2017-01-08, 18:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Visa var jag är säker, så berättar jag.

Annars ljuger du ju.

En intressant sak är att jag mycket väl kan ha fel i min oro över de obalanser jag hävdat finns, du å andra sidan skulle aldrig kunna ha fel, en inställning som dödat långt fler än inställningen att vara försiktig har.

Varför inte bara svara istället, är du säker på att vi har en bubbla eller inte?
2017-01-08, 18:08
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är ju precis som i Sverige. Bopriserna fortsätter uppåt men det gör inte BNP/capita.

Tvärtom: BNP/capita ökar.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/

Bopriserna har ökat sista 10 åren inte enbart därför att räntor sjunkit utan därför att löner stigit (med 10.000 kr/mån tjänstemän, 7500 kr/mån arbetare) samtidigt som jobb-skatterna sjunkit med 4000 kr/mån, att fastighetsskatterna sjunkit 2-3000 kr/mån (för en 3-4-millevilla).

Så hushållen har blivit rikare helt enkelt.
2017-01-08, 18:20
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har frågat flera gånger och hittills har ingen bubbelbabblare sagt att de har gjort det. Men berätta gärna vilka positioner du har tagit om du har gjort det. Tror du på kraftiga räntehöjningar och har du tagit position efter det t.ex?
Mina positioner är:

1. Bor i betald egen ägd bostad som kan värmas med ved.

2. Har vanligt arbetarjobb som är gångbart i många branscher. Jag är alltså inte beroende av en typ av arbetsgivare, som exempelvis bankfolk, ekonomer, IT-snubbar, jurister, m. fl. är.

3. Har egen firma vid sidan av så att jag kan göra avdrag. Bilreparationer, reservdelar, utbyggnader på kåken, verktyg, resor och till och med vissa livsmedel går via firman så att jag kan göra avdrag. Det är bara deodorant, elräkningen och veckans V75:a jag betalar med skattade pengar från lönen.

4. Har tentakler ute överallt så att jag har tillgång till billig ved, byggmaterial, hembränt, mat, m.m.

Där har du en riktig positionering inför bolånekraschen, eller för all del mångkulturkraschen, vilken som nu kommer först. Du som är "nationell" och röstar på Sd borde kanske redan ha funderat på vad mångkulturen har för påverkan på bolånehumöret, och hur mycket en etta på Söder är "värd" när mångkulturen flyttat in i området på allvar.

Att du sedan tror att gå kort, gå lång och blanka på börsen är sunda positioneringar är ditt problem.
2017-01-08, 18:24
Medlem
Citat:
Varför inte bara svara istället, är du säker på att vi har en bubbla eller inte?

Du hävdade ju att jag tvärsäkert trodde på en bubbla så rimligare är väl att du förklarar var du läst det?
2017-01-08, 18:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du hävdade ju att jag tvärsäkert trodde på en bubbla så rimligare är väl att du förklarar var du läst det?

Varför svarar du inte, vågar du inte?
Är du säker på att vi har en bubbla eller inte?
2017-01-08, 18:47
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte, vågar du inte?
Är du säker på att vi har en bubbla eller inte?

Vågar inte? Är du 5 år eller?`

Du ska bevisa att det du hävdade stämmer, lycka till.
2017-01-08, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Mina positioner är:

1. Bor i betald egen ägd bostad som kan värmas med ved.

2. Har vanligt arbetarjobb som är gångbart i många branscher. Jag är alltså inte beroende av en typ av arbetsgivare, som exempelvis bankfolk, ekonomer, IT-snubbar, jurister, m. fl. är.

3. Har egen firma vid sidan av så att jag kan göra avdrag. Bilreparationer, reservdelar, utbyggnader på kåken, verktyg, resor och till och med vissa livsmedel går via firman så att jag kan göra avdrag. Det är bara deodorant, elräkningen och veckans V75:a jag betalar med skattade pengar från lönen.

4. Har tentakler ute överallt så att jag har tillgång till billig ved, byggmaterial, hembränt, mat, m.m.

Där har du en riktig positionering inför bolånekraschen, eller för all del mångkulturkraschen, vilken som nu kommer först. Du som är "nationell" och röstar på Sd borde kanske redan ha funderat på vad mångkulturen har för påverkan på bolånehumöret, och hur mycket en etta på Söder är "värd" när mångkulturen flyttat in i området på allvar.

Att du sedan tror att gå kort, gå lång och blanka på börsen är sunda positioneringar är ditt problem.

Det är inget som gör att du tjänar pengar om tex räntorna stiger kraftigt, varför tar du inga sådana positioner?

Vågar du inte placera dina pengar där din mun är, tror du inte så mycket på vad du påstår?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-08 kl. 18:49.
2017-01-08, 18:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Det är inget som gör att du tjänar pengar om tex räntorna sist kraftigt, varför tar du inga sådana positioner?

Vågar du inte placera dina pengar där din mun är, tror du inte så mycket på vad du påstår?
Jag har inga pengar att gå kort, lång eller blanka med på börsen. Allt går till mitt eget kungarike.

Är det svaret bra nog?
2017-01-08, 19:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag har inga pengar att gå kort, lång eller blanka med på börsen. Allt går till mitt eget kungarike.

Är det svaret bra nog?

Du har egen firma men inga pengar alls för att ta en position efter din övertygelse. Skojar du, har du gjort så dåliga affärer?
2017-01-08, 19:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vågar inte? Är du 5 år eller?`

Du ska bevisa att det du hävdade stämmer, lycka till.

Haha du vågar inte svara på om du är säker på att vi har en bubbla eller inte.
2017-01-08, 19:11
Medlem
Citat:
Du har egen firma men inga pengar alls för att ta en position efter din övertygelse. Skojar du, har du gjort så dåliga affärer?

Visste du att 25 procent av bolånetorskar inte kommer att klara av en ökad boendekostnad motsvarande ynka 1000 kr?

Jag vet bekanta idag som verkligen gör allt för att låna till kontantinsats, pantbrev samt lagfart. Detta är något dom kommer kunna betala tillbaka när dom sen säljer bostaden med vinsten dom kommer få av försäljningen.

Är det något du skulle rekommendera dessa vilsna själar som läget ser ut idag?
Senast redigerad av Pompripossan 2017-01-08 kl. 19:12. Anledning: Hgg
2017-01-08, 19:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jag slussar inga pengar till börsaffärer, utan till mitt privata kungarike.

Dessutom vet jag inte hur man gör för att tjäna pengar på pengar. Jag vet inte vad gå kort, gå lång eller blanka egentligen innebär. Om jag skulle börja syssla med börsen skulle det antagligen sluta med katastrof.

Men du verkar ju vara en hygglig kille, så du berättar säkert hur jag ska göra om jag vill tjäna pengar på min övertygelse att vi har en bolånebubbla. Så, hur börjar jag? Är det bara att knalla in på banken och säga att jag vill "hedga" lite på bolåneräntan? Eller ska jag gå lång, kort eller blanka? Vad är vad av det där? Begriper banksnubben eller banksnubban vad jag vill då? Har de färdiga finansiella instrument för detta? Hur vet jag att de inte blåser mig när de ser att det kommer in en lantis med öronlapparna på mössan fladdrande runt öronen och snuset rinnande ur munnen och vill ladda in ett par hundra tusen på börsen eller räntemarknaden?

Du ser, jag håller mig till det jag kan i stället för börsaffärer. Jag menar, världen är ju full av folk som är ruinerade nu på grund av att de positionerade sig stenhårt på det de var helt övertygade om. Kolla på Bernie Madoff, Islands finansiella härdsmälta, Enron, Worldcom, Nuon, Fermenta, etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in