Citat:
Men däri ligger också problemet med detta; den amerikanska inrikespolitiken har blivit så infekterad att det påverkar hur man ser på angrepp av främmande makt. Ett angrepp av Ryssland på demokraterna ses som positivt av republikanerna, och jag är säker på att det motsatta också gäller.
Fast detta gäller nog generellt, inte bara USA, tror jag i alla fall. Så länge inte själva rösträkningen har manipulerats, vilket skulle vara inblandning på en helt annan och betydligt farligare nivå. Avancerad propaganda blir ett allt naturligare inslag i utrikespolitik och för att ta ett näraliggande exempel har väl Brexit-förespråkare (eller valfria "populister" i alla EU-länder) smutskastats i så gott som varje statlig TV-kanals "objektiva" nyhetsrapportering i EU? Och på samma sätt har förespråkarna säkert fått någon form av stöd från Ryssland, om så "bara" propaganda.
För att konkretisera ännu mer: Ponera att Navalny ställer upp mot Putin 2018, han kommer förmodligen kunna räkna med stöd från västländer i alla möjliga former, i synnerhet propaganda och smutskastning av motståndaren.
Trump & co tackar och tar emot, men jag ser inte det som tecken på att debatten i USA är särskilt infekterad, inte mer än vanligt. För att ta upp ett annat intressant perspektiv, så FINNS också betydligt starkare beröringspunkter på alla möjliga plan mellan GOP (INTE bara Trump som person) och Kreml jämfört med mellan demokraterna och Kreml, i allt från synen på fossila bränslen till socialkonservatism/religion och "politisk korrekthet". Den genomsnittlige republikanske väljaren i USA är möjligen mot Putin/Ryssland på ett ytligt plan, men delar betydligt fler värderingar med Putin än vad t.ex. en genomsnittlig "storstadsdemokrat" gör. Jag tror inte Trump håller på med någon revolution inom GOP, utan påminner bara om partiets gräsrötters åsikter. Liberaliseringen i hela västerlandet har gått så snabbt de senaste 20-30 åren att många konservativa väljare inte känner igen sig längre. Jag tror detta är grundskälet till att detta kommer rinna ut i sanden, vilket jag tror att det gör. Jag sätter en dollar på att de flesta av Trumps väljare anser att självaste CIA just nu driver politisk anti-Trump-propaganda för att institutionen "liberaliserats sönder".
Det verkar som om dom kan börja i april: