Citat:
Ursprungligen postat av
hasseochtage
Min granne har sin TV vägg i vägg med mitt sovrum, och vi har tunna väggar. TV:n går på hög volym hela kvällarna och det blir aldrig tyst innan kl. 22:30. Jag gick och lade mig för två timmar sedan, men har nu gått upp igen för att det är omöjligt att sova till det där oljudet.
Jag tycker att det hör till god ton att själv ringa på hos grannen först och be honom sänka, men jag är feg och oroar mig för hur det kommer bli i framtiden. Mina kollegor sade att jag ska kontakta hyresvärden och låta dem framföra klagomålet, men det känns inte heller bra. Då kommer grannen för all framtid se mig som fegisen som inte vågade säga ifrån själv. Jag vill gärna tro att gubbjäveln stör mig med flit, för vem som helst som inte är helt efterbliven fattar ju att folk har jobb att gå till på morgonen och därför måste få sova.
Jag är rädd för att störningarna fortsätter om jag säger ifrån själv, och jag är rädd för att jag inte kommer kunna möta honom i trapphuset någonsin igen om jag låter hyresvärden säga till.
Jag har bott här i snart ett år, och vet fortfarande inte hur karln ser ut. Vi har aldrig stött på varandra.
Hur ska jag göra?
Det är möjligt att de flesta förstår att vissa går och lägger sig tidigt för de ska upp och jobba. Vad som däremot är mycket svårare att förstå eller vara medveten om är hur pass mycket ljud kan höras inne hos grannen. Så det är mycket möjligt att han inte ens är medveten om att det stör dig.
Så länge du inte har någon anledning att vara rädd för grannen (som att han verkar vara psykotisk, missbrukare eller gillar fotboll) så känns det klart vettigast att ta upp det direkt med honom.
Han vet som sagt kanske inte ens om att det stör och då kan han ju mycket väl försöka anpassa sig lite efter dig om han får reda på det.
Om det fortsätter efter du har pratat med honom så kan det nog vara en bra idé att prata med hyresvärden.