2017-01-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Extremexemplet är gamla finskan Pirkko Maeaettae
Jarkko Maeaettae blev 14. i backhoppningen nyss Vet inte om de är släkt dock.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan väl vara en kombination, men jag tror att det endast är vid nyregistrerade namn som den nya principen gäller. Det vill säga det som varit får fortsätta vara som det är.
Precis.
Senast redigerad av rcs 2017-01-04 kl. 16:17.
2017-01-04, 16:15
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan väl vara en kombination, men jag tror att det endast är vid nyregistrerade namn som den nya principen gäller. Det vill säga det som varit får fortsätta vara som det är.

Nej, jag ville vara inkonsekvent. Notera även »ändrat« som inte heller var ändrat.

- - - - -

Någonstans kan man tycka att de borde vara konsekventa och helt enkelt bara plocka bort prickarna för å, ä, ö och alla övriga diakritiska tecken. Den som talar engelska kan ändå inte uttala namnen korrekt. Då är det bättre att de gör det konsekvent.

Kanske. Tycker bara det blir konstigt då med t ex nämnda tyska Fraebel som blir Frabel. Ser konstigt ut i mina oegon...
2017-01-04, 16:17
Medlem
Rydqvist åker hem.
2017-01-04, 16:18
Medlem
mishimas avatar
Pärmäkoski hette "Lahteenmaki" i resultatlistorna tidigt i sin karriär. Det har kommit till nya skidåkare sedan dess med ä-stavning som har fått ae.
2017-01-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Pärmäkoski hette "Lahteenmaki" i resultatlistorna tidigt i sin karriär. Det har kommit till nya skidåkare sedan dess med ä-stavning som har fått ae.
Relativt nytt ändå. Hittar du nåt äldre exempel med enkel stavning?

Idag verkar man få välja, men fick man det förr?
2017-01-04, 16:26
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Lahteenmaki (eller möjligt Lahteenmäki) var också vad Hård kallade henne i tremilen i Whistler 2010 minns jag. Stör mig på det varje gång jag kollar på loppet.
2017-01-04, 16:27
Medlem
rainbowias avatar
Av finskor och finnar årgång 2000, som ej varit med i FIS register så länge är det bortplockat prickar rakt över vad jag kan se. Inga ae eller oe.

http://data.fis-ski.com/dynamic/fis-points-details.html?sector=CC&listid=300126&seasoncode=&l astname=&gender=&firstname=&nation=FIN&order=Lastn ame&fiscode=&birthyear=2000&Search=Search&limit=50

Edit:

Alla med oest i början av efternamnet:

http://data.fis-ski.com/dynamic/fis-points-details.html?sector=CC&listid=300126&seasoncode=&l astname=oest&gender=&firstname=&nation=&order=Last name&fiscode=&birthyear=&Search=Search&limit=50

Alla med ost i början av efternamnet:

http://data.fis-ski.com/dynamic/fis-points-details.html?sector=CC&listid=300126&seasoncode=&l astname=ost&gender=&firstname=&nation=&order=Lastn ame&fiscode=&birthyear=&Search=Search&limit=50

Ja, det verkar inte finnas något "beslut" från norskt eller svenskt håll.

Ursaekta foer offtopic...
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-04 kl. 17:09.
2017-01-04, 16:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Av finskor och finnar årgång 2000, som ej varit med i FIS register så länge är det bortplockat prickar rakt över vad jag kan se. Inga ae eller oe.

http://data.fis-ski.com/dynamic/fis-points-details.html?sector=CC&listid=300126&seasoncode=&l astname=&gender=&firstname=&nation=FIN&order=Lastn ame&fiscode=&birthyear=2000&Search=Search&limit=50

Det kan vara så enkelt som att det är finska förbundet, för sig, som bestämt detta från en viss tidpunkt.
2017-01-04, 16:45
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Stinas påstådda ligg bryter också
För övriga är det trafikkaos på väg mot toblach
2017-01-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
De baseras på vad hon uppger. Finns inte en chans att den benstommen och den muskelmassan väger mindre än 75kg i alla fall.

75kg.. du har rätt dålig koll
jag är 177 väger 75 kg när jag inte ha nått fläsk och 80 med trivselvikt.
då är jag man tar 75 bänk otränad och 100 när jag tränar några veckor
Stina är lång o ganska slank hon väger max 70 men skulle gissa runt 63-68
Senast redigerad av it98hahe 2017-01-04 kl. 17:09.
2017-01-04, 17:44
Medlem
Ostrobothnias avatar
Måste ändå skriva en rad om Blommans "Aaahh, Hnnrgh... aaahh" när det uppkommer tillstymmelsen till en lucka i början av sista backen. Vintage!
2017-01-04, 17:59
Medlem
eternussermos avatar
Tror ändå det blir en fjärde plats för Stina, tyvärr blir nog Pärmakoski för svår om sista pallplatsen och de lätta norskorna susar förbi i backen som ingenting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in