2017-01-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Sp gör inbrott i stugan, det går åt helvete och han skär sig rejält. Han inser att han behöver hjälp och tar sig till VN hus och knack knack-
Sp blodig- hjälp..
VN- herregud pöjk vad har hänt??
Sp skäms kanske o kan ju inte säga att han klanta sig när han skulle göra inbrott hos grannen så han kanske säger:
Jag vet inte..
VN- vaddå vet inte?!
Sp- ja jag minns inte..

In till VN som antingen redan har sällskap eller kallar dit grannen. Sp vill inte att dom ringer ambulans för han vill inte åka dit för inbrott. Vill inte behöva svara på frågor. Dumheter tycker VN och ringer SOS .. i panik slår det slint i skallen på Sp ..

Inget går som han tänkt sig och hur ska han ta sig ur detta nu? Ut i skogen , spring , fly.

Nån hjälp med skadan hann han aldrig få och på morgonen tål han inte mer och ställer sig o liftar. Turen vänder när han blir Upplockad.

Resten vet vi ju typ hur de fått till.

En teori.

Är han skyldig låter det som en bra teori. Jag tror att det gått till ungefär så... om han är skyldig
Citera
2017-01-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Skumt att glaset var utanför fritidshuset? Liksom gör man inbrott så borde teoretiskt sett glaset hamna på insidan?

"Ägaren var i huset på torsdagsförmiddagen, 12 timmar innan morden inträffade, och då fanns det inga tecken på inbrott. Polisen upptäckte inte något inbrott under mordnatten. Annars kan inbrottet ha skett senare under fredagskvällen, julafton eller natten mot juldagen.
På marken utanför fritidshuset och på trappen låg krossat fönsterglas."

Konstigt det där med glaset. Kanske ägaren försöker få loss lite försäkringspengar, nu när det ändå har varit "bus" i trakten?
Citera
2017-01-05, 19:16
Medlem
En annan teori/möjlighet:

Han går in i området och gör inbrott i stugan ett par hundra meter bort från mordplatsen. Han hittar inte mycket av värde och går tillbaka och fortsätter reka efter lämplig stuga.

KL ser honom och går ut och frågar vem han är och vad han håller på med. När GM får fler frågor om var han bor och var han är på väg säger han att han tappat minnet. KL vill då ringa 112 och går till VN och knackar på i sällskap med GM. Antingen för att han vill ha lite sällskap av någon, eller för att han själv inte har fast telefon och mobiltäckningen är dålig.

GM håller sig från att göra nåt dumt, men uppträder förvirrat och märkligt. KL ber VN ringa 112, men eftersom KL var den som "ertappade" GM så får han luren för att beskriva vad som hänt. GM flippar och tar fram en kniv han har med sig, och utför dådet (KL först medan han pratar med operatören).

GM skadar handen rejält och flyr ut från mordplatsen. Han tar sig bort till stugan han tidigare gjort inbrott i för att försöka få lite tid att hitta en lösning på handproblemet. Han gör ett dåligt förband (och lämnar en massa blodspår), och flyr sedan vidare in i skogen strax innan polisen anländer till stugan där 12 ringdes från.
Citera
2017-01-05, 19:17
Medlem
Citat:
Skumt att glaset var utanför fritidshuset? Liksom gör man inbrott så borde teoretiskt sett glaset hamna på insidan?

"Ägaren var i huset på torsdagsförmiddagen, 12 timmar innan morden inträffade, och då fanns det inga tecken på inbrott. Polisen upptäckte inte något inbrott under mordnatten. Annars kan inbrottet ha skett senare under fredagskvällen, julafton eller natten mot juldagen.

Någon tog sig in på annat sätt. Sedan slogs fönstren sönder inifrån.
Kan det vara ett djur som av någon anledning hamnat där och försökt ta sig ut. Borde i så fall vara hår/fjädrar och blod.

Glas kan ju spricka av temperaturväxlingar också.
Citera
2017-01-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Någon tog sig in på annat sätt. Sedan slogs fönstren sönder inifrån.
Kan det vara ett djur som av någon anledning hamnat där och försökt ta sig ut. Borde i så fall vara hår/fjädrar och blod.

Glas kan ju spricka av temperaturväxlingar också.

Mer troligt att man "rensar" från glas med handen utåt, dvs drar ut glas istället trycker in det med handen. Så skulle jag gjort i alla fall. Någon som har koll på hur sophanteringen sker i Råbo? Kanske de ertappade/konfronterade honom när de skulle ställa ut sopkärlen? Om de tömmer soptunnan fredagar så skulle det kunna vara teori...
Citera
2017-01-05, 20:09
Medlem
Citat:

Slår man en hammare i en ruta så faller nog glaset rakt ner och hamnar överallt. Både utanför och innanför . Om han inte tagit sats o kastat sig själv genom rutan då.. då hänger det väl med in, eller ut.
Citera
2017-01-05, 20:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 136-361
Är det denna ruta? Den ovanför aggregatet? Jag jag inte se om den är rensad eller ej. Gardinen stör men det blänker inte alls som i dörrens ruta. Är man inte stressad borde man rensa även om man inte tänker klättra in. Det är lätt att skära sig.

Ja det är via fönstret bredvid ytterdörren som inbrottet skett. Tydligast syns det i fönstrets nederkant.

https://www.pixeltopic.com/files/2017/1/fpdgjmkzipxned.jpg
Citera
2017-01-05, 20:51
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej förstås inte men det är nog svårt för vårdpersonalen att uppenbart kunna se om snubben har mördat eller blivit utsatt för rån, som han hävdar. Han själv kanske inbillar sig vara långt bortanför misstanke? Är han dessutom skärrad över såväl vad han gjort och skadan han har så kanske det då blev att söka vård även om han inte var på väg att förblöda direkt.
Tänk på att han troligtvis kom in på samma akutavdelning som offrena, dom med stickskador (förmodat) och han med skärskador på handen.
Citera
2017-01-05, 21:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Tänk på att han troligtvis kom in på samma akutavdelning som offrena, dom med stickskador (förmodat) och han med skärskador på handen.

Och? Hade kanske väckt mer uppmärksamhet om han kajkat iväg till ett annat landsting?
Citera
2017-01-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja det är via fönstret bredvid ytterdörren som inbrottet skett. Tydligast syns det i fönstrets nederkant.

https://www.pixeltopic.com/files/2017/1/fpdgjmkzipxned.jpg

Kanske inbillning men där syns det tydligare än på samma bild jag länkade. Den rutan skulle jag inte klättra varken in eller ut genom.

Edit: karmen är nog lite öppen. ..Små detaljer, nu vill jag ha information av det matigare slaget!
Senast redigerad av 136-361 2017-01-05 kl. 21:14.
Citera
2017-01-05, 21:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 136-361
Kanske inbillning men där syns det tydligare än på samma bild jag länkade. Den rutan skulle jag inte klättra varken in eller ut genom.

Nej, och rutan ser ut att vara för långt ifrån för att komma åt att låsa upp dörren från insidan.
Citera
2017-01-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pata79
Mer troligt att man "rensar" från glas med handen utåt, dvs drar ut glas istället trycker in det med handen. Så skulle jag gjort i alla fall. Någon som har koll på hur sophanteringen sker i Råbo? Kanske de ertappade/konfronterade honom när de skulle ställa ut sopkärlen? Om de tömmer soptunnan fredagar så skulle det kunna vara teori...

Hm den där sommarstugan ser väldigt obebodd ut vintertid. Jag tror inte Kjell eller Vanja sett om det varit något inbrott eller försök till inbrott där. Om det inte finns en rörelsesensor kopplad till dom.

Om man slår ett lagom hårt slag med en hammare och sen drar ut skärvorna, en efter en lite ordnat borde man kunna kliva in genom det där hålet.

Men inbrottet har inte kunnat kopplas till mordnatten. Det kan vara helt random.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in