2017-01-07, 20:34
Medlem
så jesus är gud OCH guds son?
Citera
2017-01-07, 20:41
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Anden, själen och den fysiska kroppen/köttet.

KJB; 1 Thessalonikerna 5:23;
And the very God of peace sanctify you wholly; and I pray God your whole spirit and soul and body be preserved blameless unto the coming of our Lord Jesus Christ.

Hebréerna 4:12;
For the word of God is quick, and powerful, and sharper than any two edged sword, piercing even to the dividing asunder of soul and spirit, and of the joints and marrow (body), and is a discerner of the thoughts and intents of the heart.

Så människan är inte bara fysisk, bestående endast av kött.

Den fysiska kroppen/köttet som är den tredje delen som du beskriver det, tycker du det är en rättvis beskrivning att kalla den "egot"? Dvs, Anden, själen och Egot?
Citera
2017-01-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
så jesus är gud OCH guds son?

Ja enligt treenighetsläran.

Men något tal om en treenighet existerar inte i bibeln. Man har tolkat/förvrängt vissa få skriftställen till att det ska låta som en treenighet.

Det är uppenbart att Jesus inte är Gud:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till."(1 Kor 8:5-6 Bibel2000)
Citera
2017-01-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Men något tal om en treenighet existerar inte i bibeln. Man har tolkat/förvrängt vissa få skriftställen till att det ska låta som en treenighet.

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till."(1 Kor 8:5-6 Bibel2000)
så jesus är en profet
Citera
2017-01-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
så jesus är en profet

Ja, men han var också Guds förstfödda son, alltså den första skapelsen han gjorde:

"Han (Jesus) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, "(Kol 1:15 Bibel2000)

Sedan skapade Gud resten av sönerna i himlen, bland annat Satan, som i början inte var en motståndare utan var även han son till Gud.
Citera
2017-01-07, 20:54
Medlem
"Han (Jesus) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, "(Kol 1:15 Bibel2000)

Man kan fundera, om nu Jesus är till Guds avbild, hur kan han då vara en del av en treenighet? Då blir Jesus en del av en treenighet som själv är en avbild av en treenighet, alltså blir det en sexenighet?
Citera
2017-01-07, 21:09
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Något tal om någon styrande krets existerar inte heller i Bibeln, inte heller ordet organisation. Så du framställer dig själv som en hycklare.

Det finns bara en -sann- Gud och många falska gudar. I Vakttornsutgåvan Kingdom Interlinear Translation, direkt översatt från grekiska till engelska står det i Johannes 1:1; In beginning was the Word, and the Word was toward the God, and God was the Word.

Problemet löst, Ordet/Jesus är Gud.
Som du själv skriver, Jesus har skapat allting (och utan honom blev ingenting alls till) så han kan omöjligt ha skapat sig själv. Jesaja skriver även att Gud skapade allting själv, utan någon som var med honom. Ensam spände han ut himlarna och jorden.

Vad är lättare att greppa? Att Gud består av tre individer eller att Jesus först var ärkeängeln Mikael som upphörde att existera och blev till Jesus i köttet och när han dödades upphörde att existera och blev till Mikael igen från ingenting men fortsätts att kallas för Jesus.

Hur fel det kan bli när vi inte är tillåtna att läsa Bibeln i sin helhet, utan cencur.
Citera
2017-01-07, 21:11
Medlem
som sagts Jesus, Fadern och helige anden är 3 gudar i ett, dem har olika nivå

och frågan om att gud skapade oss av hans avbild är enkel vi har en modern också
Citera
2017-01-07, 21:15
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Anden, själen och den fysiska kroppen/köttet.

KJB; 1 Thessalonikerna 5:23;
And the very God of peace sanctify you wholly; and I pray God your whole spirit and soul and body be preserved blameless unto the coming of our Lord Jesus Christ.

Hebréerna 4:12;
For the word of God is quick, and powerful, and sharper than any two edged sword, piercing even to the dividing asunder of soul and spirit, and of the joints and marrow (body), and is a discerner of the thoughts and intents of the heart.

Så människan är inte bara fysisk, bestående endast av kött.

När man pratar om det mänskliga egot - Var tycker du det bäst passar in enligt beskrivningen Anden, själen och kroppen/köttet?

Jag känner att den tillhör kroppen/köttet. Men går det att argumentera för att det tillhör själen också? Vad tycker du?
Citera
2017-01-07, 21:23
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
När man pratar om det mänskliga egot - Var tycker du det bäst passar in enligt beskrivningen Anden, själen och kroppen/köttet?

Jag känner att den tillhör kroppen/köttet. Men går det att argumentera för att det tillhör själen också? Vad tycker du?

Jag vet inte riktigt, får fundera på det. Det kanske är ens självbild? Ens ego är väl det som lätt kan såras och som behöver ständig bekräftelse från omgivningen.
Citera
2017-01-07, 21:43
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt, får fundera på det. Det kanske är ens självbild? Ens ego är väl det som lätt kan såras och som behöver ständig bekräftelse från omgivningen.

Precis, kan man tänka sig att självbilden grundar sig i tankar/hjärnaktivitet, och hjärnan tillhör väl kroppen/köttet?

Vet inte varför jag tycker det här är så intressant, jag vill liksom komma åt distinktionen mellan själen och kroppen/köttet. Och hur egot kommer in i bilden.

Anden är lättare att skilja ut, den föreställer jag mig som opersonligt gudomligt medvetande som inte har några objektiva kvaliteter. Dvs, anden i mig är densamma som anden i dig, bokstavligen.

Men vi skiljer oss till åt när det kommer till själen och kroppen/köttet såklart. Din kropp och själ är inte densamma som min kropp och själ.

Men hur dessa två enheter skiljer sig åt inom en människa är en intressant frågeställning! Hur tänker du?
Citera
2017-01-07, 21:53
Medlem
Belavias avatar
Jag håller för övrigt på att komma tillbaka till min kristna tro för er som undrar! Efter en märklig resa via ateism, easten traditions, non-duality/spirituality och så tillbaka till kristen tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in