Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Exakt, vad är det som gäller egentligen, HD har sagt att domen är helt fel, får då åklagare obstruera likt Marriane Ny i Assangefallet?
Jag är inte insatt i juridiken, men det är i alla fall inte juste mot Linna att man håller på så här nu. Antagligen kommer man väl att dra ut på det här så länge man kan, men sedan är det ju det här med själva utformningen av beslutet också.
Om man skulle vilja granska hur utredningen har skötts så krävs det naturligtvis att man går igenom materialet lite mer noggrant, men nu är det väl inte detta som är Jens Göranssons uppdrag. Som jag förstår det kommer han nu att söka efter omständigheter som tyder på att Linna är gärningsmannen, och som skulle kunna hjälpa honom att få en fällande dom mot Linna i en ny rättegång.
Men om det nu hade funnits några sådana omständigheter i det här materialet så borde väl åklagaren Mikael Lundquist och riksåklagaren Anders Perklev redan ha upptäckt det, och då skulle de väl lätt kunna peka ut dessa omständigheter för Göransson. Jag kan inte tolka det här annat än som att det här är ett fortsatt obstruerande och förhalande, och att man nu försöker rädda det lilla som nu är kvar av åklagarnas anseende. Det försöker man säkert göra genom att få det att se ut som om det skulle finnas oklarheter kring det faktum att Linna är dömd enbart på redan från början högst tveksamma s.k. vittnesmål, och på undanhållen och förvanskad bevisning som inte bara friar Linna, utan också med största sannolikhet i stället pekar mot helt andra och uppenbart möjliga gärningsmän.
Jens Göransson i Sundsvall kan nu i sitt kommande beslut välja att avleda uppmärksamheten från de tidigare åklagarnas tjänstefel, detta genom att försöka få det att se ut som att Kaj Linna trots allt kanske var skyldig, men att "bevisningen inte riktigt räcker till åtal". Efter all korruption i det här fallet är jag ganska övertygad om att det är ett sådant beslut vi till slut kommer att få se när Jens Göransson är klar. Det är oetiskt i så fall, eftersom det blir på Kaj Linnas bekostnad. Staten borde i stället medge att det här var en riktig jävla rättsskandal, annars har vi snart ett liknande fall igen.