2016-10-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Precis. Exempelvis kan polisen ha som rutin att kontakta personer som dragit tillbaka anmälan. Problemet är bara att en sådan kontaktsökning kan vara livsfarlig för BO… detta inser inte de som hävdar att allt är enkelt. Detta är inte enkelt, då hade BO levt.

Det egna hemmet upplevs som säkert av personer i krig, samma gäller våldsutsatta. GM sa troligen något till Lotta som fick henne att öppna dörren. Det kan vara rädsla för att grannarna skulle uppmärksamma hennes sits. SKAMMEN är det största hotet. Samt SKAMPÅFÖRARNA. Sådana som solglitter, de där narcissisterna som tror sig sitta på alla lösningarna.

Polisen fixade inte boendet för hennes hund, men den hjälpen finns enligt någon i tråden. Hunden var lottas tröst och trygghet, men inte ens en hund kan rädda sin matte från en våldsverkare. Blev hunden skadad?
Lotta blev kontaktad av polisen i efterhand. Om jag inte minns helt fel så var det hemma hos hennes exsambo Per de träffades. Socialtjänsten erbjöd inte Lotta något boende med hund. De bad henne ordna det själv. Sedan har socialtjänsten i Bromma lagt till en anteckning efter hennes död att de visst hade erbjudit Lotta att hunden kunde vistas på Voov (tror jag det hette). Besynnerligt! Hunden blev inte fysiskt skadad då den var livrädd för Martin. Den hade t.o.m. hoppat in i badkaret av rädsla vid en tidigare misshandel. Hur hunden mår idag vet jag inte men att ha bevittnat att sin matte har blivit ihjälslagen borde rimligtvis ha påverkat psyket men det får de som har större kunskap om hundar svara på. Jag har kunskap om hur människor reagerar och agerar när de är utsatta för våld i nära relationer.
Citera
2016-10-23, 20:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad menar du med att hon inte kan antas ansvara för sina handlingar?

Vilka handlingar som hon gjorde var inte hennes ansvar?

Ja det är inte lätt när någon anser att hon inte var vuxen. Hur ska man kunna övertyga någon kvinna om att det är hennes ansvar att säga stopp och gå - om man samtidigt har förklarat henne otillräknelig och utan eget ansvar.
Tvärt om måste man gå ut med att det måste vara en sådan som Lottas ansvar att säga stopp!
Hon hade arbete på en skola, skulle gå upp till heltid efter sommmaren.
Skulle hon inte fått behålla jobbet - för att hon inte längre var ansvarig för sina handlingar??
Eller är man bara partiellt ansvarig??? För vissa valda tillfällen??
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-23 kl. 20:19.
Citera
2016-10-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Lite dramaqueen vibbar får man Men snälla, kan du berätta för oss andra hur du drog den slutsatsen??

med tanke på att man fotar och skickar sina skador till kompisar ber dem spara dem ifall de händer ngt,, men inte gör allt för att få stop på slagen det ger dramaqueeen vibbar
Citera
2016-10-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sizematter
med tanke på att man fotar och skickar sina skador till kompisar ber dem spara dem ifall de händer ngt,, men inte gör allt för att få stop på slagen det ger dramaqueeen vibbar
Jag fick uppfattning att hon skickade dessa foton om det skulle hända henne något. Inte för att få uppmärksamhet. Hon gjorde allt för att undvika att hennes nära skulle bli drabbade då Martin även hotat att döda dem.
Citera
2016-10-23, 20:58
Medlem
Det framstår som ganska självklart att båda kvinnorna dokumenterade sina skador eftersom de ville just dokumentera. A hade större möjligheter då hon arbetade på SöS.

Det framstår som märkligt att tänka att eftersom offret uppenbarligen behövde mycket stöd, så tog hon inte ansvar. Jag förstår fortfarande inte vilken nytta det tjänar att polarisera diskussionen på det här viset. Ingen föreslår att man betraktar ett brottsoffer som ett barn bara för att denna behöver stöd.

Det är dock uppenbart att polisen vidtog åtgärder, de åkte hem till henne bland annat.
Det gick fort på slutet. Hon anmälde den 25e, tog tillbaka den 30e, några dagar senare blev hon sönderslagen. Jag ryser. Och hoppas han fälls för mord.
Citera
2016-10-23, 21:41
Medlem
Citat:
Jag fick uppfattning att hon skickade dessa foton om det skulle hända henne något. Inte för att få uppmärksamhet. Hon gjorde allt för att undvika att hennes nära skulle bli drabbade då Martin även hotat att döda dem.

Hon "flyttade" hem till sitt ex Per för fyra dagar. Samtidigt visste hon att M var patologiskt svartsjuk och hade även tidigare hotat Per.

Hade hon velat skydda Per hade hon flyttat till ett skyddat boende någonstans längre bort. Nu riskerade hon istället Pers hälsa och liv genom att blanda in honom i hennes soppa,
Citera
2016-10-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hon "flyttade" hem till sitt ex Per för fyra dagar. Samtidigt visste hon att M var patologiskt svartsjuk och hade även tidigare hotat Per.

Hade hon velat skydda Per hade hon flyttat till ett skyddat boende någonstans längre bort. Nu riskerade hon istället Pers hälsa och liv genom att blanda in honom i hennes soppa,
Det kan ju vara en av orsakerna till att hon bara stannade där fyra dagar med deras hund.
Citera
2016-10-23, 22:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vilket ord hade du valt fram om naiv ?

En "huvudfråga"som du malt sedan du klev in i tråden. Man lär vara både blind, döv, stum och liuktimpotent för att inte se att du önskar ett svar som passar dig, så visst. Du får ett och efter detta tiger du lär vi hoppas.

Det går inte att skydda en sådan individ, skall heller inte gå. Upp till personen att fullfölja eller avsluta. Ingen kan lägga sig i då det är en sjukt lång process med en massa olika stadier men i detta fall har vare sig den ena eller det andra faktorn något med damen att göra. Allt handlar om GM.

Tig nu snälla.

Ja eller hur, tre månader är ju en väldigt lång tid för att initiera en sådan process som du hänvisar till men du kanske kan förklara för en enkel lekman som mig hur alla dessa stadier i processen kunnat accelererat på det här viset?

Är inte den enkla förklaringen den att Lotta jobbade djävligt hårt på att få möta sitt öde?

Kvinnor väljer och tråkigt nog blir deras val ibland fatala men det finns inget som samhället kan göra för att skydda dem som väljer fel.
Citera
2016-10-24, 00:04
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Lotta blev kontaktad av polisen i efterhand. Om jag inte minns helt fel så var det hemma hos hennes exsambo Per de träffades. Socialtjänsten erbjöd inte Lotta något boende med hund. De bad henne ordna det själv. Sedan har socialtjänsten i Bromma lagt till en anteckning efter hennes död att de visst hade erbjudit Lotta att hunden kunde vistas på Voov (tror jag det hette). Besynnerligt! Hunden blev inte fysiskt skadad då den var livrädd för Martin. Den hade t.o.m. hoppat in i badkaret av rädsla vid en tidigare misshandel. Hur hunden mår idag vet jag inte men att ha bevittnat att sin matte har blivit ihjälslagen borde rimligtvis ha påverkat psyket men det får de som har större kunskap om hundar svara på.

Intressant, finns olika uppgifter om var de träffades och hur. Vad hände vid detta möte… kan vara så att alla inte agerat så skyndsamt och kraftfullt som de kunde ha gjort, med bättre regelverk, vi vet redan svaret, tyvärr. Måste till nya rutiner, ännu skarpare.

Mordet inträffade kort inpå kontakterna. Vad händer när samhället inte fungerar så effektivt som det borde? Kontaktsökningen var gjord, av den fullt medvetna och ansvarstagande Lotta. Hon klarade inte det sista steget. Göra sig av med sin hund och sticka. Hela livet var redan trasigt. Hon trodde att hon hade mer tid på sig. Jag undrar hur hon tänkte när hon hade förövaren i sin lägenhet och insåg att hon inte borde öppnat. Den sekunden. Hon har haft flera sådana ögonblick innan hon avlider, och överlevt, skadad. Jag kan tänka mig att hon var helt slut. Orkade hon jobba på slutet?
Senast redigerad av IQ130 2016-10-24 kl. 00:07.
Citera
2016-10-24, 01:11
Medlem
Solglittrets avatar
[i]
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Det framstår som ganska självklart att båda kvinnorna dokumenterade sina skador eftersom de ville just dokumentera. A hade större möjligheter då hon arbetade på SöS.

Det framstår som märkligt att tänka att eftersom offret uppenbarligen behövde mycket stöd, så tog hon inte ansvar. Jag förstår fortfarande inte vilken nytta det tjänar att polarisera diskussionen på det här viset. Ingen föreslår att man betraktar ett brottsoffer som ett barn bara för att denna behöver stöd.

Det är dock uppenbart att polisen vidtog åtgärder, de åkte hem till henne bland annat.
Det gick fort på slutet. Hon anmälde den 25e, tog tillbaka den 30e, några dagar senare blev hon sönderslagen. Jag ryser. Och hoppas han fälls för mord.

Under denna period 25/5 - 3/6 skickade Lotta totalt 189 sms till Martin. Martin skickade 232 sms till henne.
Lotta skrev bl a:

"Du finns kvar i mitt hjärta". 29/5
"Du finns jämt i mina tankar". 31/5
"Så glad att du fått hjälp. Det behövs för att vi ska få en framtid tillsammans med allt vad det innebär barn, resa, trygghet, skratt etc". 1/6

"Du har funnits i mitt ❤️ hela tiden. Saknar din famn" 1/6 kl 21.37
"Trevligt att få umgås med dig idag". 2/6 kl
21.21
"Vill gärna ses och få hålla om dig" 3/6 kl
17.57
"Jag gillar dig och vill ha dig i min närvaro hela tiden" 3/6 kl 18.12
"Ska vi träna imorgon.. Funkar kl 12? Skulle kunna tänka mig att sola också". 3/6 kl 19.02
"Skulle inte du ringa ikväll?" 3/6 kl 19.03

"Gör vad du vill..Fokusera på ditt nu. . Har inte sagt att du inte får. Men så fort vi pratar måste du jämt avbryta för att det ringer. Du säger att du snart ska ringa tillbaka men du gör aldrig det" 3/6 kl 20.58 Detta är Lottas allra sista sms till Martin.

Tror man måste läsa och begrunda detta. Det är nog sannolikt att hon ville träffa honom på natten 3-4/6 när han knackade på rutan.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-24 kl. 01:34.
Citera
2016-10-24, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Så långt tänker inte glittersno. Den döda ska skuldbeläggas. Manipulativt tackas det i något inlägg för insikter, men åsikterna består. Skampåföringen är konstant. Vad än den döda gjort för att försöka rädda sig.

De förmedlar en faktiskt sanning, jag vet inte vad du försöker göra eller skapa nu?
Låt alla komma till tals utan att bli påhoppade.
Detta är ett forum.
Citera
2016-10-24, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[i]

Under denna period 25/5 - 3/6 skickade Lotta totalt 189 sms till Martin. Martin skickade 232 sms till henne.
Lotta skrev bl a:

"Du finns kvar i mitt hjärta". 29/5
"Du finns jämt i mina tankar". 31/5
"Så glad att du fått hjälp. Det behövs för att vi ska få en framtid tillsammans med allt vad det innebär barn, resa, trygghet, skratt etc". 1/6

"Du har funnits i mitt ❤️ hela tiden. Saknar din famn" 1/6 kl 21.37
"Trevligt att få umgås med dig idag". 2/6 kl
21.21
"Vill gärna ses och få hålla om dig" 3/6 kl
17.57
"Jag gillar dig och vill ha dig i min närvaro hela tiden" 3/6 kl 18.12
"Ska vi träna imorgon.. Funkar kl 12? Skulle kunna tänka mig att sola också". 3/6 kl 19.02
"Skulle inte du ringa ikväll?" 3/6 kl 19.03

"Gör vad du vill..Fokusera på ditt nu. . Har inte sagt att du inte får. Men så fort vi pratar måste du jämt avbryta för att det ringer. Du säger att du snart ska ringa tillbaka men du gör aldrig det" 3/6 kl 20.58 Detta är Lottas allra sista sms till Martin.

Tror man måste läsa och begrunda detta. Det är nog sannolikt att hon ville träffa honom på natten 3-4/6 när han knackade på rutan.

Ja, och det kan ju vara så att hon ställde frågan till honom om otrohet, där och då på morgonkvisten, och diskussionen var igång..vi vet ju att hon var väldigt svartsjuk av sig, betänk att M då varit ute på natten, haft kul M.m när hörde han av sig innan han åkte från krogen?
Var det inte tystbfrån honom under kvällen? Detta kan ju ha skapat en oro över vad han gör och svartsjuka hos Lotta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in