2017-01-05, 22:45
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var går gränsen för när sjukhuspersonal kontaktar polis? Om nu SP uppger att han utsatts för rån, är det markant skillnad på skada efter att försöka hålla bort en kniv med vilken man attackeras och skador som kan fås av att attackera npgon med kniv utan parerskydd?
Om han påstår att han blivit attackerad med en kniv vid ett rånförsök så faller det ju under allmänt åtal. Alla typer av skador som patienter påstår tillkommit vid typ misshandel, rån, inbrott osv ska väl meddelas till polisen gissar jag.

Den andra frågan har jag inte kunskap om. Försökt bildgoogla men hittar inget speciellt. Kanske är det mer huggskador när man försvarar, skärsår på fingrar om man attackerar och slinter. Spekulerar.
Citera
2017-01-05, 22:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
... Men visst kan det väl vara så att hela vårdstyrkan på akuten i glada Hudik är särdeles insnöade och inte hört något alls om vad som hänt senaste dygnet men jätteduktiga på att se att det är en "mördare-skada".

Är skadorna så markant olik de man kan få vid diverse handhavande av skogs och jordbruks prylar?

Min bror råkade skada sig på det sättet på en kniv som saknade parerskydd. Det gav ruskigt besvärliga skador. Om jag mins rätt så handlade det bland annat om att senor skars av.

Under läkningsperioden hade han fingrarna på något sätt uppspända med trådar i en egendomlig ”ställning”. Tid tog det och besvärligt var det.
Citera
2017-01-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Min bror råkade skada sig på det sättet på en kniv som saknade parerskydd. Det gav ruskigt besvärliga skador. Om jag mins rätt så handlade det bland annat om att senor skars av.

Under läkningsperioden hade han fingrarna på något sätt uppspända med trådar i en egendomlig ”ställning”. Tid tog det och besvärligt var det.

Tillkallade sjukvårdspersonal polisen när din bror kom in till sjukhuset?
Jag tänker på det här som någon i tråden skrev; Jag tror dom larmade för att dom kände igen typen av skada som typisk vid knivskärningar.
Citera
2017-01-05, 22:59
Medlem
-0L0-s avatar
Amulansfolket kom från Hudiksvalls sjukhus, BOna dog i ambulansen.
Nog har hela sjukhuspersonalen fått höra om det där direkt, redan på natten
Citera
2017-01-05, 23:02
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag tänker på det här som någon i tråden skrev; Jag tror dom larmade för att dom kände igen typen av skada som typisk vid knivskärningar.
I kombination med två dödsoffer som knivats ihjäl timmarna innan hade dom kanske gjort det.
Citera
2017-01-05, 23:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Om han påstår att han blivit attackerad med en kniv vid ett rånförsök så faller det ju under allmänt åtal. Alla typer av skador som patienter påstår tillkommit vid typ misshandel, rån, inbrott osv ska väl meddelas till polisen gissar jag.

Den andra frågan har jag inte kunskap om. Försökt bildgoogla men hittar inget speciellt. Kanske är det mer huggskador när man försvarar, skärsår på fingrar om man attackerar och slinter. Spekulerar.

Jag kan tänka mig att någon som försöker rycka en kniv från något mongo som viftar med den kan få samma typ av skador som den som attackerar någon.

Jag tror inte det är självklart att sjukvårdspersonal exempelvis anmäler till polis för att ett suspekt BO inkommer med skada. Om det är misshandlade barn, eller handikappade eller någon i beroendeställning,ja då närpå självklart. Men jag tror inte att sjukvårdspersonal får kontakta polis om jag kommer in och söker vård för skada som ser ut som resultat av misshandel. För att bryta sekretess avseende vuxna så förstår jag det som att det ska gälla brott som ger lägst ett års fängelse. Säger jag att jag skurit mig när jag röck en kniv från en plakat granne som inte borde ha den så når man väl inte riktigt dit?https://www.vardforbundet.se/rad-och-stod/lagar-och-avtal-som-galler-din-anstallning/tystnadsplikt-och-sekretess/

Vårdpersonalen måste alltså anta att skada uppkommit i samband med grovt brott för att få anmäla till polis. Men nog står det väl en radio på vid akuten som ger diverse lokalnyheter med avbrott för trafikinformation och olyckor?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-05 kl. 23:08.
Citera
2017-01-05, 23:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Nää.. Men om dom strax innan hade tagit emot två knivskurna, döende patienter, så kanske dom hade gjort det?
Citera
2017-01-05, 23:06
Medlem
Citat:
I kombination med två dödsoffer som knivats ihjäl timmarna innan hade dom kanske gjort det.

Men knappast anmälningsbart om någon enbart kommer in med knivskada i handen.
Citera
2017-01-05, 23:07
Medlem
Citat:

Enligt en annan här i tråden så visste inte sjukhuspersonal om morden, utan de ringde polis p.g.a att skadorna liknade knivskärningar.
Citera
2017-01-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nää.. Men om dom strax innan hade tagit emot två knivskurna, döende patienter, så kanske dom hade gjort det?

Ja, de hade det säkerligen gjort tror jag. På tal om det så var det ju tur att det inte råkade göra det i samband med att din bror åkte in
Citera
2017-01-05, 23:12
Medlem
5549s avatar
Citat:
Enligt en annan här i tråden så visste inte sjukhuspersonal om morden, utan de ringde polis p.g.a att skadorna liknade knivskärningar.
Jag tror hela Hudiksvall med omnejd kände till morden då. Simon liftade vid 9-tiden på morgonen, och togs in till förhör vid 15-16-tiden, det är troligt att han suttit på akuten och väntat ett par timmar under förmiddagen alltså. Under tiden sprids ryktet om två ihjälhuggna människor och en gärningsman på flykt. Jag förstår om läkaren som tittade på Simons skada blev misstänksam.
Citera
2017-01-05, 23:12
Medlem
Citat:

Menar du inlägg #1710?

Jag tror unte hen har någon uppfattning om sjukvårdspersonalen kände till om dubbelmordet utan vill förespegla att de självklart är duktiga och känner igen en knivningsskada. Dock att skärskada i sig inte per automatik är tillräckligt indikerande på grovt brott för att vara sekretessbrytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in