Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2017-01-07, 21:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
seeeg321 skrev

Är det inte så att pengar redan lagts undan 2006 med Bush åren får en mur. Där det bara väntar på att någon ska acceptera betalningen vilket demokraterna inte ville då.

Nej, dom fick stoppa murbyggandet då, på grund av brist på pengar.

Men det var ju flera demokrater som stödde projektet:

"CNN’s sources added that notable Democrats including then-Sen. Barack Obama (Ill.), Charles Schumer (N.Y.) and Hillary Clinton (N.Y.) voted in favor of the 2006 border legislation."

http://thehill.com/homenews/administration/312966-trump-gop-crafting-border-wall-plan-report
2017-01-07, 21:45
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
I verkligheten kommer saker och ting troligen inte bli så sexig som många tror; USA och Ryssland har fundamentalt skilda strategiska intressen och dessa kommer man inte bara komma över hur som helst.
Tror du inte Ryssland känns less på att vara vän till Kina, Iran, Kuba, Venezuela och Nordkorea, labila statsskick i olika former, som sina närmsta allierade??
En ny världsordning av fred och frihet är möjlig med Ryssland närma sig Europa (inte EU, utan fria, demokratiska, självständiga nationalstater) samt ett enat USA?? Dock är vi totalt uppdelade som folk i nuläget.
Jag hade deserterat välvilligt om någon belgare eller svensk befälhavare ger order om att stå i skottlinje med ryssen.
En EU-armé och en Brexit som aldrig hände är planen i sikte för Guy Verhofstadt och Juncker.
Senast redigerad av heis 2017-01-07 kl. 21:49.
2017-01-07, 21:54
Medlem
Förstår inte riktig hur den där Trump tänker. Han verkar faktiskt tro att Ryssland skall respektera USA när han blir president. Kanske är han trängd och bara babblar på men hans smekmånad som president lär vara över innan han ens gått över tröskel till vita huset. Han tro inte på det amerikanska valsystemet men han tror på Assange och Putin, eller rättare sagt, han kan inte erkänna sina fel och sin politiska okunskap. Måtte hans tid i vita huset bli kort för hur skall han kunna hantera nederlag i kongressen t.ex. Eller en politisk örfil från Kina eller Ryssland., skall han bomba skiten ur dom också. Nu skall tydligen offentliganställdas löner sänkas så han har redan visat var han har sina sympatier, och inte är det den vanlige väljaren vilket nog alla vid det här laget insett. En minst sagt vedervärdig man den där Trump.
2017-01-07, 21:56
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Tror du inte Ryssland känns less på att vara vän till Kina, Iran, Kuba, Venezuela och Nordkorea, labila statsskick i olika former, som sina närmsta allierade??
En ny världsordning av fred och frihet är möjlig med Ryssland närma sig Europa (inte EU, utan fria, demokratiska, självständiga nationalstater) samt ett enat USA?? Dock är vi totalt uppdelade som folk i nuläget.
Jag hade deserterat välvilligt om någon belgare eller svensk befälhavare ger order om att stå i skottlinje med ryssen.
En EU-armé och en Brexit som aldrig hände är planen i sikte för Guy Verhofstadt och Juncker.

Varför vill du då ha med Ryssland? Ryssland under Putin är BETYDLIGT mindre demokratiskt än EU enligt alla rimliga index, så jag förstår inte varför varken du eller Trump vurmar för just Ryssland om man vill samarbeta med demokratiska stater? Till och med det icke fungerande Venezuela är mer demokratiskt än Ryssland, och det säger inte lite...

Det senare tvivlar jag inte ett ögonblick på.
2017-01-07, 21:57
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Fast nu jämför du två helt olika saker; om Putin offentligt hade sagt "Vi vill att Trump vinner för bla bla bla..." tror jag inte någon som helst hade tyckt det vore en fientlig handling. Här har vi istället Putin låtsas vara neutral medan han har instruerat säkerhetstjänsten att göra allt för att tilta valet i en riktning.

Möjligt att jag jämför två olika saker, det kan jag delvis hålla med om då Ryssland här gått ett steg längre än det jag tar upp, men det du tar upp är INTE vad jag menar. Jag menar istället t.ex. hur SVT, BBC eller tyska ARD dagligen rapporterar "objektivt" (läs: negativt) kring Putin, eller Brexit, eller varför inte självaste Trump. Detta har inget med att göra vad Löfven, Merkel eller Cameron säger offentligt (eller över huvud taget), utan den finare propaganda som kontinuerligt produceras av statlig media genom att hela tiden bara visa en sida av ett mynt, genomgående och systematiskt. Trump, Putin och Farage säger/gör något dåligt => tas upp, säger/gör något bra => tas inte upp. Ofelbart.

Sedan känns ordvalet att "tilta valet" som att tillskriva Ryssland en långt större förmåga än landet har. Du tror ju inte heller att Rysslands agerande avgjorde valet. Det krävs ingen nobelpristagare för att fatta att ryssarna av många olika skäl velat att Trump ska vinna och att de försöker påverka så mycket de kan. Att hacka och läcka demokraternas interna mail är visserligen ett steg för ambitiöst, men hade det varit åt andra hållet vid ett eventuellt val i Ryssland 2018 så hade det bara kallats grävande journalistik. Hos oss. I Ryssland hade det hetat att utländsk underrättelsetjänst försöker sabotera valet.
2017-01-07, 22:03
Medlem
heiss avatar
Citat:
Varför vill du då ha med Ryssland? Ryssland under Putin är BETYDLIGT mindre demokratiskt än EU enligt alla rimliga index, så jag förstår inte varför varken du eller Trump vurmar för just Ryssland om man vill samarbeta med demokratiska stater? Till och med det icke fungerande Venezuela är mer demokratiskt än Ryssland, och det säger inte lite...

Det senare tvivlar jag inte ett ögonblick på.
Hur är det kapabelt när alla gillar Putin och alla i EU hatar sina politiker, jättejätte mycket... ? Och Obama tror han kan vinna en TREDJE värdelös mandatperiod, hur kan vi vara på samma planet. EU... demokratiskt??? Heh, det är anti-demokratiskt! Om sossorna varit skilda från MP hade de haft mycket större stöd, de hade kunnat vara ett stort 40%-parti om de gått tillbaka till sina rötter, men man gör tvärtom.

https://www.youtube.com/watch?v=USgk7iY2k8Y
Sessions kommer bli approved enkelt som det ser ut, se här två exempel på två skilda verkligheter/narrativ som man vill förmedla, pick your side.
Trump struntar i allt och alla andra när hans sunda förnuft och instinkter säger annat, där kommer han inte ge upp i första hand, och samtliga sanktioner mot Ryssland bör omedelbart rivas. Man kan sanktionera skiten ur Ryssland vänner däremot, vilket man bör göra helt och hållet också.
Senast redigerad av heis 2017-01-07 kl. 22:10.
2017-01-07, 22:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Möjligt att jag jämför två olika saker, det kan jag delvis hålla med om då Ryssland här gått ett steg längre än det jag tar upp, men det du tar upp är INTE vad jag menar. Jag menar istället t.ex. hur SVT, BBC eller tyska ARD dagligen rapporterar "objektivt" (läs: negativt) kring Putin, eller Brexit, eller varför inte självaste Trump. Detta har inget med att göra vad Löfven, Merkel eller Cameron säger offentligt (eller över huvud taget), utan den finare propaganda som kontinuerligt produceras av statlig media genom att hela tiden bara visa en sida av ett mynt, genomgående och systematiskt. Trump, Putin och Farage säger/gör något dåligt => tas upp, säger/gör något bra => tas inte upp. Ofelbart.

Detta är anledningen till att RTs propaganda presenteras i den offentliga rapporten medan de verkliga bevisen inte tas upp där. Ja, det är fult med denna typ av propaganda, men jag skulle även här säga att det är en stor skillnad mellan att som RT etablera sig i "fiendeland" för att påverka opinionen där och som nationella statliga TV-stationer propagera mot fientliga ledare i ens eget hemland.

Citat:
Sedan känns ordvalet att "tilta valet" som att tillskriva Ryssland en långt större förmåga än landet har. Du tror ju inte heller att Rysslands agerande avgjorde valet. Det krävs ingen nobelpristagare för att fatta att ryssarna av många olika skäl velat att Trump ska vinna och att de försöker påverka så mycket de kan. Att hacka och läcka demokraternas interna mail är visserligen ett steg för ambitiöst, men hade det varit åt andra hållet vid ett eventuellt val i Ryssland 2018 så hade det bara kallats grävande journalistik. Hos oss. I Ryssland hade det hetat att utländsk underrättelsetjänst försöker sabotera valet.

Återigen, du kan inte påverka ett val i Ryssland på samma sätt då det redan är avgjort på förhand. Din liknelse faller därför, och det är även detta som gör alla jämförelse mellan USA och Ryssland helt meningslösa; i Ryssland skulle en uppstickare som Trump aldrig kunnat vinna valet medan det faktum att Trump verkligen vann i USA trots allt motstånd han mötte visar att landet ÄR en demokrati..
2017-01-07, 22:16
Medlem
Savoys avatar
Citat:
i Ryssland skulle en uppstickare som Trump aldrig kunnat vinna valet medan det faktum att Trump verkligen vann i USA trots allt motstånd han mötte visar att landet ÄR en demokrati..

Det håller jag fullständigt med om. Med tillägget att en Trump inte hade haft en chans i de flesta andra västländer heller. Det här är inget relativiserande ryssförsvar - i Ryssland hade inte ens en *motståndare* vunnit, där hade det inte ens behövt vara en uppstickare.

Men det amerikanska presidentvalet, och i synnerhet hela förkampanjen (som för övrigt förlöjligades av all mainstreammedia i Europa, i synnerhet den statliga), har visat att USA inte bara är den ledande demokratin styrkemässigt, utan även moraliskt. Vi är bättre än Ryssland, men inte lika bra som USA.
2017-01-07, 22:18
Medlem
Hans dagar är nog räknade en tidsfråga innan bevisen dyker!

Efter han svurigt blir det nog buren inom en nära framtid.
2017-01-07, 22:33
Medlem
Sperssons avatar
.
Vad är det egentligen Ryssland har gjort för att TRUMP skulle vinna valet?

Jag har läst något om hackade konton men hur skulle det ge TRUMP fler röster?

Det börjar kännas som en häxjakt.
2017-01-07, 22:42
Medlem
heiss avatar
Citat:
Återigen, du kan inte påverka ett val i Ryssland på samma sätt då det redan är avgjort på förhand. Din liknelse faller därför, och det är även detta som gör alla jämförelse mellan USA och Ryssland helt meningslösa; i Ryssland skulle en uppstickare som Trump aldrig kunnat vinna valet medan det faktum att Trump verkligen vann i USA trots allt motstånd han mötte visar att landet ÄR en demokrati..
Säger vem..., har man också i åtanke att Putin faktiskt är väldigt omtyckt i sitt land?? Av starkt ledarskap, och inte p.g.a billig propaganda från kabelTVn eller tidning från storstaden, eller nobelpris för den delen. RT är reko, och säger man på allvar att de inte är det men att mediekanaler så som CNN, DN, SVT, SVD, BBC o.s.v har varit sanningsfulla, granskar makten istället för oppositionen, och om vad som händer i Syrien...? Eller har man blivit HELT förd bakom ljuset och i 5 år har civila istället väntat och väntat på regeringsstyrkor.

Är det USA och EU som släpper bomber från drönare, och hjältarna på marken är ryska soldater som letar liv bland ruiner, och riskerar sina liv/lem för att göra vad som är rätt! När såklart ingen vill vara i krig i mellanöstern när man inte behöver.
Och sen spottar dessa storstadsfjollor på de, näfyfan vad vilseledande, falsk, ryggradslös och kriminell kropp man är, fullständigt. USA/EU/NATO/FN det senaste decenniet och dess funktion som var tänkt från början, liknar något perverst, och är främsta skälet till varför Trump kände sig tvungen att styra sakerna rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Men det amerikanska presidentvalet, och i synnerhet hela förkampanjen (som för övrigt förlöjligades av all mainstreammedia i Europa, i synnerhet den statliga), har visat att USA inte bara är den ledande demokratin styrkemässigt, utan även moraliskt. Vi är bättre än Ryssland, men inte lika bra som USA.
Demokratiskt och moraliskt bättre än andra...Hmm, helt säker på det? Förkampanjen, menar du primary, och alla sorts alternativ man hade att välja på vänster-sidan?? Nope.
Det måste Obama ha underminerat lika mycket som hans egna parti.
Senast redigerad av heis 2017-01-07 kl. 22:51.
2017-01-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Vad är det egentligen Ryssland har gjort för att TRUMP skulle vinna valet?

Jag har läst något om hackade konton men hur skulle det ge TRUMP fler röster?

Det börjar kännas som en häxjakt.

De har inte gjort något för att Trump ska vinna.

Men de har gjort allt för att Clinton ska förlora.

Trump var bara hennes motståndare kunde lika gärna vara Zlatan. Media försöker bara få det att se ut som att de ville att Trump skulle vinna och inte att Clinton skulle förlora.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in