Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2017-01-08, 16:12
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf
4,7%
Jag har ju redan förklarat vad den siffran beror på. Du har också fått länk som bekräftar det. Ändå insisterar du på att arbetslösheten skulle vara 4,7 %. Det är alltså den öppna, registrerade arbetslösheten. Du har runt 95 miljoner personer som saknar arbete i USA. Ingen legalisering av illegala mexikaner behöver genomföras för att tillföra fler människor till en icke fungerande arbetsmarknad.

Men det känns lite som att du är faktaresisten och aktivt väljer att tro på fake news när de passar dina följugna teser. Sånt tycker jag är trist, eftersom det inte leder debatten framåt.

Det var för övrigt löften om fler arbeten som ledde till att Trump vann valet. Folket ser lätt igenom fabricerad statistik när de ser ut genom sitt eget fönster, eller pratar med sin granne som blev arbetslös för att elpriserna blev för höga för att industrin skulle vara lönsam.
Senast redigerad av Japhy 2017-01-08 kl. 16:15.
2017-01-08, 16:14
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

Muren kommer byggas. Den kommer bestå av stängsel med sensorer, drönare och personal. Den kommer först byggas där folk med lätthet tar sig över och sedan kommer luckorna täppas till.
Det blir en dyr historia för USA, den där muren.
2017-01-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det var ett lågt valdeltagande 2016 vilket brukar vara idealt för republikanerna då det oftast är under de omständigheterna som de vinner.

USA var verkligen inte etniskt homogent 1776, majoriteten av de styrande var föredetta engelsmän ja men glöm inte bort holländarna, fransmännen, de med afrikanskt ursprung och även irländare och skottar som kom från gamla kolonier från respektive land eller som importerades till kolonierna innan frigörelsen.

Mexiko vart nog mer etniskt homogent under sin frigörelse än vad USA var från början speciellt om man räknar in alla som aktivt flyttade till USA under hungersnöden i Europa när svenskar, norrmän, irländare, osv utvandrade i enorma mängder i ett hopp om ett bättre liv.

Joda.
Men
Nu gör jag ingen större skillnad mellan UK, Frankrike, Holländare även om det naturligtvis finns i detalj. I det stora hela sätter jag dom som VITA.
2017-01-08, 16:16
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Nej, men den blir dyr för Mexiko som kommer betala den. Om du inte vet hur Trump ska tvinga Mexiko att betala, tag reda på det innan du skriver ett idiotiskt svar baserat på din okunskap.

Muren kommer kosta runt 10 miljarder dollar. Det är en droppe i havet med tanke på USAs gigantiska ekonomi. Muren har för övrigt redan börjat byggas. Det var Obama som startade bygget.
2017-01-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Muren i sig självt ca 20 billions. USAs årliga handelsunderskott med Mexico ca 58 billions 2016.
2017-01-08, 16:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Joda.
Men
Nu gör jag ingen större skillnad mellan UK, Frankrike, Holländare även om det naturligtvis finns i detalj. I det stora hela sätter jag dom som VITA.

Det finns etniska skillnader inom UK också, Kelter är inte engelsmän och även iranier och turkar kan till viss nivå klassas som vita allt beror på hur hårt man vill dra gränsen då vissa italienare och spanjorer är betydligt mer mörkhyade än vissa iranier osv.

Vit är nämligen inte samma sak som etnisk samhörighet fråga bara polackerna vad de tycker om ryssar.
2017-01-08, 16:21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Muren i sig självt ca 20 billions. USAs årliga handelsunderskott med Mexico ca 58 billions 2016.

Glöm inte bort att republikanerna nu även ska rösta igenom en lag som höjer skuldtaket så ytterligare 20 miljarder dollar är nog inga problem.
2017-01-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf
4,7%

96% av jobben var deltidsjobb eller tillfälliga jobb.

Even as home values climb back from the dramatic fall that helped set off the Great Recession, homeownership in the United States stands at its lowest level in at least 20 years.

Med andra ord skit jobb som fast food jobb som inte betalar något.
2017-01-08, 16:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
http://www.svd.se/trump-har-faktiskt-ratt

Trump får stöd i svensk media. Oväntat.

Teorierna om Ryssland inblandning i det amerikanska valet börjar bli alltmer snurriga.

Som sagt, stöd är lite för mycket sagt men visst är påståendena om Rysslands inblandning vaga milt sagt. Den som vill läsa den avklassificerade rapporten kan göra det här:

https://assets.documentcloud.org/documents/3254237/Russia-Hack-Report.pdf

Det är mycket "we assess" men man får inte veta vad de baseras på annat än att "Putin gillar inte Clinton för att han anklagade henne för att vara inblandad i Ukraina 2011" och sådär fortsätter det i rapporten. Man tar även upp irrelevanta saker som Rysslands kända internettroll och försök att påverka opinionen i stort i väst vilket redan är känt och har knappast med att hacka valet i USA att göra.
2017-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det finns etniska skillnader inom UK också, Kelter är inte engelsmän och även iranier och turkar kan till viss nivå klassas som vita allt beror på hur hårt man vill dra gränsen då vissa italienare och spanjorer är betydligt mer mörkhyade än vissa iranier osv.

Vit är nämligen inte samma sak som etnisk samhörighet fråga bara polackerna vad de tycker om ryssar.

Absolut. Men dom vita Amerikanska medborgarna ser sig nog i stort som att dom står tillsammans gällande etnicitet.
2017-01-08, 16:27
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag har ju redan förklarat vad den siffran beror på. Du har också fått länk som bekräftar det. Ändå insisterar du på att arbetslösheten skulle vara 4,7 %. Det är alltså den öppna, registrerade arbetslösheten. Du har runt 95 miljoner personer som saknar arbete i USA.

(Min fetning)

Så enligt dina uträkningar skulle alltså den verkliga arbetslösheten i USA vara ungefär 40% räknat på samtliga amerikaner över 14 års ålder (dvs cirka 260 miljoner, inklusive cirka 45 miljoner Amerikaner ålder 65 +)?

Hur kom du fram till den siffran?
2017-01-08, 16:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
(Min fetning)

Så enligt dina uträkningar skulle alltså den verkliga arbetslösheten i USA vara ungefär 40% räknat på samtliga amerikaner över 14 års ålder (dvs cirka 260 miljoner, inklusive cirka 45 miljoner Amerikaner ålder 65 +)?

Hur kom du fram till den siffran?
Det är den officiella siffran för personer som står utanför arbetskraften. Inte min siffra. Inte min beräkning.

Runt 65% av arbetskraften i USA har ett arbete. 35% saknar arbete. Anledningen till att det inte syns i sysselsättningsstatistiken beror på sättet mätningarna utförs på, där personer som inte aktivt söker jobb räknas bort från arbetslöshetsstatistiken.

Gnäller du på källan är jag säker på att du hittar en liberal tidning som skriver samma sak.
http://www.breitbart.com/big-government/2015/01/09/record-92898000-americans-not-in-the-workforce/
Senast redigerad av Japhy 2017-01-08 kl. 16:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in