2017-01-04, 22:00
Medlem
-spitzlix-s avatar
Hej. Skrev förr om att den inte ville tända eller något vilket löste sig efter byte av diverse delar. Nu är nästa problem här nämligen växellådan eller kopplingen, märkte när jag skulle försöka backa ut ur garaget att backen inte ville i utan den bara tugga och lät likt en mutterdragare eller att bila i betong medans växelspaken vibrerade som om hela jorden skakade medans 1-2-3-4 inte vill i överhuvudtaget. Några idéer eller spekulationer kring vad problemet kan vara? Sökt utan att hitta vettiga eller snarlika situationer så vänder mig hit, igen. Alla svar är guld just nu. Må väl! Mvh en frustrerad 19åring.
Lådan är M46.
Senast redigerad av -spitzlix- 2017-01-04 kl. 22:09.
Citera
2017-01-04, 22:30
Medlem
-spitzlix-s avatar
Kan tilläggas att den även stått ett år, kanske lite mer helt orörd innan uppstarten idag. Om det är till någon hjälp.
Citera
2017-01-05, 00:47
Medlem
Gores avatar
Kan kopplingslamellen ha fastnat ,eller att urtrampningslagret ej fungerar ( så att det inte frikopplar alls) ?
Lägg i tvåans växel med motor avslagen ,håll ned koppling med en fot och gasa med den andra (stå ej inomhus ) så se till att du har fri väg att köra framåt.

Starta motorn ,om det då drar iväg kan du prova att gasa och släppa gasen (samtidigt som du hela tiden har kopplingen nedtryckt.
Jag har haft kopplingar på äldre bilar som fastnat mot tryckplatta/svänghjul ,och de har gått att gunga loss på detta sätt.
Citera
2017-01-05, 02:15
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Kan kopplingslamellen ha fastnat ,eller att urtrampningslagret ej fungerar ( så att det inte frikopplar alls) ?
Lägg i tvåans växel med motor avslagen ,håll ned koppling med en fot och gasa med den andra (stå ej inomhus ) så se till att du har fri väg att köra framåt.

Starta motorn ,om det då drar iväg kan du prova att gasa och släppa gasen (samtidigt som du hela tiden har kopplingen nedtryckt.
Jag har haft kopplingar på äldre bilar som fastnat mot tryckplatta/svänghjul ,och de har gått att gunga loss på detta sätt.
Hm farsan spekulerade ang. urtrampningslagret. Jo fick det tipset att lägga i 1an/2an sen starta och se vad som händer så skall testa det imorgon och se om det bär av åh kopplingen kanske hoppar igång, kanske skiten funkar igen iomed att den stått ett tag.
Senast redigerad av -spitzlix- 2017-01-05 kl. 02:53.
Citera
2017-01-05, 13:49
Medlem
-spitzlix-s avatar
Hur det låter: https://m.youtube.com/watch?v=nIbJx1OLM-U
Citera
2017-01-05, 14:01
Medlem
ormbitens avatar
Det verkar ju helt enkelt som att den inte kopplar ur ordentligt.

Med många mil och många år så mattas solfjädern i tryckplattan av och det är inget ovanligt att det blir sådana där problem efter typ 30000 mil.
Citera
2017-01-05, 14:05
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det verkar ju helt enkelt som att den inte kopplar ur ordentligt.

Med många mil och många år så mattas solfjädern i tryckplattan av och det är inget ovanligt att det blir sådana där problem efter typ 30000 mil.
Hur fixar jag det?
Citera
2017-01-05, 14:06
Medlem
Kan vara stödlagret i vevaxeln som fastnat om den stått still en längre tid
Citera
2017-01-05, 14:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hur fixar jag det?
Byter tryckplatta. När du ändå har det nere så byt lamell, stödlager och urtrampningslager också.
Citera
2017-01-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wirespark
Kan vara stödlagret i vevaxeln som fastnat om den stått still en längre tid

Lägg i en växel med motorn avslagen, tryck in koppling samt håll på bromsen, testa vrida på startnyckeln
Citera
2017-01-05, 14:30
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Byter tryckplatta. När du ändå har det nere så byt lamell, stödlager och urtrampningslager också.
Blir nog det..
Citat:
Ursprungligen postat av Wirespark
Lägg i en växel med motorn avslagen, tryck in koppling samt håll på bromsen, testa vrida på startnyckeln
Testat med backen och 1an den kryper när kopplingspedalen är högst upp och svarar knappt på gasen, kan ligga på 3-4000 varv utan respons.
Citera
2017-01-05, 17:04
Medlem
Hittade en sats här, verkar vara med urtrampningslager, dock inte med stödlager
fast det går ju ta ur det som sitter och se man hittar via SKF nr. som borde stå på det

OBS! kan vara fel sats via länken

http://www.bildelaronline24.se/luk/625461
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här