Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Tack för bra inlägg. Ja, det utreds för närvarande.
Oavsett vad den utredningen kommer fram till - om man av allmänna PK-skäl kommer avge någon allmän kritik mot åklagare/polis om uteblivet agerande - eller om man låter bli att kritisera, så kan man ju fråga sig vad polis/åklagare
skulle kunna gjort?
Vad kunde de gjort med information om att Martin slagit Lotta - när Lotta inte ville stå fast vid den informationen? Utan vittnen, utan bevisade tidigare skador, utan aktuella skador? Hur skulle polisen agerat - skulle man
tvingat Lotta till något?
Det gick ju inte att tvinga Lotta, hon var ju dessutom känd för att vara väldigt bestämd och envis.
Eller tror någon att Martin själv skulle kommit och erkänt och bett att få bli straffad? Inte så troligt.
Att han erkände tidigare misshandel i mordrättegången hade andra orsaker.
Utan ovanstående bevis och målsägare hade ingen domstol kunnat fälla Martin och det hade inte lett någonstans. Därför såg inte åklagaren någon möjlighet att driva ärendet vidare, utan lade ner.
Det finns åtskilliga fall där någon anklagar någon annan av hämd. Och sedan ångrar sig när det rättsligt hettar till. Man kan inte slå på stora trumman med rättegångar etc. - utan bevis eller offer.
Det är slöseri med samhällets resurser eftersom det ändå aldrig går att fälla någon. Man kan ens fälla en tidigare kåkfarare som Martin - utan samma krav på bevis.
Så hur ska samhället och rättsväsendet "bättra" sig när ett liknade fall uppstår?