Citat:
Ursprungligen postat av
crillecrille
Du pratar hela tiden om stadsnäten som om det vore ett problem specifikt för Bahnhof. Det är det inte. Fel på ett nät påverkar alla som opererar på det. Men självklart kontaktar konsumenten själv sin ISP i första hand. Ingen här har sagt något annat.
Javisst, är det stadsnätets prylar som krånglar påverkar det givetvis alla operatörer. Har det jag skrivit uppfattats som något annat så ber jag om ursäkt för att jag uttryckt mig klumpigt.
Citat:
Varför testar du kapaciteten samtidigt som du maxar linan? Det är direkt kontraproduktivt för ändamålet. Särskilt när man kör WiFi. Dessutom: Sitter det en vanlig hårddisk i datorn? I så fall belastas även den hårt under nedladdningen, något som mycket väl kan påverka din upplevelse.
Det var segt på min bärbara dator som sitter på wifi och även på min tv dator som sitter med kabel och ssd-disk. Nedladdningen skedde på den. På den bärbara surfade jag bara.
Citat:
Här har du tyvärr fel. En ISP kommer aldrig att vara behjälplig med support utanför deras egen tjänst. Det gäller i stort sett all typ av support. I det här fallet innebär det att Bahnhof kommer hjälpa till att felsöka fram till uttaget. Därifrån kan man själv koppla in precis vilka system man vill, men det är inte deras uppgift att ha reda på att det fungerar.
Kan mycket väl vara så, men en operatör är mindre smart om han helt struntar i att många har problem. Fiberkillarna som installerade min fiber rekommenderade bahnhof. Men därefter har jag både läst här, hört andra i byn som har problem och ikväll själv märkt av att det laggade.
Eftersom jag var dum nog att under 4 år driva ett radiolan vet jag att problem i det fasta nätet märks tydligare ute i de trådlösa noderna.
Men hur som helst ska de uppgradera om 14 dagar och som jag ser bahnhof som en seriös leverantör kommer jag att vara kvar.
Dock kommer jag att begära en egen IP om laggningen fortsätter för att eliminera en felkälla(en gissad källa då jag inte vet hur deras nät fungerar).