

Produktivitetsökning alltså.
Bärbar dator är ett annat exempel.
2017-01-08, 23:27
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Produktivitetsökning alltså.
Bärbar dator är ett annat exempel.
Igen, du drar upp saker som inte fanns tillgängliga för gemene man på 80-talet. Du kan också dra upp VR-glasögonen från 2000-talet som kostade en förmögenhet för 15 år sedan, men nu går att köpa på en bensinmack för 500 spänn.

Om 40 år kommer en Tesla kosta motsvarande ett par månadslöner. Och en biljett ut i rymden motsvarande ett par tusenlappar.

Nu skiter jag i dig! Gå och björna med dig!
2017-01-08, 23:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Igen, du drar upp saker som inte fanns tillgängliga för gemene man på 80-talet. Du kan också dra upp VR-glasögonen från 2000-talet som kostade en förmögenhet för 15 år sedan, men nu går att köpa på en bensinmack för 500 spänn.

Om 40 år kommer en Tesla kosta motsvarande ett par månadslöner. Och en biljett ut i rymden motsvarande ett par tusenlappar.

Nu skiter jag i dig! Gå och björna med dig!

Datorer fanns men var väldigt dyra. Nu är det mycket billigare pga produktivitetsökningen som skett.

Detta var din fråga:

Citat:

Och ja datorer är ett exempel.
2017-01-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Lite förklaring till de som inte råkat ut för Mertillen.

Hin har enligt egen utsago läst i Bonniers konversationslexikon från 1940-talet att inflation är ökning i penningmängd.

Så när hushållen får mer ökning i län än vad hushållens kostnader ökar och vi andra menar att hushållen erhållit en reallöneökning. Då går Mertillen inte med på det. För hin har sett att penningmängden har ökat. Så om penningmängden ökat mer än lönerna då har det enligt hin varit reallöneminskning.

Att hushållen har råd med mer varor och tjänster biter inte på Mertillen. Observationer i verkligheten skakar hin av sig obekymrat. Det är ju Bonniers konversationslexikon från 1940-talet som är källan till alla kunskap.

Är man nu så besvärlig som jag är och frågar vilken penningmängd som inflationen bestäms av, så får man inget svar utan möts av en trave personangrepp. Jag har försökt få Mertillen att inse det ohållbara genom att ge exempel på tre olika penningmängder som ändrats olika mycket, och fråga hur stor inflationen var. Men då repeterar hin bara vad som stod i Bonniers konversationslexikon från 1940-talet.

Man kan ju tro att det är någon som skämtar, men detta har pågått så länge att måste vara på allvar.
(Jag ser framför mig en 85-åring som slutat ta emot information för flera decennier sedan. Som repeterar sin föreställning om och om igen).
2017-01-08, 23:39
Medlem
Citat:
Nej det stämmer inte det minsta.
Skälen till att mobiltelefoner har fallit i pris beror till största delen på att vi är så många som delar fasta kostnader. Notera att många modeller har samma komponenter i sig.
T ex Samsungs stora utvecklingskostnaderna för processorchipet och plattformsmjukvara delas mellan stora mängder tillverkare och därmed köpare. Det gör att komponentpriserna går ned. Och en stor försäljning av modeller gör att priset på den kan hållas nere.

Även folk som inte kan räkna borde ana att det blir billigare för kunderna om man är 10 miljoner som skall dela på fasta kostnader än om man är 10 tusen. Det är globaliseringen som sänkt priserna på mofoner.
Sedan har kapitalisterna av stått konsumtion och satsat dessa pengar på teknikutveckling. Det mesta av detta har dock gått till ökad prestanda, kapacitet och funktionshöjd.
2017-01-08, 23:51
Medlem
Citat:
Svenne får möjligtvis bo kvar i bostaden, men inte fan kommer han få sluta betala för den och inte fan får han tillbaka lagfarten med hänvisning till att lånet är betalt och avslutat om SEK "kraschar"? Hur kan du tro någonting så dumt? Det är bara att banken skickar ut nya inbetalningskort i den nya valutan.

Än en gång: Tror ni att bankerna och staten frivilligt skulle ge bort alla belånade bostäder om valutan "kraschar", eller tror ni att det finns en beredskap för detta?
Om lånet är denominerat i SEK och du kan betala innan pris- och valutakontroller införs så löser du lånet ja. de flesta kommer inte att kunna detta så de kommer att ha samma lön och samma lån efter en krasch. Men för den som positionerat rätt inför en SEK-krasch blir det ju jackpot precis som vid alla rätta positioneringar.

Sedan är det väl rimligt att tro att staten rätt omgående inför relgeringar för att förhindra detta, typ tvångsinväxling av ädla metaller och utländsk valuta till en "solidarisk" kurs som rånar dig för att rädda systemet.

Och återigen, du får inte tllbaka någon lagfart - du har den redan. Jag är trots lånen lagfaren ägare hos LMV på min villa. Denna fsstighet är sedan satt i pant hos LMV som säkerhet för lånen. så banken kan aldrig göra ett dugg men din lagfart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in