2017-01-04, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Ska läsa juridiken nu till hösten, ska man lägga runt 1500 på en lagbok från-16 eller är det smartare och punga ut mer för en -17? Är det verkligen stor skillnad?
Den blå är onödigt stor, det räcker med den gröna lagboken.
Citera
2017-01-04, 17:24
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Den blå är onödigt stor, det räcker med den gröna lagboken.

Är verkligen den gröna alt den svarta en bra ersättning till den blåa? Ingen risk att man missar väsentliga punkter? (Om man satsar på AB rakt genom tänker jag)
Citera
2017-01-04, 17:25
Bannlyst
Citat:
Är verkligen den gröna alt den svarta en bra ersättning till den blåa? Ingen risk att man missar väsentliga punkter? (Om man satsar på AB rakt genom tänker jag)
Ja, till och med förlagen själva rekommenderar den gröna till studenter. Oroa dig inte
Har även snackat med juriststudenter som rekommenderar den gröna framför den blå.
Citera
2017-01-04, 17:59
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Vad är i övrigt bra och tänka på inför starten? Tänker på material, pennor, överstryckningspennor, post it lappar, anteckningsblock osv?
Citera
2017-01-04, 18:16
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Vad är i övrigt bra och tänka på inför starten? Tänker på material, pennor, överstryckningspennor, post it lappar, anteckningsblock osv?

Ja, sådant är bra att ha under utbildningen. Men du behöver inte direkt köpa det månader i förväg.

Snabbguide till juristprogrammet: Se till att ha det ordnat med stora grejer i ditt liv (bostad, pengar, relationer, arbetstider), skjut inte upp saker i skolan till sista dagen/veckan, lyssna inte för mycket på andra studenters stress och hets, träna/ät klokt och gör alla gamla tentor för varje kurs = allt fixar sig.
Senast redigerad av Sobofied 2017-01-04 kl. 18:22.
Citera
2017-01-04, 18:23
Medlem
woords avatar
Citat:

Flärpar är livet
Citera
2017-01-04, 19:06
Medlem
at95s avatar
Vet inte hur det är på andra universitet men på SU behöver man inte ens en lagbok förutom till JIKen och processrätten. Jag har inte rört min lagbok de senaste två terminerna eftersom man köper författningssamlingar till alla kurser. Glöm inte heller att det förekommer att lagtext som inte finns i lagboken (inte ens den blåa) är kursfordran. Med andra ord, köp ingen lagbok. Sobofied gav samma tips till mig innan jag började plugga och jag ångrar att jag inte gjorde som han sa
Citera
2017-01-04, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Vet inte hur det är på andra universitet men på SU behöver man inte ens en lagbok förutom till JIKen och processrätten. Jag har inte rört min lagbok de senaste två terminerna eftersom man köper författningssamlingar till alla kurser. Glöm inte heller att det förekommer att lagtext som inte finns i lagboken (inte ens den blåa) är kursfordran. Med andra ord, köp ingen lagbok. Sobofied gav samma tips till mig innan jag började plugga och jag ångrar att jag inte gjorde som han sa
Men är det ingen som tänker som jag? Är väl alltid trevligt att ha en lagbok i bokhyllan där hemma. Förhoppningsvis kan man visa upp den för barnbarnen och inte någon datafil som ändå är utdaterad för länge sen vid det laget. All annan studentlitteratur är väl skitsamma, men lagboken är ju en bok som funnits länge.
Senast redigerad av ilpobre 2017-01-04 kl. 19:24.
Citera
2017-01-04, 19:24
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Men är det ingen som tänker som jag? Är väl alltid trevligt att ha en lagbok i bokhyllan där hemma. Förhoppningsvis kan man visa upp den för barnbarnen och inte någon datafil som ändå är utdaterad för länge sen vid det laget.

Då kan du hitta gratis böcker från tidigare år. Jag funderar på att bygga en fotölj av gamla blåa.
Citera
2017-01-04, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Då kan du hitta gratis böcker från tidigare år. Jag funderar på att bygga en fotölj av gamla blåa.
Är inte Sveriges äldsta lagbok värt någonting? Alltså den allra första utgåvan? Kan det månne vara en raritet?

En fåtölj?! Lär ju bli en ganska okomfortabel sådan
Citera
2017-01-04, 19:46
Medlem
Citat:

AB rakt igenom? Gl hf
Citera
2017-01-04, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
AB rakt igenom? Gl hf
Äh, bara göra sitt bästa och se var det leder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in