Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Jag är inte primärt intresserad av de rent vetenskapliga mekanismerna för allt detta, även om det såklart är intressant och även om jag såklart förhåller mig förnuftigt till den fakta som presenteras för mig. Det som främst ligger i mitt intresse är hur man genom meditation kan fördjupa sin förståelse för jagfenomenet, direkt i sitt eget medvetande och på så vis leva visare och friare genom att bli fri från lidande. Jag går in i diskussionen ur detta perspektiv.
Vad som står klart för mig är att de flestas självidentifiering inte är särskilt genomtänkt, utan helt enkelt faller tillbaka till en kroppslig referens "där min hud slutar, där slutar jag". Tänkandet är alltså vänt utåt och identifierar objekt i världen och kroppen som att "detta är min kropp". Det perspektiv som jag nu kommer ifrån är alltså utifrån ett intresse att vända den här processen in mot sig själv och att detta objektorienterade sinnelag alltså vänder sig tillbaka mot sig självt och nyfiket och med mod undersöker "Vad är detta jag?", "Var är jag?" "Vem är jag?" etc.
Vi talar alltså inte längre om rumslig orientering bland yttre objekt i världen - de är ju kvar där de är - utan har gått in på en mer subtil nivå av rannsakan av tillvaron, där det upplevande subjektet står i fokus. Genom en sådan process kan man inse se sig själv som den medvetenhet som är grundval för all förnimmelse och är alltså inte längre "fångad" eller "trängd" till en idé eller tanke om vem man själv är. Medvetandet förnimmer sig själv direkt, i frihet från identifikation med tankar om "jag" eller "min" eller "mitt". Men detta påverkar ju inte det du syftar på med självidentifiering, diskussionen jag tar upp vilar i en mer subtil och introspektiv domän.
Jag tror jag förstår vad du menar. Att försöka frigöra sig från jagets fängelse och nå en medvetandenivå där vi kan ignorera smärtor och fysiska behov som är kopplade till jaget är ju en gammal tanke, och flera österländska läror hävdar att det är möjligt.
Jag ser dock på vårt medvetande ur ett neurobiologiskt och evolutionspsykologiskt perspektiv, och då ser jag vissa inbyggda mekanismer och begränsningar som gör att jag frågar mig om vi verkligen
kan frigöra oss från jaget på det sätt som du och många andra eftersträvar.
Helt säkert kan vi
intala oss att vi gör det. Vår förmåga till självsuggestion är stor. Men det är inte riktigt samma sak. Möjligen kan man hävda att det kanske inte spelar så stor roll om målet är att frigöra sig från vissa
behov och man upplever att så faktiskt skett.
Låt mig utveckla hur jag ser på hjärnans funktion så kanske det blir klarare vad jag menar med inbyggda mekanismer och begränsningar.
Hjärnans funktion och utveckling
Den mänskliga hjärnan är en oerhört sofistikerad biologisk superdator vars konstruktion och funktion förfinants under 500 miljoner år av evolution. Till skillnad från en vanlig dator är den dock inte ett tomt RAM-minne där vad som helst kan laddas in utan en specialbyggd processor med ett enormt stort antal förtryckta kretsar. Tänk på hjärnan som en microprocessor stor som en fotbollsplan - eller större - så förstår du vad jag menar.
Dessa kretsar kopplas inte upp slumpmässigt utan i enlighet med ett sofistikerat genetiskt program. Ett nyfött barns hjärna är inte som psykologer en gång naivt trodde en blank tavla. Många miljarder kretsar (synapser) har redan kopplats upp enligt det genetiska programet, och ännu fler kopplas upp när barnets hjärna växer och mognar.
En del kopplingar är beroende av input från omgivningen. Synbarken som processar synintrycken kan t.ex. inte kopplas färdigt i ett barn som föds blint, och den som föds blind men får synen åter senare kan få stora problem på grund av detta. Andra kopplingar sker dock oberoende av känselintryck och ser likadana ut i all människor. Din Hippocampus är kopplad precis som min och fungerar på samma sätt eftersom de både följer samma ritning.
Vad innebär då detta för hjärnans funktion? Förr i tiden hade man ofta en holistisk syn på hjärnan och resonerade som så att finns det bara tillräckligt många neuron och synapser så kommer ordning att skapas ur kaos. Hjärnan skulle så att säga vara självorganiserande. Därav tanken på ett nyfött barn som en blank tavla.
Om det är något som den molekylära genetiken lärt oss så är det dock att biologin inte är holistisk utan reduktionistisk. Biologiska system och mekanismer från molekylär och cellulär nivå och uppåt är uppbyggda av diskreta komponenter som kopplas till varandra enligt genetiska program. Ofta handlar det om enkla on/off-switchar som proteinfosforyleringar eller neuron som avfyrar eller inte avfyrar impuser.
Varför biologiska system är reduktionistiska kan man grubbla över. En möjlig förklaring är att det är den enskilda generna och proteinerna de kodar för som selektionen verkar på. En annan är att reduktionistiska system ofta är robustare och stabilare än holistiska system.
Konsekvensen av detta för hjärnans funktion är att inte bara våra sinnesintryck och det sätt vi processar dem på utan även vårt sätt att
tänka sannolikt till stor del är förprogrammerat, och beroende av hjärnans organisation.
Ett exempel på hjärnans reduktionism
Att hjärnan verkligen fungerar så blev uppenbart med upptäckten av hur vi orienterar oss i rummet, vilket är varför den upptäckten så snabbt belönades med Nobelpriset. Enligt det holistiska synsättet skulle en så pass komplex uppgift som att hålla reda på den närmaste omgivningen och vår egen position i denna vara något inlärt där miljoner neuron samverkar, kanske på ett unikt och svårbegripligt sätt i varje individ.
I stället fann forskarna till sin förvåning att vi alla har en inbyggd liten karta över den närmaste omgivningen som är genetiskt programmerad och fungerar på samma sätt i alla människor (och även i andra däggjur), ett hexagonalt nätverk av neuron som påminner om hexgriden i ett dataspel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Grid_cell
So much for Holism. Det som skulle ha varit otroligt komplext visade sig i själva verket vara väldigt enkelt och reduktionistiskt.
Vad innebär nu detta för vår förmåga att tänka och visualisera rummet? Förmodligen är vi bundna av hur vår hjärna faktiskt fungerar. Det stämmer i så fall väl med det faktum att vi har mycket svårt att föreställa oss fler än tre rumsdimensioner, som alla som studerat fysik eller matematik vet. Vår hjärna är helt enkelt inte konstruerad för det, eftersom det inte behövdes för vår överlevnad på den afrikanska savannen.
Det bästa vi kan göra är att projicera multidimensionella strukturer till de tre dimensioner som vi kan hantera. Genom att göra det på flera olika sätt kan vi i bästa fall få en intuitiv känsla för vilka effekter rotationer och andra rörelser i de högre dimensionerna har. Till och med Einstein jobbade på detta sätt.
Jaget
Åter till jaget. Som jag skrev ovan skulle det förvåna mig om något som är så viktigt för vår överlevnad som vår förmåga till självidentifiering inte är programmerat i våra gener. Men det innebär i så fall att det sätter vissa gränser för
hur vi kan tänka om jaget, precis som den lilla kartan inne i vår hjärna sätter vissa gränser för hur vi kan tänka om rummet.
Jag kan naturligtvis ha fel. Jaget kan vara holistiskt och inte reduktionistiskt. Det vi vet om hjärnans funktion talar dock för att jag har rätt.
Innebär detta att meditation och filosofiska funderingar är meningslösa? Absolut inte. Genom träning kan vi säkert nå en djupare insikt om hur vårt medvetande fungerar och frigöra oss från vissa kroppsliga behov.
Men jag tvivlar på att vi helt kan frigöra oss från den modell av oss själva som förmodligen finns inbyggd i vår hjärna.