Citat:
Ursprungligen postat av
Machinerator
...hur många likadana trådar tål Flashback? Gääääääääääääääsp för fan.
Det kanske man skulle kunna tro, men jag hittade inget om
samhällskontraktet med hjälp av rubriksökningen.
Ja, det diskuteras i många trådar, men TS har skrivit en fantastiskt bra sammanfattning som mycket väl kan ligga till grund för en överlevande och kontinuerlig diskussion. Hoppas verkligen att forumdelens moderatorer låter tråden leva.
Vad gäller nu då angående samhällskontraktet? Det är som sagt en outtalad överenskommelse där ett högskattesamhälle med stor offentlig inblandning kunde växa sig större, endast och allenast för att medborgarna kunde känna förtroende för att det fungerade väl på någon slags nivå.
När förtroende rasar samman så kan det gå fort. Misstänksamhet sprider sig med exponentiell hastighet när alltfler tappar tron på ordnad samhällsservice. Och det räcker med misstänksamhet - även om man själv fick bra vård för sin fraktur eller fick en bra dagisplats för barnet, så läser man om andra som inte fick det. Och det räcker för att så ett frö av tvivel.
Som jag ser det, och som jag skrivit i andra trådar, så är processen nu i en irreversibel fas. Alla människor i Sverige är nu helt inställda på sin egen och sina närmastes välbefinnande. Det gäller också de som fortfarande predikar politiska "åtgärder" i bl a ledarspalter. De fortsätter med sina mantran av gammal vana, och är själva beredda att hoppa i livbåten när så behövs.
Takten i brutaliseringen och polariseringen av samhället är högre, än takten i anammandet av radikala åtgärder som skulle kunna reversera situationen till det bättre. Därför är det rationellt hos gemene man att försöka skydda den närmaste sfären och negligera sammanhållningen i samhället.
Det är alltså min rekommendation när nu samhällskontraktet håller på att brytas ned: fortsätt att montera ned det, och prioritera det "kontrakt" som du har med din närmaste grupp istället. Det ger mer "bang for the buck", vilket bevisas av andra mångkulturella samhällen i världen; ta skydd bland dina egna!