• 1
  • 2
2006-05-05, 16:33
Medlem
skinner5000s avatar
Som topic. Dom smakar lika dant, har samma fetthalt osv?

Jag är intresserad av att veta skilnaden då dom på flera ställen säljer hinkar med Turkisk resp Grekisk yoghurt.
Citera
2006-05-05, 16:56
Medlem
pönoshts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000

Jag är intresserad av att veta skilnaden då dom på flera ställen säljer hinkar med Turkisk resp Grekisk yoghurt.

lindahls mejeri...

turkisk:
Energi (Kj) 520
Protein (g) 3,3
Kolhydrater (g) 4,2
Fett (g) 10

grekisk:
Energi (Kj) 573
Protein (g) 7,5
Kolhydrater (g) 5,3
Fett (g) 10
Citera
2006-05-05, 17:53
Medlem
stRs avatar
Då blir det grekisk i fortsättningen
Citera
2013-01-07, 20:05
Medlem
1.1s avatar
Är turkisk/grekisk yoghurt billigare än vanlig yoghurt?

1000 gram turkisk kostar ca 25kr, men om man ska jämföra med vanlig yoghurt så mäts det i liter. Så hur bli det då?
Senast redigerad av 1.1 2013-01-07 kl. 20:13.
Citera
2013-01-07, 20:19
Medlem
DrickaLattes avatar
Turkisk yoghurt är godare
Citera
2013-01-07, 20:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:

Det som skiljer dem åt är bakterikulturerna som använts vid syrningen.
Citera
2013-01-07, 22:00
Medlem
Sicilias avatar
Jag upplever den grekiska som något tjockare. Den turkiska brukar jag låta rinna ur ett tag innan användning. Grekisk är vanligtvis även några kronor dyrare.
Citera
2013-01-07, 22:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Jag upplever den grekiska som något tjockare. Den turkiska brukar jag låta rinna ur ett tag innan användning. Grekisk är vanligtvis även några kronor dyrare.
Jag googlade runt lite. Tydligen går det åt mer mjölk vid tillverkningen av grekisk yoghurt, därav det något dyrare priset.
Citera
2017-01-04, 18:33
Medlem
japanskbruds avatar
äter den turkiska 3,5% fett nu med blåbär .. samt kung markattas solrosbröd med en burk makrill i tomatsås.. första gången jag köper naturell yoghurt .. inte sista. lite drygt att lättvarianten bara finns i 1kg burkar .. känns som jag kommer få kasta hälften
Citera
2017-01-04, 22:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
äter den turkiska 3,5% fett nu med blåbär .. samt kung markattas solrosbröd med en burk makrill i tomatsås.. första gången jag köper naturell yoghurt .. inte sista. lite drygt att lättvarianten bara finns i 1kg burkar .. känns som jag kommer få kasta hälften
Varför då? Även om du äter så lite som 100 g per dag så lär den inte hinna bli dålig.
Citera
2017-01-04, 22:20
Bannlyst
Citat:

Inte alls mycket. Lite som skillnaden på Julmust och Påskmust. Känner du någon väsentlig mellan dessa?

Yoghurt är yoghurt. Speciellt om fetthalten är samma och det inte finns någon speciell smak till dem.

Sen om det finns idiotiska länder som vill göra Yoghurt till Grekisk eller Turkisk är en annan femma. Men det kommer från samma djur och någon större skillnad finns det inte heller.
Senast redigerad av Underutvecklad 2017-01-04 kl. 22:38.
Citera
2017-01-05, 03:16
Medlem
trattfans avatar
Haha, äter ni Turkiska/Grekiska yoghurten som yoghurt?
Jag köper den ibland och har i maträtter, men brukar slänga 2/3 för jag använder inte mer.

Man kanske borde äta den som yoghurt istället det som blir över. Vad har ni till?

Förlåt för extremt efterbliven fråga, men aldrig ens tänkt tanken att äta det som yoghurt (även fast den har det i namnet ).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in