• 1
  • 2
2017-01-03, 23:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har ärvt ett par skruttiga kåkar som jag tänkt hyra ut. Den ena har en jordvärmepump som bara är ett par år gammal men resten av systemet med rör och radiatorer är nog från 70-talet och inte i bästa skick. När jag besökte huset för ett par månader sedan startade jag värmen och fyllde på vatten så det var knappt 1 bar i expansionskärlet. När jag kom dit för en vecka sedan var trycket nere på nära noll vilket får mig att tro att det är någon liten jäkla läcka någonstans.

Många av rören går i golvet som jag tror består av brädor direkt på lecakulor och sedan, tja sen är det nog naturlig mark därunder.

Jag ser ingen läcka, inte en jäkla droppe någonstans så läckan är nog nere i golvet och det vore ju ett djävla jobb att hitta. Då blir man ju sugen på att hälla i ett par liter kylartätning för bilar och slippa riva upp golv eller dra nytt värmesystem. Att det funkar i så mån att det tätar läckan och det för lång tid framåt tvivlar jag inte på, det som får mig att tveka är om kylartätningen kan ställa till något med igensättningar i termostatventiler, värmeväxlare eller cirkulationspump. Termostaten i ett element är ju mycket mindre än en biltermostat.

Fast det är väl djävligt små partiklar i kylartätning så det kanske går bra, eller finns det t o m sådan som är helt partikelfri? (Ok atomer och molekyler är också partiklar, jag menar lite större grejer.)

Kan den bilda beläggning som minskar värmeöverföringen i värmeväxlaren? Jag tror inte det, det ska väl inte stelna förrän det kommer ut i luften vid en läcka?

Förr i tiden använde man s.k. vattenglas, natriumsilikat för att täta sådana här läckor. Det kan i reaktion med luftens CO2 bilda kiseloxid vilket är ett elakt slipmedel som säkert inte är bra för cirkulationspumpens lager men det kanske inte sker i ett slutet system. Förr var det ju vanligt med självcirkulation, ingen pump så att det funkade bra förr behöver inte betyda att det är ok i ett "modernt" system med pump. Annars är vattenglas en klar partikelfri vätska som i sig inte lär skada något, den stelnar först där läckan är då den kommer i kontakt med luft.

Vad tror församlingen om sånt här? Jag skiter i att det skulle vara oproffsigt eller en nödlösning, bara det funkar, huset är inte värt några större investeringar.
Citera
2017-01-04, 00:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan man hälla färg i värmesystemet för att lättare se en läcka? används ju i fjärrvärmesystem.
Citera
2017-01-04, 00:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
Apropå det du nämnde om termostatventilerna:

Termostatventiler brukar med tiden sätta igen och bli täta av avlagringar/rost som fälls ut från rör och konvektorer. Därför säger jag; prova kylartätning du, det kan knappast bli värre.

Däremot; bara för att trycket i expansionskärlet sjunker behöver det inte vara någon läcka. Fyll upp systemet nån gång till är mitt tips. Min erfarenhet är att radiatorkretsar i gamla kåkar kan bete sig i det närmaste kvantmekaniskt i sin ologik.
Citera
2017-01-04, 00:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan man hälla färg i värmesystemet för att lättare se en läcka? används ju i fjärrvärmesystem.
Pyranin ja. Det kan man så klart men är läckan nere i golvet så ser jag den inte ändå.
Citera
2017-01-04, 00:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Apropå det du nämnde om termostatventilerna:

Termostatventiler brukar med tiden sätta igen och bli täta av avlagringar/rost som fälls ut från rör och konvektorer. Därför säger jag; prova kylartätning du, det kan knappast bli värre.

Däremot; bara för att trycket i expansionskärlet sjunker behöver det inte vara någon läcka. Fyll upp systemet nån gång till är mitt tips. Min erfarenhet är att radiatorkretsar i gamla kåkar kan bete sig i det närmaste kvantmekaniskt i sin ologik.
Främst skulle jag säga att käglan fastnar i stängt läge då den står stängd lång tid i sträck över sommaren snarare än att hålet som vattnet ska igenom täpps igen. Det brukar ju gå att motionera dem så de släpper igen. Jag är ju sugen på att testa men det är kanske fel tid nu när värmen måste funka. Ett problem är att jag bor 30 mil från huset så jag vill inte råka ut för något när jag inte är där. Jag ska fixa någon hustomte på närmre håll som kan fixa smågrejer men en sån här sak kan bli lite för jobbig om det vill sig illa. Men framåt våren kan det kanske vara värt ett försök.

Jag har ju fyllt det ett par gånger förut men då var det en radiator som läckte som jag bytte förra vintern. Kanske att luft som blivit kvar i systemet löser sig i vattnet med tiden så trycket kan sjunka någon gång men sedan inte mer utan att det läcker. Jag ska se nästa gång jag åker dit men jag är rädd att det verkligen läcker, fast djävligt lite.
Citera
2017-01-04, 05:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Pyranin ja. Det kan man så klart men är läckan nere i golvet så ser jag den inte ändå.
Enkel inspektionskamera för mobiltelefon eller dator kan du hitta för mindre än 100kr men hur är det med expansionskärlet, fungerar den som den ska?
Citera
2017-01-04, 07:47
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
du snackar bara skit, i varenda inlägg

Fast det där var ju inget skitsnack. Fjärrvärmevatten är grönfärgat, just för att det ska synas att det är hetvatten som läcker.
När man letar läckor i slutna system kan man ibland färga vattnet för att lättare se. Även lukter kan tillsättas för att lukta sig till läckan.

När majoriteten av rören går i golv och vägg är det dock ganska lönlöst.
Citera
2017-01-04, 08:25
Medlem
flaskborstes avatar
Hur höga är husen ? Från pannans lägsta punkt till översta radiator..

1 bar motsvarar 10m vattenpelare och trycket kommer öka när vattnet värms upp. Har du ex ett enplanshus så behövs inga högre tryck i exp. kärlet. Att omotiverat höja trycket i ett sådant hus till 2-3 bar kallt kan mycket väl skapa onödiga läckor 3 bar kallt brukar hamna på 3,5 vid framledning på 50 grader. d.v.s skulle klara ett hus på 30 meter eller så. Har varit ute på service där folk haft 6 bar i sina system kallt och sedan klagat på att det läcker lite här och var.

Har du flera olika radiatorkretsar med avstängningar kan du stänga av alla utom en krets och se om det fortfarande verkar läcka. Gör lika dant med alla kretsar tills du hittar den som verkar läcka.
Antar även att du kan komma att behöva lufta en del då nytt syrerikt vatten fylls på i systemet.

luft som flyttar på sig kan förändra trycket lite.
Senast redigerad av flaskborste 2017-01-04 kl. 08:31.
Citera
2017-01-04, 10:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Enkel inspektionskamera för mobiltelefon eller dator kan du hitta för mindre än 100kr men hur är det med expansionskärlet, fungerar den som den ska?
Jag har en sådan med 10 m kabel, bara Ø 6 mm men va fan, jag kan ju inte tråckla ner den i golvet och få den att följa rören, det går aldrig. Hade det varit någon enstaka misstänkt ställe kunde jag väl borra hål där och mosa in kameran men ligger det sedan lecakulor runt rören så kommer jag inte att se något vettigt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Fast det där var ju inget skitsnack. Fjärrvärmevatten är grönfärgat, just för att det ska synas att det är hetvatten som läcker.
När man letar läckor i slutna system kan man ibland färga vattnet för att lättare se. Även lukter kan tillsättas för att lukta sig till läckan.

När majoriteten av rören går i golv och vägg är det dock ganska lönlöst.
Hälla i surströmmingsspad och känna lukten genom golvet

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Hur höga är husen ? Från pannans lägsta punkt till översta radiator..

1 bar motsvarar 10m vattenpelare och trycket kommer öka när vattnet värms upp. Har du ex ett enplanshus så behövs inga högre tryck i exp. kärlet. Att omotiverat höja trycket i ett sådant hus till 2-3 bar kallt kan mycket väl skapa onödiga läckor 3 bar kallt brukar hamna på 3,5 vid framledning på 50 grader. d.v.s skulle klara ett hus på 30 meter eller så. Har varit ute på service där folk haft 6 bar i sina system kallt och sedan klagat på att det läcker lite här och var.

Har du flera olika radiatorkretsar med avstängningar kan du stänga av alla utom en krets och se om det fortfarande verkar läcka. Gör lika dant med alla kretsar tills du hittar den som verkar läcka.
Antar även att du kan komma att behöva lufta en del då nytt syrerikt vatten fylls på i systemet.

luft som flyttar på sig kan förändra trycket lite.
Det är tvåplans och värmepumpen med dess expansionskärl står på markplanet. Höjdskillnaden från expkärlets manometer till högsta punkten är nog inte mer än 3 m så 1 bar är inte nödvändigt. Kruxet är att manometern var nära noll när jag kom dit så det läcker (förmodligen) även när trycket är lågt. Visst, det går säkert snabbare från 1 till 0,5 än från 0,5 till 0,1 men det ska ju inte läcka alls.

Det finns kanske ett litet hopp om att det inte läcker utan det är luft som gjort tryckvariationerna men jag lutar nog åt att det är en läcka i alla fall.

Om vi då skulle gå till min fråga, det där om läcktätningsmedel...

Jag hittade den här artikeln http://inspectapedia.com/heat/Boiler_Chemicals.php där man nämner produkter som säljs just för att täta värmesystem i hus. De uppges vara ofarliga för termostaterna men så står det att en del har fått problem med dem ändå. Det verkar som de flesta är baserade på vattenglas, kiseloxidbildningen i systemet kanske är så liten att det inte ger slitage på pumpen.
Citera
2017-01-06, 14:11
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Fyll på o lufta några ggr först. Kan bli mkt konstiga luftfickor som spolas fram efterhand i gamla system som stått tomma. Har du dessutom syrerikt vatten kommer det också behöva luftas av vid nyfyllning.
Citera
2017-01-09, 00:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har en sådan med 10 m kabel, bara Ø 6 mm men va fan, jag kan ju inte tråckla ner den i golvet och få den att följa rören, det går aldrig. Hade det varit någon enstaka misstänkt ställe kunde jag väl borra hål där och mosa in kameran men ligger det sedan lecakulor runt rören så kommer jag inte att se något vettigt ändå.

Hälla i surströmmingsspad och känna lukten genom golvet

Det är tvåplans och värmepumpen med dess expansionskärl står på markplanet. Höjdskillnaden från expkärlets manometer till högsta punkten är nog inte mer än 3 m så 1 bar är inte nödvändigt. Kruxet är att manometern var nära noll när jag kom dit så det läcker (förmodligen) även när trycket är lågt. Visst, det går säkert snabbare från 1 till 0,5 än från 0,5 till 0,1 men det ska ju inte läcka alls.

Det finns kanske ett litet hopp om att det inte läcker utan det är luft som gjort tryckvariationerna men jag lutar nog åt att det är en läcka i alla fall.

Om vi då skulle gå till min fråga, det där om läcktätningsmedel...

Jag hittade den här artikeln http://inspectapedia.com/heat/Boiler_Chemicals.php där man nämner produkter som säljs just för att täta värmesystem i hus. De uppges vara ofarliga för termostaterna men så står det att en del har fått problem med dem ändå. Det verkar som de flesta är baserade på vattenglas, kiseloxidbildningen i systemet kanske är så liten att det inte ger slitage på pumpen.

Apropå termostatventiler i kombination med värmepump:

När man har värmepump styr man nästan alltid temperaturen enligt en kurva som är relaterad till utomhustemperaturen, sk kurvstyrning. Har du det i din fastighet kan du nästan bortse från termostatventilerna, de ska stå fullt öppna hela tiden.

Dock vill jag påpeka som jag skrev i ett tidigare inlägg, som du avfärdade, termostatventilerna kan faktiskt sätta igen av gegga/avlagringar fast käglan är i fullt öppet läge, jag har varit med om det flera gånger. Jag var hemma hos folk, hade ingen ventil i bilen, tog lös ventilen och rengjorde, sen funkade det.

Dock ska det nog räcka med vanlig spindelmotion som du påpekade för att få lös skräpet.
Citera
2017-01-09, 20:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Fyll på o lufta några ggr först. Kan bli mkt konstiga luftfickor som spolas fram efterhand i gamla system som stått tomma. Har du dessutom syrerikt vatten kommer det också behöva luftas av vid nyfyllning.
Jag hoppas det är det, det hade ju varit enkelt och bra. Jag har inte kollat förtrycket (för-trycket...) i expansionskärlet heller. Är det fel så kan det bli väldigt liten aktiv volym och stora tryckvariationer vid varierande temperatur så det får jag också kolla. Synd att det är 30 mil bort men jag ska nog dit till helgen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Apropå termostatventiler i kombination med värmepump:

När man har värmepump styr man nästan alltid temperaturen enligt en kurva som är relaterad till utomhustemperaturen, sk kurvstyrning. Har du det i din fastighet kan du nästan bortse från termostatventilerna, de ska stå fullt öppna hela tiden.

Dock vill jag påpeka som jag skrev i ett tidigare inlägg, som du avfärdade, termostatventilerna kan faktiskt sätta igen av gegga/avlagringar fast käglan är i fullt öppet läge, jag har varit med om det flera gånger. Jag var hemma hos folk, hade ingen ventil i bilen, tog lös ventilen och rengjorde, sen funkade det.

Dock ska det nog räcka med vanlig spindelmotion som du påpekade för att få lös skräpet.
Ja det finns kurvstyrning mot utetempgivare så termostaterna är inte alldeles nödvändiga. Dock kanske jag vill ha svalare i vissa rum för att snåla och då kan det vara bra med termostater på elementen ändå.

Själva grundfrågan om tätningsmedel är jag fortfarande intresserad av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in