Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2017-01-07, 20:42
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men däri ligger också problemet med detta; den amerikanska inrikespolitiken har blivit så infekterad att det påverkar hur man ser på angrepp av främmande makt. Ett angrepp av Ryssland på demokraterna ses som positivt av republikanerna, och jag är säker på att det motsatta också gäller.

Fast detta gäller nog generellt, inte bara USA, tror jag i alla fall. Så länge inte själva rösträkningen har manipulerats, vilket skulle vara inblandning på en helt annan och betydligt farligare nivå. Avancerad propaganda blir ett allt naturligare inslag i utrikespolitik och för att ta ett näraliggande exempel har väl Brexit-förespråkare (eller valfria "populister" i alla EU-länder) smutskastats i så gott som varje statlig TV-kanals "objektiva" nyhetsrapportering i EU? Och på samma sätt har förespråkarna säkert fått någon form av stöd från Ryssland, om så "bara" propaganda.

För att konkretisera ännu mer: Ponera att Navalny ställer upp mot Putin 2018, han kommer förmodligen kunna räkna med stöd från västländer i alla möjliga former, i synnerhet propaganda och smutskastning av motståndaren.

Trump & co tackar och tar emot, men jag ser inte det som tecken på att debatten i USA är särskilt infekterad, inte mer än vanligt. För att ta upp ett annat intressant perspektiv, så FINNS också betydligt starkare beröringspunkter på alla möjliga plan mellan GOP (INTE bara Trump som person) och Kreml jämfört med mellan demokraterna och Kreml, i allt från synen på fossila bränslen till socialkonservatism/religion och "politisk korrekthet". Den genomsnittlige republikanske väljaren i USA är möjligen mot Putin/Ryssland på ett ytligt plan, men delar betydligt fler värderingar med Putin än vad t.ex. en genomsnittlig "storstadsdemokrat" gör. Jag tror inte Trump håller på med någon revolution inom GOP, utan påminner bara om partiets gräsrötters åsikter. Liberaliseringen i hela västerlandet har gått så snabbt de senaste 20-30 åren att många konservativa väljare inte känner igen sig längre. Jag tror detta är grundskälet till att detta kommer rinna ut i sanden, vilket jag tror att det gör. Jag sätter en dollar på att de flesta av Trumps väljare anser att självaste CIA just nu driver politisk anti-Trump-propaganda för att institutionen "liberaliserats sönder".
2017-01-07, 20:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
SvartChili skrev

Så. Nu ska då Trump försöka bygga den där muren får jag anta. Hur ska han lyckas med det?
Det blir dyrt. Han kan knappast tvinga Mexiko att betala.

Försöka? Det verkar som om dom kan börja i april:

"CNN reported Thursday that Republican leaders hope to fund the wall project through the appropriations process as early as April, citing House GOP officials."

http://thehill.com/homenews/administration/312966-trump-gop-crafting-border-wall-plan-report

Inledningsvis kommer i det i alla fall att bekostas med skattemedel, sedan får vi se vad som händer:

"New York Rep. Chris Collins said Friday that American taxpayers would front the cost for the wall but that he was confident Trump could negotiate getting the money back from Mexico.

"When you understand that Mexico's economy is dependent upon US consumers, Donald Trump has all the cards he needs to play," Collins, congressional liaison for the Trump transition team, told CNN's Alisyn Camerota on "New Day." "On the trade negotiation side, I don't think it's that difficult for Donald Trump to convince Mexico that it's in their best interest to reimburse us for building the wall.""

http://edition.cnn.com/2017/01/05/politics/border-wall-house-republicans-donald-trump-taxpayers/index.html?adkey=bn
2017-01-07, 20:49
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Nazister hyllar Trump. Förvånad?
www.youtube.com/watch?v=1o6-bi3jlxk
Inte alls, nazister är betalda vänster-troll.
Jag skrev en arg tråd strax före på national-sosse delforumet, alt-right som ord var för brett och blev missförstått, men tappade 99% av sitt värde ungefär då detta blivit uppenbart och +1 vinst till Trump, eftersom massmedierna då anklagar Trump och Steve Bannon för "white nationalism" och anti-semitism trams. Mer vind i segel mot etablissemanget och slutet gott allting gott.
Hail Victory! Hail Trump!! Och hail till Nettan Benjamin och nationalstaten Israel, victory is ours!
2017-01-07, 20:52
Medlem
SecundusSilents avatar
Mitt tips är att Hennesey är inne på vad som blir nästa spår för att undergäva legitimiteten av Trumps presidentskap. ”Etablissemanget” kommer att söka ryska agenter i Trumps närhet och den som söker, ska finna..?

Susan Hennessey, former NSA official i Daily Beast:
"Nevertheless, Friday’s report leaves “big looming unanswered questions, including the ones no one really wants to ask,” according to Hennessey, the former NSA official. “The big one is whether there is any evidence of a U.S. Person—whether connected or unconnected with Trump campaign—who had knowledge of or participated in the operation.

“I say it’s the big one because it is the only thing that could be actually game changing. Currently there is no public evidence of collusion with Trump or his staff, but considering the President-Elect’s own statements, it’s certainly on people’s minds. The U.S. government should affirmatively put it to rest by either saying there is no evidence of any misconduct or by acknowledging an ongoing investigation,” she added."
http://www.thedailybeast.com/articles/2017/01/06/u-s-spy-report-blames-putin-for-hacks-but-doesn-t-back-it-up.html
2017-01-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Försöka? Det verkar som om dom kan börja i april:

"CNN reported Thursday that Republican leaders hope to fund the wall project through the appropriations process as early as April, citing House GOP officials."

http://thehill.com/homenews/administration/312966-trump-gop-crafting-border-wall-plan-report

Inledningsvis kommer i det i alla fall att bekostas med skattemedel, sedan får vi se vad som händer:

"New York Rep. Chris Collins said Friday that American taxpayers would front the cost for the wall but that he was confident Trump could negotiate getting the money back from Mexico.

"When you understand that Mexico's economy is dependent upon US consumers, Donald Trump has all the cards he needs to play," Collins, congressional liaison for the Trump transition team, told CNN's Alisyn Camerota on "New Day." "On the trade negotiation side, I don't think it's that difficult for Donald Trump to convince Mexico that it's in their best interest to reimburse us for building the wall.""

http://edition.cnn.com/2017/01/05/politics/border-wall-house-republicans-donald-trump-taxpayers/index.html?adkey=bn

Är det inte så att pengar redan lagts undan 2006 med Bush åren får en mur. Där det bara väntar på att någon ska acceptera betalningen vilket demokraterna inte ville då.

Jag tycker att Trumps ska köra en hybrid en cement mur där det är level mark och stängsel där det börjar bli berg.

hahah Trumps ärkefiende Jorge Ramos på Univision håller på att skita ner sig när muren börjar närma sig.

https://www.youtube.com/watch?v=WeMHO11xltM

Senast redigerad av seeeg321 2017-01-07 kl. 20:59.
2017-01-07, 21:08
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Är det inte så att pengar redan lagts undan 2006 med Bush åren får en mur. Där det bara väntar på att någon ska acceptera betalningen vilket demokraterna inte ville då.

Jag tycker att Trumps ska köra en hybrid en cement mur där det är level mark och stängsel där det börjar bli berg.

hahah Trumps ärkefiende Jorge Ramos på Univision håller på att skita ner sig när muren börjar närma sig.

https://www.youtube.com/watch?v=WeMHO11xltM

De skulle ju kanske annars kunna ta lite ur U.S. Customs and Border Protections budget (13,5 miljarder dollar/år). Det kan man nog bygga några km mur för.

Edit: Man kanske faktiskt kan låta tullgubbarna delta i själva byggandet. De skulle nog må bra av lite fysiskt arbete.
Senast redigerad av Schering 2017-01-07 kl. 21:10.
2017-01-07, 21:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Snapcount skrev

Han måste ju ha någon tanke eller plan i bakhuvudet med Ryssland. Detta är ju ett seriöst, offentligt uppvaktande utav Putin. Som jag ser på det så tror inte Trump på hackingen eller att han bagatelliserar den.

Alla verkar ju ha fått Ryssland på hjärnan, men man kan ju titta lite på vad till exempel Rex Tillerson sa tidigare i veckan:

"By the way, Rex Tillerson is reportedly assuring senators on the Hill this week that he’ll be tough on Russia. As one Senate staffer put it, paraphrasing, his message was “Look, I understand Putin and Russia is a playground bully and they only respect strength and you need to come from a position of strength to them or you are going to have a lot of problems.”"

http://hotair.com/archives/2017/01/05/leak-u-s-intelligence-intercepted-communications-among-russian-senior-officials-congratulating-each- other-on-trumps-win/

Idag plockade också Donald Trump Sen. Dan Coats (R-Ind.) att bli "The director of national intelligence".

"In 2014, Coats was banned from Russia in retaliation for his support for a series of sanctions levied against Moscow after it annexed the Crimea region of Ukraine. "

http://thehill.com/homenews/administration/313163-trump-nominates-coats-for-national-intelligence-director
2017-01-07, 21:14
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Trump & co tackar och tar emot, men jag ser inte det som tecken på att debatten i USA är särskilt infekterad, inte mer än vanligt. För att ta upp ett annat intressant perspektiv, så FINNS också betydligt starkare beröringspunkter på alla möjliga plan mellan GOP (INTE bara Trump som person) och Kreml jämfört med mellan demokraterna och Kreml, i allt från synen på fossila bränslen till socialkonservatism/religion och "politisk korrekthet".
Den genomsnittlige republikanske väljaren i USA är möjligen mot Putin/Ryssland på ett ytligt plan, men delar betydligt fler värderingar med Putin än vad t.ex. en genomsnittlig "storstadsdemokrat" gör. Jag tror inte Trump håller på med någon revolution inom GOP, utan påminner bara om partiets gräsrötters åsikter. Liberaliseringen i hela västerlandet har gått så snabbt de senaste 20-30 åren att många konservativa väljare inte känner igen sig längre. Jag tror detta är grundskälet till att detta kommer rinna ut i sanden, vilket jag tror att det gör. Jag sätter en dollar på att de flesta av Trumps väljare anser att självaste CIA just nu driver politisk anti-Trump-propaganda för att institutionen "liberaliserats sönder".
En objektiv kommentar full med sanningar inuti.
Kulturrevolutionen från Woodstock -69, tog effektivt slut efter nyår 2016.
Man ersatte fördomar med en annan, och man har således aldrig tagit ett steg framåt. And we ain't gonna take it.... nope, we ain't gonna take it nomore im tellin' you.
Citat:
påminner bara om partiets gräsrötters åsikter.
And that's the memo!
Senast redigerad av heis 2017-01-07 kl. 21:17.
2017-01-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321

Nationen som satte en människa på månen 1969 vet naturligtvis hur man kontruerar en mur/stängsel-lösning som håller tätt. Det har aldrig varit problemet. Problemet har varit att den politiska viljan saknats..

Demokraterna har varit lyckliga över nytt friskt valboskap kombinerat med den där vanliga vänstermentaliteten där det alltid är synd om människor från tredje världen. Republikanska eliten å sin sida har accepterat porösa gränser för det ger deras rika vänner en evig och aldrig sinande tillgång på arbetskraft för halva priset..

Eländet har pågått under så många decennier att det i framförallt sydvästra USA är en närmast löjeväckande tanke att behöva betala skatt och sociala avgifter för barnflickan, trädgårdsfolket etc etc. Om någon skulle råka dö på jobbet så är inte tanken långt borta att bara dumpa stackarn i någon skogsdunge och dra..
Senast redigerad av teameffort 2017-01-07 kl. 21:21.
2017-01-07, 21:19
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fast detta gäller nog generellt, inte bara USA, tror jag i alla fall. Så länge inte själva rösträkningen har manipulerats, vilket skulle vara inblandning på en helt annan och betydligt farligare nivå. Avancerad propaganda blir ett allt naturligare inslag i utrikespolitik och för att ta ett näraliggande exempel har väl Brexit-förespråkare (eller valfria "populister" i alla EU-länder) smutskastats i så gott som varje statlig TV-kanals "objektiva" nyhetsrapportering i EU? Och på samma sätt har förespråkarna säkert fått någon form av stöd från Ryssland, om så "bara" propaganda.

För att konkretisera ännu mer: Ponera att Navalny ställer upp mot Putin 2018, han kommer förmodligen kunna räkna med stöd från västländer i alla möjliga former, i synnerhet propaganda och smutskastning av motståndaren.

Fast nu jämför du två helt olika saker; om Putin offentligt hade sagt "Vi vill att Trump vinner för bla bla bla..." tror jag inte någon som helst hade tyckt det vore en fientlig handling. Här har vi istället Putin låtsas vara neutral medan han har instruerat säkerhetstjänsten att göra allt för att tilta valet i en riktning.

Däremot, om USA eller EU eller vem som helst blivit tagna med agenter som medvetet försökt påverka valet under Brexit genom underrättelsekampanjer så kan du vara säker på att det blivit annat ljud i skällan, precis som det kommer bli om inte det allt för orimliga inträffar att Putin och Trump hinner komma ihop sig på fyra år och Ryssland genomför motsvarande kampanj MOT Trump nästa gång.

Ryska "val" är omöjliga att effektivt påverka med liknande metoder då de är avgjorda i förhand.

Citat:
Jag sätter en dollar på att de flesta av Trumps väljare anser att självaste CIA just nu driver politisk anti-Trump-propaganda för att institutionen "liberaliserats sönder".

Jo det är exakt det som är så skrämmande; man förstår inte vad som hänt och man gör partipolitik av det hela. ÄVEN om GOP och Putin ligger närmare varandra är inte detta något man kan acceptera som stormakt; att visa att man kommer undan med att angripa USA kommer göra världen mer osäker framgent.
2017-01-07, 21:24
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast nu jämför du två helt olika saker; om Putin offentligt hade sagt "Vi vill att Trump vinner för bla bla bla..." tror jag inte någon som helst hade tyckt det vore en fientlig handling. Här har vi istället Putin låtsas vara neutral medan han har instruerat säkerhetstjänsten att göra allt för att tilta valet i en riktning.
.
Nejnej inte Putin, men Obama och väst-världens politiker säger däremot så, traditionella värderingar har bedrivits häxjakt emot och man har nästintill utrotat de från det politiska rummet.
Detta har 100% koppling med Putins "foreign agency law" 2012, och efterföljande ngo-bill år 2014, som jag har länkat till flertal ggr.
Putin ÄR neutral faktiskt, för han har de gamla rätta odödliga 50-tals principer om utrikespolitik (sköt dig själv) och tolkning av mänskliga rättigheter (rätt att leva i frihet och inte FNs propaganda av transkontinental asylmottagning, pådyvlad homolobbyism e.t.c), faktiskt samtliga institutioner vi har i dag har förvandlats till oigenkännlighet.
Senast redigerad av heis 2017-01-07 kl. 21:31.
2017-01-07, 21:28
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Alla verkar ju ha fått Ryssland på hjärnan, men man kan ju titta lite på vad till exempel Rex Tillerson sa tidigare i veckan:

Han har ju helt rätt, och det är här Obama fallerat totalt. Obama har visat sig vek, och det har gett Putin råg i ryggen att göra allt vad han gjort på senaste tiden.

Däremot är det ju så att "Ryssland på hjärnan" är exakt vad som hänt; demokraterna kan inte sluta anklaga Trump för att vara en Putinmarionett och Trump kan inte sluta prata väl om Putin för det skulle ge demokraterna rätt.

I verkligheten kommer saker och ting troligen inte bli så sexig som många tror; USA och Ryssland har fundamentalt skilda strategiska intressen och dessa kommer man inte bara komma över hur som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in