Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-08, 15:09
Medlem
Jagar fågel i Kanada, mest det vi kallar för "Grouse".
Ruffed Grouse och Spruce Grouse är det jag skjuter mest.

Vad är den svenska benämningen?
Det är ju skogshöns eller "chickens" som vi säger här.

Orre? Ripa? Inte riktigt förstått vad man kallar Grouse för i gamla Sverige!
Senast redigerad av Rasquit 2017-01-08 kl. 15:11.
Citera
2017-01-08, 15:34
Bannlyst
Vad är.. *trumvirvel* ripa.
Citera
2017-01-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vad är.. *trumvirvel* ripa.

Haha...tack😄
Citera
2017-01-08, 16:14
Medlem
Ördögs avatar
Jag skulle tro att alla jordens fågelarter numera har ett officiellt svenskt namn. Ruffed grouse heter kragjärpe, spruce grouse heter granjärpe.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Granj%C3%A4rpe
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kragj%C3%A4rpe

Grouse är ett samlingsnamn på en mängd hönsfågelarter i Amerika och Europa, ungeför som vårt "skogsfågel". Då britter talar om grouse shooting på Skottlands hedar avser de moripa, eller red grouse, som är en underart av vår välbekanta nordiska dalripa, eller willow grouse. Orren och järpen, som inte finns på de brittiska öarna, kallas på engelska för black grouse eller blackgame eller blackcock, respektive hazel grouse eller hazelhen.
För att göra det extra virrigt så kallas vår andra nordiska ripa, fjällripan, för ptarmigan.

http://www.leksandsfagelklubb.se/art...amn/namn3.html
Senast redigerad av Ördög 2017-01-08 kl. 16:26.
Citera
2017-01-08, 16:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag skulle tro att alla jordens fågelarter numera har ett officiellt svenskt namn. Ruffed grouse heter kragjärpe, spruce grouse heter granjärpe.
Grouse är ett samlingsnamn på en mängd hönsfågelarter i Amerika och Europa. Då britter talar om grouse shooting på Skottlands hedar avser de moripa, eller red grouse, som är en underart av vår välbekanta nordiska dalripa, eller willow grouse.
Se där ja. Jag har alltid trott att grouse är tjäder på svenska.
Citera
2017-01-08, 16:25
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Håll i dig nu, för tjäder heter på engelska något som obegripligt som capercaillie (jag har aldrig lärt mig hur det uttalas). Men enligt Wikin kan den också kallas heather cock eller wood grouse.
Citera
2017-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Grouse är ett samlingsnamn på en mängd hönsfågelarter i Amerika och Europa. Då britter talar om grouse shooting på Skottlands hedar avser de moripa, eller red grouse, som är en underart av vår välbekanta nordiska dalripa, eller willow grouse.

Tack! Jo, jag vet att det är ett samlingsnamn (används ofta helt fel här borta dessutom...), men det var just dessa specifika definitioner du nämnde som jag var ute efter, stort tack.

Jo, vart lite förvirrad speciellt över vad engelsmännen jagar egentligen på sina shoots.
Träffade en Britt i jobbet som blev helt förfärad när jag berättade att jag ofta skjuter Grouse som går på marken.

Enligt honom en dödssynd i England och även olagligt, vet ej om det stämmer😄
Citera
2017-01-08, 16:27
Medlem
Citat:
Håll i dig nu, för tjäder heter på engelska något som obegripligt som capercaillie (jag har aldrig lärt mig hur det uttalas). Men enligt Wikin kan den också kallas heather cock eller wood grouse.

Helt riktigt!
Folk säger slarvigt Grouse även om tjäder vilket leder till förvirring...
Citera
2017-01-08, 16:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Mjo, jag tog mig tiden att googla nu när mina "kunskaper" hade kommit på skam. Nu vet jag att det är Wood grouse som är tjäder snarare än att alla grouse:ar tillhör tjäderfamiljen.
Citera
2017-01-08, 17:07
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Tjäder (eller motsvarande) finns väl dock inte i USA. Vill minnas att deras skogshöns inskränker sig till järpe och orre. Med betoning på olika järpvarianter.

Tror även att 'ptarmigan' är ett utpräglad amerikanskt namn på ripa.

Citat:

Onomatepoetiskt låneord från gaeliska. Betyder 'skogshäst'/'skogstupp' (vilket väl namnet gör på många språk).

Mäktiga fåglar, och oerhört roliga att jaga. Och, goda att äta (även om järpen är godare).
Citera
2017-01-08, 17:20
Medlem
Anledningen till min förvirring är helt enkelt att man är jäkligt slarvig med benämningarna här i nordamerika.

"Chicken" säger man och det innefattar typ alla skogshöns, ibland även typ fasan och kalkon tydligen.

Googlande kragjärpe och det är definitivt det jag skjutit hela hösten!😄
Citera
2017-01-08, 19:15
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Anledningen till min förvirring är helt enkelt att man är jäkligt slarvig med benämningarna här i nordamerika.

"Chicken" säger man och det innefattar typ alla skogshöns, ibland även typ fasan och kalkon tydligen.

Googlande kragjärpe och det är definitivt det jag skjutit hela hösten!😄

Grouse är ett samlingsnamn för skogshöns. På de brittiska öarna avses moripa, men kan även vara andra skogshöns. Tjäder heter oftast Caprecaille, men kallas också för Wood grouse. Orre heter Black Grouse.

Vad exakt man menar i Nordamerika har jag ingen aning om, men på de brittiska öarna menar man skogshöns i allmänhet och Moripa i Synnerhet.
Senast redigerad av ekerilar 2017-01-08 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in