2017-01-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Menar du inlägg #1710?

Jag tror unte hen har någon uppfattning om sjukvårdspersonalen kände till om dubbelmordet utan vill förespegla att de självklart är duktiga och känner igen en knivningsskada. Dock att skärskada i sig inte per automatik är tillräckligt indikerande på grovt brott för att vara sekretessbrytande.

Ja, det var vad jag menade och kanske missuppfattade jag det hela.

Ursäkta i så fall.
Citera
2017-01-05, 23:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, de hade det säkerligen gjort tror jag. På tal om det så var det ju tur att det inte råkade göra det i samband med att din bror åkte in

Nu tror jag inte att sjukvårdspersonalen enbart tittar på skadan utan även för en dialog med patienten. Patientens beteende, samt hur den / vad den svarar på på personalens frågor kan säkert avfärda / väcka eventuella misstankar.
Citera
2017-01-05, 23:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja, det var vad jag menade och kanske missuppfattade jag det hela.

Ursäkta i så fall.

Be inte mig om ursäkt. Jag är nog av uppfattningen att personalen på akuten nog visste om vad som hänt och därmedxansåg det befogat att göra anmälan. Men jag är tveksam om att enstaka skärskador per automatik leder till anmälningar även om personalen misstänker brott som faller under allmänt åtal, det ska vara ganska grova brott, inga normalgrads misshandlar.
Citera
2017-01-05, 23:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu tror jag inte att sjukvårdspersonalen enbart tittar på skadan utan även för en dialog med patienten. Patientens beteende, samt hur den / vad den svarar på på personalens frågor kan säkert avfärda / väcka eventuella misstankar.

Jo, misstänker de brott så förs nog en dialog. Att kvinnan som kommer med bruten arm fått det av mannen så kanske man försöker uppmuntra henne att anmäla men det är knappast tillräckligt för sjukvårdspersonalen att självständigt göra anmälan. Däremot om det är ett barn som råkar ut för konstiga "olyckor". Man ser det som mer angeläget att BO söker vård än att nödvändigt pinna in varje tänkbar brottsling.
Citera
2017-01-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja du har rätt. Men det vore logiskt om sjukhuspersonalen ändå får vetskap om att det skett ett dubbelmord under natten och att dom ska vara uppmärksamma på underligheter. Jag gissar på att läkare och syrror känner igen dom skadorna Simon hade som typiska skador från knivvåld.
Har jobbat på akutmottagning. Självklart är man uppmärksam på sådana skador! Och vad är det som säger att polisen vid det laget inte "hängde" på akuten eftersom de sett blodspår vid brottsplatsen.
Senast redigerad av clostarwano 2017-01-05 kl. 23:36. Anledning: Tillägg i text
Citera
2017-01-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Ja, du är nog helt rätt, jag var något ironisk i mitt inlägg. I det här fallet kan jag tänka mig att det var så och att patientens beteende och svar inte var normalt...man kan ju undra hur han var efter morden.
Citera
2017-01-05, 23:52
Medlem
Citat:
Be inte mig om ursäkt. Jag är nog av uppfattningen att personalen på akuten nog visste om vad som hänt och därmedxansåg det befogat att göra anmälan. Men jag är tveksam om att enstaka skärskador per automatik leder till anmälningar även om personalen misstänker brott som faller under allmänt åtal, det ska vara ganska grova brott, inga normalgrads misshandlar.

Jag bad om ursäkt till skribenten vars inlägg jag kanske missförstod, inte till dig
Jag är av samma uppfattning, personal visste och kanske varskodd personal. Tror inte heller att enstaka skärskador leder till att polis kontaktas, däremot som i det här fallet, givetvis.
Citera
2017-01-05, 23:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jo, misstänker de brott så förs nog en dialog. Att kvinnan som kommer med bruten arm fått det av mannen så kanske man försöker uppmuntra henne att anmäla men det är knappast tillräckligt för sjukvårdspersonalen att självständigt göra anmälan. Däremot om det är ett barn som råkar ut för konstiga "olyckor". Man ser det som mer angeläget att BO söker vård än att nödvändigt pinna in varje tänkbar brottsling.

Joo, jag tror nog också ungefär så. Men som tidigare påpekats, inte helt okomplicerade beslut, sett till patientsekretessen.
Citera
2017-01-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Har jobbat på akutmottagning. Självklart är man uppmärksam på sådana skador! Och vad är det som säger att polisen vid det laget inte "hängde" på akuten eftersom de sett blodspår vid brottsplatsen.
Polis antog ganska snart att man hade en farlig GM att göra med som blödde ymnigt och som befarade ta sig till andra fastigheter, klart att vårdinrättningar larmades ganska omgående.
Citera
2017-01-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ja, du är nog helt rätt, jag var något ironisk i mitt inlägg. I det här fallet kan jag tänka mig att det var så och att patientens beteende och svar inte var normalt...man kan ju undra hur han var efter morden.
Jag tror dom kopplade ihop det helt enkelt, radio, tv, patienter mm det var ett väldans pådrag och ett dubbelmord sprider sig snabbt, så självklart visste personalen om att det begåtts under natten, det och skadorna han hade ledde till Att polis tillkallades.
Kan vi släppa det nu?
Citera
2017-01-06, 08:08
Medlem
Polis tillkallades nästan direkt, killen kommer in med handen nedstoppad i en väska (damväska enligt mig) och personalen trodde han döljde ett vapen i väskan... kan lova er att personalen, varenda en på varje avdelning ända upp till BB visste om detta direkt när de gick på sina pass fredagen.... en sådan händelse stoppar pressarna i lilla Hudik.... polis tillkallades och han vart bevakad under nästan hela tiden...
Citera
2017-01-06, 08:53
Medlem
x&ys avatar
Bara en fullständigt inkompetent polis skulle undgå att förvarna alla omgivande akutmottagningar om en blödande våldsman har lämnat en mordplats
vad gäller dna så får man snabbt ett muntligt besked vid träff medans man får invänta det skriftliga så Sammens vet givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in