2017-01-07, 20:07
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Som sagt måste du testa med kabel o när du kör bbkollen ska du inte ladda nåt annat samtidigt.
Helt meningslöst att diskutera leverantören utifrån upplevda problem på wifi.
Farten gick ner på båda datorerna under en period av 5-10 min. Sen gick den tillbaka till det normala.
Jag sitter 2 m från routern. Har suttit på samma sätt från telias router 5-10 år och inte märkt något liknande. (Ingen annan här i huset.)

En dålig fast koppling blir en ännu sämre trådlös koppling. Men du har rätt i att en gång är ingen gång. Får se om det fortsätter.
Citera
2017-01-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Farten gick ner på båda datorerna under en period av 5-10 min. Sen gick den tillbaka till det normala.
Jag sitter 2 m från routern. Har suttit på samma sätt från telias router 5-10 år och inte märkt något liknande. (Ingen annan här i huset.)

En dålig fast koppling blir en ännu sämre trådlös koppling. Men du har rätt i att en gång är ingen gång. Får se om det fortsätter.

Det spelar ingen roll att det är 2m. Tvärtom, vad fan kör du wifi för om du har 2m till trådat lan..
Citera
2017-01-07, 20:18
Medlem
batakis avatar
Citat:
Det spelar ingen roll att det är 2m. Tvärtom, vad fan kör du wifi för om du har 2m till trådat lan..
För nära kan i vissa fall skapa rundgång, men inte i detta fallet. Fungerar utmärkt på min bärbara dator. Trådlöst kör jag för att slippa en sladd.

Nu vet jag inte hur garmins webb-uppdaterare plockar hem uppdateringarna. Startade iallafall en nedladdning med en tråd och körde bredbandskollen igen.
9.68 Mbit/s ner, 10.29Mbit/s upp svarstid 37ms.

Värdena är bra förutom svarstiden som varit lägre vid tidigare test.
Citera
2017-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
För nära kan i vissa fall skapa rundgång, men inte i detta fallet. Fungerar utmärkt på min bärbara dator. Trådlöst kör jag för att slippa en sladd.

Nu vet jag inte hur garmins webb-uppdaterare plockar hem uppdateringarna. Startade iallafall en nedladdning med en tråd och körde bredbandskollen igen.

Ladda inte ner nåt när du ska testa...
Citera
2017-01-07, 20:33
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ladda inte ner nåt när du ska testa...
Asså, som jämförelse åt dig.

Kör jag nu en bredbandkoll utan någon annan trafik får jag 10.4 upp/ner svarstid under 20ms både på trådat och trådlöst.

Såtillvida att inte garmin använder sig av något torrentliknande som öppnar en massa trådar för nedladdningen av kartdatat borde resultatet från bredbandskollen varit bättre.

Nu har jag inte en public IP-adress från Bahnhof utan bahnhof byter IP åt mig stund i kvarten. Kanske är det något med detta som strular? Ni som begärt att få en public IP, hur fungerar det för er?
Citera
2017-01-07, 20:39
Medlem
Citat:
Asså, som jämförelse åt dig.

Kör jag nu en bredbandkoll utan någon annan trafik får jag 10.4 upp/ner svarstid under 20ms både på trådat och trådlöst.

Såtillvida att inte garmin använder sig av något torrentliknande som öppnar en massa trådar för nedladdningen av kartdatat borde resultatet från bredbandskollen varit bättre.

Nu har jag inte en public IP-adress från Bahnhof utan bahnhof byter IP åt mig stund i kvarten. Kanske är det något med detta som strular? Ni som begärt att få en public IP, hur fungerar det för er?

Det har inte med ip att göra. Tro det eller ej men det är beprövad teknik. Det jag försöker säga är att allt annat än tester på kabel är ointressant för både din leverantörer och flashback och jidder om GPS updates gör att du kommer avfärdas av supporten.
Citera
2017-01-07, 20:49
Medlem
batakis avatar
Citat:
Det har inte med ip att göra. Tro det eller ej men det är beprövad teknik. Det jag försöker säga är att allt annat än tester på kabel är ointressant för både din leverantörer och flashback och jidder om GPS updates gör att du kommer avfärdas av supporten.
Jobbar du på bahnhofs support?
Detta är problem som uppstår då och då, något som är mycket svårare att felsöka än något som är där hela tiden. DU har uppenbarligen inte kunskap om felsökning den typen av fel.
Citera
2017-01-07, 20:59
Medlem
Citat:
Detta är problem som uppstår då och då, något som är mycket svårare att felsöka än något som är där hela tiden. DU har uppenbarligen inte kunskap om felsökning den typen av fel.

jo, och steg ett är:koppla en jävla sladd.
Citera
2017-01-07, 21:20
Medlem
batakis avatar
Citat:
jo, och steg ett är:koppla en jävla sladd.
Bra då kanske du kan förklara hur systemet med bahnhofs icke publik ip-adresser fungerar?

Har du koll på något fri strömningstjänst med hög kvallite(=skickar mycket data) och liten buffring?

Jag har inte sagt att detta är banhofs fel, det kan vara något i stadsnätet, det kan vara något utanför bahnhofs nät.
T.ex. har min far problem med slött internet ibland. Han har Telia 100/100, surfar mest på sin platta eller telefon. När han klagat har jag sagt som du sagt. Dra en kabel till din bärbara dator och se om det går lika slött där.
Och JA, uppstår det ofta ska jag prova med kabel, om än att jag kan gå 3 m till min kabelkopplade tv-dator för att prova om det går lika slött där.

PS Bahnhof ska uppgradera sitt nät om 14 dagar, kanske kommer det att bygga bort problemet.
Citera
2017-01-07, 22:09
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Men snälla,
Internet leverantören är den man hör av sig till när man som kund har problem med nätet, internet leverantören hör av sig till kommunikations-operatören som ansvarar över nätet. Det är så det fungerar. Om trådstartaren har problem med nätet och Bahnof som ISP så kontaktar han alltså Bahnof och beskriver problemet och så efterfrågar man rätt personer att undersöka problemet åt dem.
Du pratar hela tiden om stadsnäten som om det vore ett problem specifikt för Bahnhof. Det är det inte. Fel på ett nät påverkar alla som opererar på det. Men självklart kontaktar konsumenten själv sin ISP i första hand. Ingen här har sagt något annat.
Citat:
Nu provar jag min bahnhof-koppling ikväll. Laddar hem uppdateringar till GPS:n (ca 4Gb) och sitter och surfar på denna(bärbar, trådlöst till routern). Känns ungefär som på den gamla goda modem-tiden.

Provar bredbandkollen på dator som laddar hem gps-data(stationär, kabel till routern). 2.5Mbit ner 9Mbit upp 52ms svarstid.

Telias VDSL 30/12 har aldrig laggat för mig på detta viset. Ett klart nedköp att byta till denna fibern/bahnhof tyvärr.
Vänta nu...
Citat:

Varför testar du kapaciteten samtidigt som du maxar linan? Det är direkt kontraproduktivt för ändamålet. Särskilt när man kör WiFi. Dessutom: Sitter det en vanlig hårddisk i datorn? I så fall belastas även den hårt under nedladdningen, något som mycket väl kan påverka din upplevelse.
Citat:
Här har du tyvärr fel. En ISP kommer aldrig att vara behjälplig med support utanför deras egen tjänst. Det gäller i stort sett all typ av support. I det här fallet innebär det att Bahnhof kommer hjälpa till att felsöka fram till uttaget. Därifrån kan man själv koppla in precis vilka system man vill, men det är inte deras uppgift att ha reda på att det fungerar.
Senast redigerad av crillecrille 2017-01-07 kl. 22:12.
Citera
2017-01-07, 22:35
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du pratar hela tiden om stadsnäten som om det vore ett problem specifikt för Bahnhof. Det är det inte. Fel på ett nät påverkar alla som opererar på det. Men självklart kontaktar konsumenten själv sin ISP i första hand. Ingen här har sagt något annat.
Javisst, är det stadsnätets prylar som krånglar påverkar det givetvis alla operatörer. Har det jag skrivit uppfattats som något annat så ber jag om ursäkt för att jag uttryckt mig klumpigt.

Citat:
Varför testar du kapaciteten samtidigt som du maxar linan? Det är direkt kontraproduktivt för ändamålet. Särskilt när man kör WiFi. Dessutom: Sitter det en vanlig hårddisk i datorn? I så fall belastas även den hårt under nedladdningen, något som mycket väl kan påverka din upplevelse.
Det var segt på min bärbara dator som sitter på wifi och även på min tv dator som sitter med kabel och ssd-disk. Nedladdningen skedde på den. På den bärbara surfade jag bara.

Citat:
Här har du tyvärr fel. En ISP kommer aldrig att vara behjälplig med support utanför deras egen tjänst. Det gäller i stort sett all typ av support. I det här fallet innebär det att Bahnhof kommer hjälpa till att felsöka fram till uttaget. Därifrån kan man själv koppla in precis vilka system man vill, men det är inte deras uppgift att ha reda på att det fungerar.
Kan mycket väl vara så, men en operatör är mindre smart om han helt struntar i att många har problem. Fiberkillarna som installerade min fiber rekommenderade bahnhof. Men därefter har jag både läst här, hört andra i byn som har problem och ikväll själv märkt av att det laggade.

Eftersom jag var dum nog att under 4 år driva ett radiolan vet jag att problem i det fasta nätet märks tydligare ute i de trådlösa noderna.

Men hur som helst ska de uppgradera om 14 dagar och som jag ser bahnhof som en seriös leverantör kommer jag att vara kvar.

Dock kommer jag att begära en egen IP om laggningen fortsätter för att eliminera en felkälla(en gissad källa då jag inte vet hur deras nät fungerar).
Citera
2018-01-11, 22:14
Medlem
haresEars avatar
Problemet ligger hos Bahnhof, antagligen har de sålt för mycket abb och noderna är överbelastade.

Jag har just nu 5mbit ner och 15 upp. 100/100 abonnemang fiber, och kör trådad anslutning

I förmiddags hade jag 100/100, så ja, detta är ett problem.

jag har hört av mig till bahnhof för en vecka sedan, men ingen skillnad. Det är väl grannarna i huset bredvid som monstersurfar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in