Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2017-01-08, 15:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Valdeltagandet var väl precis som vanligt i USA så den förstår jag inte alls.

Likheten mellan USA och EU håller jag inte alls med om.

När USA bildades var det en tydlig majoritet etnicitet, ett språk. Det borde man hållit sig till.

Europa består av ganska vitt skilda etniciteter och helt skilda språk. vitt skilda ekonomiska nivåer.
Var det då inte.

Jo, likheten är mycket tydlig, enda skillnaden är tidslängden på deras union och vår.
Dock i princip mycket lik, men vet sedan innan att man är mycket selektiv på såna här områden.
Som Trumpfans brukar var.
Så är inte ett dugg förvånad.

USA är ett invandrar land, finns inget mer och säga.
Och om du har mer och säga, så kanske du ska ta ett ord med Indianerna, som har nog en del att säga i frågan.
2017-01-08, 15:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu lägger du orden i munnen på mig, där du tror jag säger det är exakta siffror.
I såna här stora länder, så får man räkna med att alla siffror inte är exakta eller nära.
Dock ser man en tydlig trend i statistiken, där det gått ifrån massiv invandring till en minus invandring.
Men om tex Trump vill dessa 80% av Mexikos bilindustri tillverkar för USA marknaden ska tillbaka till USA.
Så lär det för det första krävas mer arbetare i USA, då man är bra nära full sysselsättning nu i USA.
Och att de ekonomiska flyktingarna kommer tillbaka till USA igen.

Självfallet kommer en mur ha påverkan på invandringen.
Men ingen mur kommer byggas av det slaget som Trump nämner.
Gränsen är för lång, och är önskan stor nog, så kommer även de avfolkade delarna av gränsen vara potentiella gränsövergångar.
Nej, man är långt ifrån full sysselsättning i USA. Vad det handlar om är att de gjort om systemet som undersöker sysselsättning så att de som inte aktivt söker jobb, men som saknar arbete, inte längre räknas in. De som har gett upp hoppet, eller är yrkeskriminella, räknas alltså inte in.

Behöver USA invandrare är jag säker på att de kan ta in folk legalt. Tror inte du det?

Muren kommer byggas. Den kommer bestå av stängsel med sensorer, drönare och personal. Den kommer först byggas där folk med lätthet tar sig över och sedan kommer luckorna täppas till.

Vad inbillar du dig att Trump sagt? Att han ska bygga en mur som de gjorde på 1300-talet?
Senast redigerad av Japhy 2017-01-08 kl. 15:38.
2017-01-08, 15:45
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Jag har skrivit det tidigare och för ovanlighetens skull menar jag att Donald Trump har helt rätt när han efter mötet med företrädare för den gigantiska amerikanska underrättelse- och säkerhetsapparaten (17 olika organisationer med 900 000 anställda och en budget 2013 på drygt 50 miljarder USD enligt Wikipedia ) konstaterar att utländska datahackare ”had absolutely no effect on the outcome of the election” .

Detta var ett faktum som varit känt länge men det politiska spelet i USA i frågan på sistone har säkert förstärkt intrycket att det var utländsk hjälp som nu gör Trump till president. Det är faktiskt lätt att förstå hans irritation.

De uppgifter som cirkulerat i USA som ”bevis” har ibland varit rent löjeväckande - t ex uppgifter om att man i Kreml jublade över valutfallet.

New York Times tolkar Trump som att denne menar att man inte kan utesluta utländsk påverkan. Det är dålig journalistik.

http://www.svd.se/trump-har-faktiskt-ratt

Trump får stöd i svensk media. Oväntat.

Teorierna om Ryssland inblandning i det amerikanska valet börjar bli alltmer snurriga.
2017-01-08, 15:59
Medlem
Citat:
Nu lägger du orden i munnen på mig, där du tror jag säger det är exakta siffror.
I såna här stora länder, så får man räkna med att alla siffror inte är exakta eller nära.
Dock ser man en tydlig trend i statistiken, där det gått ifrån massiv invandring till en minus invandring.
Men om tex Trump vill dessa 80% av Mexikos bilindustri tillverkar för USA marknaden ska tillbaka till USA.
Så lär det för det första krävas mer arbetare i USA, då man är bra nära full sysselsättning nu i USA.
Och att de ekonomiska flyktingarna kommer tillbaka till USA igen.

Självfallet kommer en mur ha påverkan på invandringen.
Men ingen mur kommer byggas av det slaget som Trump nämner.
Gränsen är för lång, och är önskan stor nog, så kommer även de avfolkade delarna av gränsen vara potentiella gränsövergångar.

Landet där deltagandet i arbetsstyrkan är det lägsta på 50 år. Tror det var 63% av befolkningen i arbetsför ålder som arbetar. 1 av 5 hushåll har inte en enda hushållsmedlem inne i arbetsmarknaden.

Inte så konstigt den Amerikanska arbetaren har sämre betalning idag än för 18 år sen.

Edit: http://www.tradingeconomics.com/united-states/labor-force-participation-rate

62,8% kan man säga 2016 snitt var.
Senast redigerad av Jagarbara 2017-01-08 kl. 16:07.
2017-01-08, 16:03
Medlem
Snapcounts avatar
15:32 – «Kan treffe tiltak» mot Russland Donald Trumps påtroppende stabssjef, Reince Priebus, sier at USA «kan treffe tiltak» som et svar på Russlands påståtte hacking under den amerikanske presidentvalgkampen. Priebus kom med uttalelsene i et intervju med Fox News.

15:26 – Trump aksepterer hackingrapport Donald Trump tar til etteretning amerikansk etteretnings rapport om at Russland prøvde å påvirke presidentvalget ved hjelp av hacking. Det sier Trumps påtroppende stabssjef Reince Priebus i et intervju med Fox News.

https://www.nrk.no/nyheter/trump-tar-over-som-president-1.13222460

Det brukar ta en stund innan NRK sätter upp (ngn timme) vad som blitt sagt. Hur som.., har ej funnit klippet på youtube eller FOX.

Fick någon annan med sig vad Priebus egentligen sade ?
(lite hälsosam skepticism gentemot NRK)
2017-01-08, 16:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Nej, man är långt ifrån full sysselsättning i USA. Vad det handlar om är att de gjort om systemet som undersöker sysselsättning så att de som inte aktivt söker jobb, men som saknar arbete, inte längre räknas in. De som har gett upp hoppet, eller är yrkeskriminella, räknas alltså inte in.

Behöver USA invandrare är jag säker på att de kan ta in folk legalt. Tror inte du det?

Muren kommer byggas. Den kommer bestå av stängsel med sensorer, drönare och personal. Den kommer först byggas där folk med lätthet tar sig över och sedan kommer luckorna täppas till.
Vad inbillar du dig att Trump sagt? Att han ska bygga en mur som de gjorde på 1300-talet?
Du vet väl vad man menar med full sysselsättning?
Känns bara konstigt att diskutera nått som du antagligen redan vet, och sen kommer använda om det råkar vara en liknande arbetslöshet.

Jag gav bra en scenario om vad som kan tänkas hända i ett hemtagande av dessa bilar.
Men givetvis är det väl bäst och börja att "legalisera" de som är där olagligt nu.
Om inte detta räcker så får man rikta blickarna på annat ställe.

Muren är en fantasi.

En sak är säker, Trump har inte en susning i hur man bygger en mur, så det är säkert en mur ala 1300-talet där
2017-01-08, 16:04
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
http://www.svd.se/trump-har-faktiskt-ratt

Trump får stöd i svensk media. Oväntat.

Teorierna om Ryssland inblandning i det amerikanska valet börjar bli alltmer snurriga.
Nu kanske du är lite överdrivet generös när du skriver att han "får stöd". Det konstateras att han har rätt i att han inte vann valet med utländsk hjälp.

Så stöd och stöd. Ett medhåll som inte har någonting med hans politik att göra. För den får han inget stöd för annat än av alternativ, högerextrem media.
2017-01-08, 16:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Landet där deltagandet i arbetsstyrkan är det lägsta på 50 år. Tror det var 63% av befolkningen i arbetsför ålder som arbetar. 1 av 5 hushåll har inte en enda hushållsmedlem inne i arbetsmarknaden.

Inte så konstigt den Amerikanska arbetaren har sämre betalning idag än för 18 år sen.
https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf
4,7%
2017-01-08, 16:08
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Nu kanske du är lite överdrivet generös när du skriver att han "får stöd". Det konstateras att han har rätt i att han inte vann valet med utländsk hjälp.

Så stöd och stöd. Ett medhåll som inte har någonting med hans politik att göra. För den får han inget stöd för annat än av alternativ, högerextrem media.

Ok, point taken. Det jag såklart menade var att någon tog parti mot allt foliehattande som nu snurrar omkring i svensk media kring det amerikanska valet. Att någon erkänner att Trump har rätt i sak är så nära man kan komma när det gäller stöd i svensk media för Trump.
2017-01-08, 16:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Du vet väl vad man menar med full sysselsättning?
Känns bara konstigt att diskutera nått som du antagligen redan vet, och sen kommer använda om det råkar vara en liknande arbetslöshet.

Jag gav bra en scenario om vad som kan tänkas hända i ett hemtagande av dessa bilar.
Men givetvis är det väl bäst och börja att "legalisera" de som är där olagligt nu.
Om inte detta räcker så får man rikta blickarna på annat ställe.

Muren är en fantasi.

En sak är säker, Trump har inte en susning i hur man bygger en mur, så det är säkert en mur ala 1300-talet där
Ja, jag vet vad man menar med full sysselsättning. Men det förändrar inte att arbetslöshetssiffrorna är friserade. Detta står att läsa i mängder av tidningar och olika rapporter - det är inget jag hittar på. Om du, mot förmodan, är intresserad av att lära dig nåt nytt, är jag säker på att du kan googla lika bra som jag.

Muren är alltså en fantasi för att du inte klarar av att inse hur man skulle bygga den? För övrigt är den diskussionen helt ointressnt, med tanke på att muren redan har börjat byggas.
2017-01-08, 16:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Valdeltagandet var väl precis som vanligt i USA så den förstår jag inte alls.

Likheten mellan USA och EU håller jag inte alls med om.

När USA bildades var det en tydlig majoritet etnicitet, ett språk. Det borde man hållit sig till.

Europa består av ganska vitt skilda etniciteter och helt skilda språk. vitt skilda ekonomiska nivåer.

Det var ett lågt valdeltagande 2016 vilket brukar vara idealt för republikanerna då det oftast är under de omständigheterna som de vinner.

USA var verkligen inte etniskt homogent 1776, majoriteten av de styrande var föredetta engelsmän ja men glöm inte bort holländarna, fransmännen, de med afrikanskt ursprung och även irländare och skottar som kom från gamla kolonier från respektive land eller som importerades till kolonierna innan frigörelsen.

Mexiko vart nog mer etniskt homogent under sin frigörelse än vad USA var från början speciellt om man räknar in alla som aktivt flyttade till USA under hungersnöden i Europa när svenskar, norrmän, irländare, osv utvandrade i enorma mängder i ett hopp om ett bättre liv.
2017-01-08, 16:12
Medlem
Citat:
https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf
4,7%
Vilken troll statistik. Eller statistiken i sig är ju rätt. Bara att sättet den beräknas på är rena skämtet.

http://www.tradingeconomics.com/united-states/labor-force-participation-rate

62,8% deltagande på arbetsmarknaden. Lägsta på ~50 år.

Finns oändligt gott om arbetskraft i USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in